Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-05, 08:23
  #1
Medlem
Jag kan komma att behöva ta ut ett rätt stort blancolån efter att jag skaffat mig ett bostadslån. I dagsläget vet jag att sämre finansinstitut som Freedom Finance kan bevilja mig blancolån om typ 400 000 kr (33 000 kr/mån i inkomst), säkert rätt pissig ränta och evig avbetalningstakt.

Kommer den möjligheten förändras tror ni efter ett bostadslån?
Citera
2018-08-05, 09:39
  #2
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlevMedlem
Jag kan komma att behöva ta ut ett rätt stort blancolån efter att jag skaffat mig ett bostadslån. I dagsläget vet jag att sämre finansinstitut som Freedom Finance kan bevilja mig blancolån om typ 400 000 kr (33 000 kr/mån i inkomst), säkert rätt pissig ränta och evig avbetalningstakt.

Kommer den möjligheten förändras tror ni efter ett bostadslån?

Ja, såklart påverkas din möjlighet att ta ett lån efter att du tagit ett annat stort lån.
Men hur mycket och om det är förödande för dina chanser? Det kan vi inte svara på utan att veta hur stort bostadslån det är, om du har det bostadslånet själv och vad du har för andra omkostnader varje månad
__________________
Senast redigerad av 8bitrage 2018-08-05 kl. 09:42.
Citera
2018-08-05, 09:40
  #3
Medlem
De brukar vara rätt frikostiga med lån. De är alltid på jakt efter folk som har råd att betala höga räntor. Bostadslånen har stor marginal i kalkylen, men blancolån har betydligt lägre krav.
Citera
2018-08-05, 09:43
  #4
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
De brukar vara rätt frikostiga med lån. De är alltid på jakt efter folk som har råd att betala höga räntor. Bostadslånen har stor marginal i kalkylen, men blancolån har betydligt lägre krav.

I min mening har ett bostadslån på 400k (t.ex) betydligt lägre krav än ett blancolån på 400k.

Kanske inte från freedom finance för dom vill ju mer eller mindre skicka folk till inkasso/fogden
Citera
2018-08-05, 09:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
I min mening har ett bostadslån på 400k (t.ex) betydligt lägre krav än ett blancolån på 400k.

Kanske inte från freedom finance för dom vill ju mer eller mindre skicka folk till inkasso/fogden
Vad jag avsåg är att bankerna kräver att du som tar ett bostadslån måste klara en räntehöjning på 5%, du får bara låna 5 gånger inkomsten, du måste ha 15% insats osv, vilket oftast innebär att många tycker att de får låna för lite jämfört med vad de anser sig klara av.

För blancolån ställs inte samma krav. Självklart gör de en bedömning av vad man klarar betala tillbaka, men även om man maxat sitt bostadslån, så brukar det gå bra att få blancolån med hög ränta. Många finaniserar t.o.m. sin insats till huset med blancolån.
Citera
2018-08-05, 10:16
  #6
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Vad jag avsåg är att bankerna kräver att du som tar ett bostadslån måste klara en räntehöjning på 5%, du får bara låna 5 gånger inkomsten, du måste ha 15% insats osv, vilket oftast innebär att många tycker att de får låna för lite jämfört med vad de anser sig klara av.

För blancolån ställs inte samma krav. Självklart gör de en bedömning av vad man klarar betala tillbaka, men även om man maxat sitt bostadslån, så brukar det gå bra att få blancolån med hög ränta. Många finaniserar t.o.m. sin insats till huset med blancolån.

Har du tagit många blancolån själv så du vet detta eller går du på vad du upplevt från andra?
Jag vet själv att när jag tog bostadslån så ökade räntan på varenda ställe vad gällde blancolån. Jag kollade mest för att jag var intresserad av just detta.

Det är ju så de låneinstituten gör, istället för att beräkna om du klarar en räntehöjning så ger dom dig den på en gång och beräknar om du klarar det totala. Sen ett blancolån är oftast på 4-6 år, ett huslån på 40-50 för de flesta, risken att räntan flyttas upp under dessa 40 år är betydligt högre än under 4 år t.ex.


Så totalt tror jag inte ett dyft på att dom skulle vara mer frikostiga med ett 400k blancolån än motsvarande bostadslån, om vi inte pratar om freedom finance och liknande som inriktar sig på WT och är helt skrupelfria vad gäller lån.

Till TS: vad ska du med 400k blancolån till? Säg för guds skull inte att du tänker köpa bil för de pengarna?
Citera
2018-08-05, 10:58
  #7
Medlem
Kommer inte påverka.
Citera
2018-08-05, 15:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LtRingrost
Kommer inte påverka.

Det är väl självklart att det påverkar, att påstå att ett bostadslån inte påverkar ens kredutrymme är ju vara dumt.
Sen om det är kört eller ej är ju en helt annan sak.
Men med en månadslön på 33' och en bostadslån på x kr. + månadsavgift alternativt driftskostnad för ett hus så tror ju jag att det blir svårt att addera till ett blanco på 400'.
Även om det skulle gå så låter det i mina öron rätt dumt rent ekonomiskt.
Citera
2018-08-05, 18:24
  #9
Medlem
Det sägs att det finns en liga i Sthlm som fåt ut 1.5-1.8 miljoner per blanco.
Att dom trycker igenom 5-6 olika ansökningar och signerar dom samtidigt på 6 olika enheter?
Exempelvis 3 mobila, 3 på fil? Kan det stämma? UC hinner inte med att uppdatera och därför slinker dom igenom?
Citera
2018-08-05, 20:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlevMedlem
Jag kan komma att behöva ta ut ett rätt stort blancolån efter att jag skaffat mig ett bostadslån. I dagsläget vet jag att sämre finansinstitut som Freedom Finance kan bevilja mig blancolån om typ 400 000 kr (33 000 kr/mån i inkomst), säkert rätt pissig ränta och evig avbetalningstakt.

Kommer den möjligheten förändras tror ni efter ett bostadslån?
Om jag var långivare så skulle jag ställa mig frågan om du har råd med både bolån och blankolån (utan någon säkerhet). Du måste ju ha en helt rutten ekonomi som måste ta blankolån på 400 000. Det är ju nästan 2 årslöner efter skatt.

På något sätt har du ju vida levt över dina tillgångar. Vad är det som säger att du nu helt plötsligt skulle få ordning på din ekonomi då du fram till nu inte visat att du klarar hantera pengar.

Om du köpt bil, båt eller något annat så är det inte så konstigt. Men att köpa saker som bara "försvinner" innan månaden är slut det är märkligt beteende...

Nu vet jag inte hur stort bolån som du har men låt oss säga 1,5 miljoner + 400 000 i blankolån. Om räntan på bolånet ökar till 6% och du får en ränta på blankolånet på 12 % + amortering över 8 år. Det skulle ge
1 500 000 x 0,06=90 000
400 000 x0,12 =48 000
400 000 / 8 = 50 000
Summa 188 000 kr per år om räntan skulle sticka iväg. 188 000/ 12 = 15 666 kr per månad. Det är nästan hela din lön efter skatt och övrig boendekostnad. Blir inget över till mat, kläder, transporter och nöjen.

Som jag förstår det har en del banker krav på att man ska klara 7-8 % i ränta + att man ska amortera bolånet. Du kan ju sätta in dina egna siffror i kalkylen ovan. Dessutom är 12 % som jag har i kalkylen riktigt lågt satt. Du får nog räkna med att ta ett lån på 10-12% i dagens ränteläge. Och lägga på ytterligare några procent vid räntehöjning.

Fundera igen på hur du kunde hamna i denna situation men urusel ekonomi. Vad talar för att du kommer lyckas vända skutan?
Citera
2018-08-06, 07:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Har du tagit många blancolån själv så du vet detta eller går du på vad du upplevt från andra?
Jag vet själv att när jag tog bostadslån så ökade räntan på varenda ställe vad gällde blancolån. Jag kollade mest för att jag var intresserad av just detta.

Det är ju så de låneinstituten gör, istället för att beräkna om du klarar en räntehöjning så ger dom dig den på en gång och beräknar om du klarar det totala. Sen ett blancolån är oftast på 4-6 år, ett huslån på 40-50 för de flesta, risken att räntan flyttas upp under dessa 40 år är betydligt högre än under 4 år t.ex.


Så totalt tror jag inte ett dyft på att dom skulle vara mer frikostiga med ett 400k blancolån än motsvarande bostadslån, om vi inte pratar om freedom finance och liknande som inriktar sig på WT och är helt skrupelfria vad gäller lån.

Till TS: vad ska du med 400k blancolån till? Säg för guds skull inte att du tänker köpa bil för de pengarna?
TS frågar om han kan få ett blancolån utöver bostadslånet och min erfarenhet är att det går alldeles utmärkt - även om man har ett bostadslån. Jag jämför inte två lån á 400k, där det ena skulle vara ett bostadslån och det andra ett blancolån.
Citera
2018-08-06, 08:52
  #12
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
TS frågar om han kan få ett blancolån utöver bostadslånet och min erfarenhet är att det går alldeles utmärkt - även om man har ett bostadslån. Jag jämför inte två lån á 400k, där det ena skulle vara ett bostadslån och det andra ett blancolån.

Du säger att kraven är lägre för blancolån, för likvärdiga blanco och bostadslån är de absolut inte det. Vilket jag ville belysa med exemplet om två lika stora lån i varje kategori. 400k är ett massivt blancolån, speciellt för någon med 33k i inkomst.
Även om han tar det på 8 år är det 7200kr/mån om man räknar på 9% ränta (vilket han MINST lär få via freedom finance). Det är mer än en fjärdedel av hans lön efter skatt! Utan att veta hur hans bostadslån ser ut och övriga livssituation så är det omöjligt att säga att det inte påverkar det hela (eller tvärtom).

Men, en fjärdedel av lönen på ett blancolån, när man redan har bolån och säkert de kostnader som tillkommer där. Säger vi ett bolån på 1.5 miljon så är det ändå 5000kr/mån till och halva lönen är borta. Finns det något seriöst låneinstitut som kommer gå med på att halva lönen varje månad går till bara lån vid denna inkomstnivå?

Ja, hans chanser att då ett 400k blancolån kommer definitivt kunna påverkas av hans bolån då 400k är extremt mycket som blancolån. Heck. Förra och denna månad hämtade jag ut 37k _efter_ skatt och det finns inte en chans att jag skulle få för mig att plocka ett blancolån på 400k utan ”du och din familj kommer dö om du inte tar det”-nivå på anledningen.

Men, det där uppdateras ju inte direkt hos UC, vet att mitt gamla bostadslån låg kvar nästan ett halvår senare hos UC. Så skyndar sig TS så kommer inte ens blancolånsgivaren veta om bostadslånet
__________________
Senast redigerad av 8bitrage 2018-08-06 kl. 09:19.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback