Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-05, 09:40
  #1
Medlem
Rakt på sak, jag köpte en Baotian Sprint -07 EU moped 45km/h, helt orginal och otrimmad för ca 2 år sedan, körde den i ca 3 månader, sedan har problemen rasat in, då köpte jag en ny drivrem, nytt batteri & nytt tändstift, bytte olja, tömde tanken, gjorde rent luftfiltret, sen gick förgasaren åt helsike, då lät jag den stå i ca 1 år och 9 månader.

Efter denna tid så köpte jag ny förgasare (färdig inställd plugin play så att säga), köpte även ny autochocke, fixade även då ny gasvajer och fixade även den sönderjodade baklampan, och felet som orsakade detta, kabeln hade den tidigare ägaren gjort något hemmafix på.. snyggt.. elr inte....

Hur som helst, jag fick liv i den! Gick som en klocka.

Påväg till jobbet (1.5 mil) så började den rycka/hacka, kändes som den blev svagare och inte orkade lika mkt då, den sjönk och sjönk och jag trodde den skulle dö ut långsamt, men den höll hastigheten när den kom ner till ca 20-25km/h, men förblev svag, man kan säga att efter 4/8 vrid så hände inget mer efter det.

Sedan small det till ordentligt! Jag tyckte det kom från min vänstra baksida vid drivet men kan inte säga säkert, men den höll fortfarande 20-25km.

Kom till jobbet, lät den stå under 10h medans jag jobba, kom ut, starta den, tyckte den startade lite.. segt, den orka inte hålla sig vid liv på tomgången längre.

Åkte hem, i 20-25km/h, 1.5 mil igen.

Väl hemma så stängde jag av den, öppnade upp till förgasaren, starta den igen och började justera tomgången, jag vred 1/4 varv på tomgångsskruven, och hela skiten bara dör, hela mopeden, vred tbx tomgången men ingen skillnad.

Så som mopeder är innan man vridit om nyckeln dvs död, så är den nu fast man vridit om, dvs ingen el ÖVERHUVUDTAGET, inga lampor, inte ens tankmätaren reagerar, och elstarten reagerar inte alls nu,inget ljud elr ens tilldens till något, ingenting, den är helt 100% död rakt av.

Jag hade försökt kickat igång den, men kicken är trasig.

Så mina goda vänner, vad i helvetes jävlar kan detta vara? Den har fått ny olja, bensin har den, ny förgasare som var färdig inställd, ny autochocke, ny gasvajer, nytt drivrem, tändstift, batteriet är i princip nytt och blivit underhållet genom denna tid.

Alla förslag eller råd är välkomna angående elfelet.
Behöver oxå hjälp med att få reda på vrf den ryckte, vad det kan varit som small till, sen vore det skönt att veta vad mer av betydelse som är bra att byta ut på en 11 års gammal moped som aldrig blivit servrad där allt är original.

Inte ens olja hade tidigare ägaren bytt elr fyllt, det rann som seg, kolsvart kåda med svarta klumpar i ur skiten när jag tömde, givetvis bytte jag och fyllde på med nytt fräscht men ändå, förgasaren bytte jag ju oxå.

Mvh
Citera
2018-08-05, 10:02
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Svänghjulet eller remhjulet lossnade?
Citera
2018-08-05, 10:15
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Mitt enkla råd efter att försökt få liv i just en Baotian är slösa inte bort pengar på den. Köp dig en ny istället. Det är mopeder som man kan ha tur med och de går ett bra tag men när de inte längre gör det är det inte värt pengarna och tiden att ens börja försöka klura ut vad problemet kan vara. För problemet är helt ärligt hela mopeden.
Citera
2018-08-05, 10:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnonnymmAnnonnymm
Rakt på sak, jag köpte en Baotian Sprint -07 EU moped 45km/h, helt orginal och otrimmad för ca 2 år sedan, körde den i ca 3 månader, sedan har problemen rasat in, då köpte jag en ny drivrem, nytt batteri & nytt tändstift, bytte olja, tömde tanken, gjorde rent luftfiltret, sen gick förgasaren åt helsike, då lät jag den stå i ca 1 år och 9 månader.

Efter denna tid så köpte jag ny förgasare (färdig inställd plugin play så att säga), köpte även ny autochocke, fixade även då ny gasvajer och fixade även den sönderjodade baklampan, och felet som orsakade detta, kabeln hade den tidigare ägaren gjort något hemmafix på.. snyggt.. elr inte....

Hur som helst, jag fick liv i den! Gick som en klocka.

Påväg till jobbet (1.5 mil) så började den rycka/hacka, kändes som den blev svagare och inte orkade lika mkt då, den sjönk och sjönk och jag trodde den skulle dö ut långsamt, men den höll hastigheten när den kom ner till ca 20-25km/h, men förblev svag, man kan säga att efter 4/8 vrid så hände inget mer efter det.

Sedan small det till ordentligt! Jag tyckte det kom från min vänstra baksida vid drivet men kan inte säga säkert, men den höll fortfarande 20-25km.

Kom till jobbet, lät den stå under 10h medans jag jobba, kom ut, starta den, tyckte den startade lite.. segt, den orka inte hålla sig vid liv på tomgången längre.

Åkte hem, i 20-25km/h, 1.5 mil igen.

Väl hemma så stängde jag av den, öppnade upp till förgasaren, starta den igen och började justera tomgången, jag vred 1/4 varv på tomgångsskruven, och hela skiten bara dör, hela mopeden, vred tbx tomgången men ingen skillnad.

Så som mopeder är innan man vridit om nyckeln dvs död, så är den nu fast man vridit om, dvs ingen el ÖVERHUVUDTAGET, inga lampor, inte ens tankmätaren reagerar, och elstarten reagerar inte alls nu,inget ljud elr ens tilldens till något, ingenting, den är helt 100% död rakt av.

Jag hade försökt kickat igång den, men kicken är trasig.

Så mina goda vänner, vad i helvetes jävlar kan detta vara? Den har fått ny olja, bensin har den, ny förgasare som var färdig inställd, ny autochocke, ny gasvajer, nytt drivrem, tändstift, batteriet är i princip nytt och blivit underhållet genom denna tid.

Alla förslag eller råd är välkomna angående elfelet.
Behöver oxå hjälp med att få reda på vrf den ryckte, vad det kan varit som small till, sen vore det skönt att veta vad mer av betydelse som är bra att byta ut på en 11 års gammal moped som aldrig blivit servrad där allt är original.

Inte ens olja hade tidigare ägaren bytt elr fyllt, det rann som seg, kolsvart kåda med svarta klumpar i ur skiten när jag tömde, givetvis bytte jag och fyllde på med nytt fräscht men ändå, förgasaren bytte jag ju oxå.

Mvh
Ingen ström? Vanligt med kina-scootrar att elen lägger av. Köp vad fan som helst men inte en kina moppe. Köp en tvåtaktare av utomkinesisk härkomst.
Citera
2018-08-05, 11:21
  #5
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnonnymmAnnonnymm
Så mina goda vänner, vad i helvetes jävlar kan detta vara? Den har fått ny olja, bensin har den, ny förgasare som var färdig inställd, ny autochocke, ny gasvajer, nytt drivrem, tändstift, batteriet är i princip nytt och blivit underhållet genom denna tid.

En Baotian fyrtaktare behöver få sina ventiler justerade ca var tvåhundrade mil. Din mopeds körbarhetssymptom säger "justera ventilerna".
Citera
2018-08-05, 11:43
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kolla om batteriet har laddning, om det har laddning är nästa steg säkring och kontakter.
Citera
2018-08-06, 22:12
  #7
Medlem
Det du beskriver att den blev tröttare och tröttare när du körde kan vara så enkelt som att luftburken ligger emot däcket eller stötdämparen, ett hål som blir större och större när du kör och det skaver. Dessa moppar är super känsliga för det. Får dom för mycket luft blir dom super slöa, jag hade en luftburk som låg emot däcket själv, trodde den börja varmnypa eller nått den bara blev slöare och segare för varje meter och man kunde knapp gasa.
Kolla även insugs gummit till förgasaren för sprickor.

El problemet. Kolla huvudsäkringen mät kontakterna från tändplattan se att den är hel sen är det bara mäta dig vidare och utesluta en sak i taget.

EL schema - http://www.baotian-scooters.net/wp-c...eem_zweeds.pdf
Citera
2018-08-07, 23:45
  #8
Medlem
[quote=AnnonnymmAnnonnymm[/QUOTE]

Kommer du någonstans ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback