Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-06, 12:26
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 77johan
Det är väl självklart att det påverkar, att påstå att ett bostadslån inte påverkar ens kredutrymme är ju vara dumt.
Sen om det är kört eller ej är ju en helt annan sak.
Men med en månadslön på 33' och en bostadslån på x kr. + månadsavgift alternativt driftskostnad för ett hus så tror ju jag att det blir svårt att addera till ett blanco på 400'.
Även om det skulle gå så låter det i mina öron rätt dumt rent ekonomiskt.

Nej. Om han skulle få ett blanco på 400 k innan bostadslånet kan jag garantera att han kommer få det från samma företag efter lånet också.
Citera
2018-08-06, 17:52
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Du säger att kraven är lägre för blancolån, för likvärdiga blanco och bostadslån är de absolut inte det.
Då har jag uttryckt mig oklart, beklagar detta. Självklart ställer banken större krav på ett lån utan säkerhet, men vad jag avsåg var att det ofta går att få ett blanco-lån även om man har en stor bostadskredit, speciellt då hos de mindre finansbolagen som letar efter låntagare med ljus o lykta.

Du har helt rätt i din beskrivning. Tack för feedbacken!
Citera
2018-08-06, 19:28
  #15
Medlem
Gladiuxs avatar
Ni som säger att förmedlare bara erbjuder lån med ockerräntor, vet ni ens hur tjänsten fungerar?
De som har bra scoring får många gånger bättre blancolån via förmedlare än exmepelvis medlemslån via sin egna bank.

Tyvärr är det mycket lån till höga räntor också, men personerna som får/tar de lånen är generellt sett de som inte blir beviljade av de traditionella storbankerna. Konsumtionssamhället vi lever i samt okunskapen kring lån överlag gör dessvärre att många tar lån på 300k+ till räntor på 20%+, utan att förstår hur mycket de faktiskt betalar.

Fri räntesättning 4 life
Citera
2018-08-06, 21:37
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LtRingrost
Nej. Om han skulle få ett blanco på 400 k innan bostadslånet kan jag garantera att han kommer få det från samma företag efter lånet också.

Det tror jag inte. Klart att det blir en helt annan bedömning om du söker ett blanco på 400' utan att du har andra lån eller om du söker det lånet efter att du tagit ett bolån.
Det kan jag garantera eftersom jag jobbat med kreditgivning under många år.
Sen om det finns bolag som beviljar ändå, kan det säkert göra.
Men precis som jag skrev tidigare så känns det ju rätt dumt att ta det utifrån en rent privatekonomisk synvinkel.
Citera
2018-08-15, 21:32
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 77johan
Det tror jag inte. Klart att det blir en helt annan bedömning om du söker ett blanco på 400' utan att du har andra lån eller om du söker det lånet efter att du tagit ett bolån.
Det kan jag garantera eftersom jag jobbat med kreditgivning under många år.
Sen om det finns bolag som beviljar ändå, kan det säkert göra.
Men precis som jag skrev tidigare så känns det ju rätt dumt att ta det utifrån en rent privatekonomisk synvinkel.

Fast om jag har ett bostadslån äger jag även en bostad som kan fungera som säkerhet, i vart fall kontantinsatsen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback