Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-05, 13:28
  #1
Medlem
Pappas första bil en Volvo PV hade en tank på 35 liter och det är ju lite för en bil. Så han hade alltid en reservdunk på långresor. Men de flesta MC har mycket mindre. Hur gör ni på långresor? Norra Sverige borde ha långt mellan mackarna. Men de flesta kanske stannar i stan?
Citera
2018-08-05, 13:31
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Pappas första bil en Volvo PV hade en tank på 35 liter och det är ju lite för en bil. Så han hade alltid en reservdunk på långresor. Men de flesta MC har mycket mindre. Hur gör ni på långresor? Norra Sverige borde ha långt mellan mackarna. Men de flesta kanske stannar i stan?

Det skulle bli rätt klumpigt att bygga en stor tank på en MC. Och tänk också på vad det gör med balansen. När du lutar, så flyttar sig tyngdpunkten för hela MCn, och om du har en väldigt stor tank och den är halvfull, så skulle nog hojen kännas väldigt obalanserad.
Citera
2018-08-05, 13:38
  #3
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det handlar om vikten. Man vill inte att en motorcykel blir för tung då det påverkar köregenskaper och annat.

Runt 30-40 mil brukar man komma på en tank på de flesta hojar. På stora äventyrsmaskiner runt 50. Så med lite planering är det få ställen i värden där det inte fungerar. Men på långresor måste man tänka och planera kring tankning på ett annat sätt än med en bil.
Citera
2018-08-05, 13:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det skulle bli rätt klumpigt att bygga en stor tank på en MC. Och tänk också på vad det gör med balansen. När du lutar, så flyttar sig tyngdpunkten för hela MCn, och om du har en väldigt stor tank och den är halvfull, så skulle nog hojen kännas väldigt obalanserad.

35 liter är så klart överdrivet men jag tittade på HD 883 Sportster 8 liter eller 12 liter.
Citera
2018-08-05, 13:55
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det handlar om vikten. Man vill inte att en motorcykel blir för tung då det påverkar köregenskaper och annat.

Runt 30-40 mil brukar man komma på en tank på de flesta hojar. På stora äventyrsmaskiner runt 50. Så med lite planering är det få ställen i värden där det inte fungerar. Men på långresor måste man tänka och planera kring tankning på ett annat sätt än med en bil.

jo tjohej du ! 18,5 mil kommer jag på full tank 18 lit , vad åker du på för floff floff ?
Citera
2018-08-05, 13:57
  #6
Medlem
Sulacoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Pappas första bil en Volvo PV hade en tank på 35 liter och det är ju lite för en bil. Så han hade alltid en reservdunk på långresor. Men de flesta MC har mycket mindre. Hur gör ni på långresor? Norra Sverige borde ha långt mellan mackarna. Men de flesta kanske stannar i stan?
Du tror inte en MC drar betydligt mindre då? Blir samma sak i slutändan.
Citera
2018-08-05, 13:59
  #7
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanmemoryfun
jo tjohej du ! 18,5 mil kommer jag på full tank 18 lit , vad åker du på för floff floff ?

Och vad fan kör du som drar en liter per mil???

De flesta hojar ligger runt halvlitern.

Supersporthojar vet jag dock ingenting om, så det kanske är sådana?
Citera
2018-08-05, 14:02
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Och vad fan kör du som drar en liter per mil???

De flesta hojar ligger runt halvlitern.

Supersporthojar vet jag dock ingenting om, så det kanske är sådana?

jo jag kör en racing modell 750cc och har fullt upp att planera tankställen under åkning
största problemet med dessa hojar , har haft ryggsäck i bland med 5lit dunk , när man ska ut på okända äventyr
Citera
2018-08-05, 14:03
  #9
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
35 liter är så klart överdrivet men jag tittade på HD 883 Sportster 8 liter eller 12 liter.

Och det är rimliga storlekar, men skulle du smälla till på en tank på 20 liter, så är det 10 kilos extra vikt högt upp på hojen som väger över när du lutar det minsta. Jag tror det kan bli obehagligt om man har för stor tank.
Citera
2018-08-05, 14:05
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Och det är rimliga storlekar, men skulle du smälla till på en tank på 20 liter, så är det 10 kilos extra vikt högt upp på hojen som väger över när du lutar det minsta. Jag tror det kan bli obehagligt om man har för stor tank.

jo min hoj beter sej helt olika med full tank och nästan tom , otrolig skillnad
Citera
2018-08-05, 14:07
  #11
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanmemoryfun
jo min hoj beter sej helt olika med full tank och nästan tom , otrolig skillnad

Hur stor tank har du?

Full tank är lugnt. Nästan tom tank är lugnt. Men en halvfull tank, då är det mycket soppa som flyttar sig samtidigt som det finns utrymme för soppan att flytta sig, och då flyttar sig hojens tyngdpunkt. Hur stor tank man kan ha beror såklart på hur stor hoj man kan ha, men blir tanken tillräckligt stor så måste en sådan effekt bli kännbar.
Citera
2018-08-05, 14:10
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Hur stor tank har du?

Full tank är lugnt. Nästan tom tank är lugnt. Men en halvfull tank, då är det mycket soppa som flyttar sig samtidigt som det finns utrymme för soppan att flytta sig, och då flyttar sig hojens tyngdpunkt. Hur stor tank man kan ha beror såklart på hur stor hoj man kan ha, men blir tanken tillräckligt stor så måste en sådan effekt bli kännbar.

18 liter , räcker i 18,5 mil max och då är det kruttort i tanken , 30-45min åktid
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback