Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-06, 13:06
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
We have converted 40 Miles per Gallon to 7.1 Litres per 100 kilometres.
http://mpg.webix.co.uk/40-mpg-to-litres/

Hur får du det till 0.59?

Liten volym och hög effekt må vara en rolig kombination men inte billig 7000 varv för en bilmotor på 100hk är mycket, 7000 varv för en mc-motor på 100hk är typ tomgång sen är motorcyklar en aerodynamisk katastrof...många bäckar små.

Tittar man på lite mer modesta motorer så sjunker bränsleförbrukningen snabbt, tror det va bmw som byggt en hoj med 600-650cc motor som drar 0.35 på landsväg.

Nu använder du en engelsk sida.

UK & US gallons är olika.

Din första länk var till howstuffworks.com. Det är en amerikansk sida som använder amerikanska mått.

Där är det alltså 0.59 som gäller.
Citera
2018-08-06, 13:47
  #26
Medlem
megacoolmans avatar
Kanske lite OT men ett tips till er som kör hojar med förgasare (fler än en) är att se till att synkronisera dem regelbundet.
Mina var rätt off, och det gjorde ganska mycket på bränsleförbrukningen efter intrimning. Dessutom går hojen jämnare på låga varv nu.
Citera
2018-08-06, 13:54
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanmemoryfun
18 liter , räcker i 18,5 mil max och då är det kruttort i tanken , 30-45min åktid

Jag håller med en annan skribent i den här tråden. Kör du 20 mil på 60 minuter snittar du 200 km/h. Då ska man ta med i beräkningen att det måste finnas en och annan rondell, korsning och rödljus som drar ner ditt snitt. I min värld kan den snitthastigheten bara uppnås på en så gott som trafiktom motorväg. Om ens där.
Jag kan också nämna att min customhoj som väger cirka 320-330 kilo drar runt 0,5 liter per mil, ibland något mindre. Men då handlar det förstås mestadels om lugn körning eftersom jag gillar att köra på små och kurviga vägar (helst inte grus dock) och undviker de stora lederna om det går. Det är dessutom trevligt att hinna se sig om lite i landskapet och dra in den ljuvliga doften av klöver och gödsel. :-)
Ride safe!
Citera
2018-08-07, 19:52
  #28
Medlem
idiamindadas avatar
Hög tyngdpunkt. Många hojar har ju inte tanken där ”tanken” sitter längre, utan under rävah.
Citera
2018-08-16, 22:17
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanmemoryfun
jo jag kör en racing modell 750cc och har fullt upp att planera tankställen under åkning
största problemet med dessa hojar , har haft ryggsäck i bland med 5lit dunk , när man ska ut på okända äventyr

Är GENUINT nyfiken på vilken 750 sporthoj du har som dricker 1 lit/mil...?
Har betat av många sporthojar i mina dagar och den enda cykeln jag fått att dricka 1 lit/mil är VTR1000 som är notoriskt törstiga.
Ingen av mina hojjar har varit i närheten av dessa siffror - om vi inte talar banåkning.
Citera
2018-08-17, 14:49
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Så vid halv tank är det typ 1/16 av hojens vikt som är rörlig. Det borde kännas.

Nu far ju inte soppan omkring speciellt mycket när man svänger, iom att kraftenkomposanten alltid går ner genom hjulen, dsv soppan ligger likadant i tanken oavsett om du kör rakt fram eller svänger. (däremot när man bromsar/ accelerare far den runt en del)

Sen har du förarens vikt också, så bränslet blir inte så många procent.
Citera
2018-08-17, 18:53
  #31
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
Nu far ju inte soppan omkring speciellt mycket när man svänger, iom att kraftenkomposanten alltid går ner genom hjulen, dsv soppan ligger likadant i tanken oavsett om du kör rakt fram eller svänger. (däremot när man bromsar/ accelerare far den runt en del)

Sen har du förarens vikt också, så bränslet blir inte så många procent.

Sant, jag tänkte inte på farten.

Men att 10 kilo inte spelar roll när det rör på sig håller jag inte med om. Du får tänka på att vår egen vikt styr vi över, hojen likaså, men just om något rör sig i hojen, så ändras dess balans utan att man gör något. Det bör man känna.
Citera
2018-08-17, 19:01
  #32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
men just om något rör sig i hojen, så ändras dess balans utan att man gör något. Det bör man känna.
Kan räcka med dom vita linjerna på vägbanan för det ska kännas balansmässigt lite grövre hjulspår i asfalt kan bli riktigt spännande, just bränsle blir en vanesak när man kör så man kompenserar liksom automagiskt allteftersom bränslet rör sig.
Citera
2019-01-03, 10:42
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanmemoryfun
torrvikt 158kg , kunde jag välja så åkte jag alltid med 2-3 liter max , hojen blir helt hysterisk och man kan kasta den hur som helst i kurvorna men det funkar så klart inte i längden


Då har du betydligt känsligare bak än mig.
Jag har tävlat i roadracing i många år och känner knappt av nästan tom tank eller full.
Vet många i SM som inte bryr sig om dom åker ut på kval med full tank.

Vad är det för 750 som väger 158kg? Det är långt under minimivikten i 600 klassen och den när man sällan även med lättare kåpor avgas samt bortplockade lampor mm.
Citera
2019-01-03, 10:57
  #34
Medlem
Sightnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Hur gör ni på långresor?

Tar bilen.
Citera
2019-01-03, 14:34
  #35
Medlem
Det är inget problem, 10 liter ska väl räcka? så långt är det inte mellan bensinstationerna.
Ta med en extra flaska bensin så är det nog lugnt.
Citera
2019-01-03, 15:32
  #36
Medlem
Promenerarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Sporthojar kan lätt krypa över 1 liter milen när man börjar gasa, låg bränsleförbrukning är ofta rätt lågt prioriterat för motorcyklar.



Redigerat:
35-40mpg anges dom flesta motorcyklar ligga runt, 40mpg = 0.71 liter milen.
https://auto.howstuffworks.com/fuel-...as-mileage.htm

Min ZX12R drog runt litern vid normal körning, min GSX-R750 runt halvlitern även när jag körde mer bestämt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback