Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-05, 07:04
  #1
Medlem
elmhedens avatar
Dessa sommarmånader ser vi alla en ökning av trollen. De skapar flamstrådar, skriver skräp i befintliga trådar och försöker på alla tänkbara sätt skapa den medmänskliga interaktion de så desperat saknar i sina verkliga liv.

Idag kan man rapportera deras inlägg vilket i förlängningen kan leda till en avstängning. För att snabbare hantera trollen tror jag det skulle vara rimligt att kunna rapportera hela användaren för granskning. Jag har själv kollat den här typen av konton genom att läsa alla inlägg från användaren, och det blir väldigt uppenbart om det är ett troll eller inte.

Att identifiera ett uppenbart troll-konto är inte svårt, det rör sig ofta om nyreggade konton med få inlägg. Förslagsvis bör man kunna rapportera användarkonton för granskning inom en tid efter registrering, förslagsvis 100 inlägg/tre månader.

Tankar och funderingar om detta?
Citera
2018-08-05, 07:36
  #2
Medlem
Mia-Rovys avatar
Flashback kommer nog aldrig att godta det eftersom det kan tolkas som spekulation i användarens identitet.

Jag kom att tänka på en lösning för att kringgå det. Det var flera år sedan, men är uppenbarligen lika aktuell idag. Nackdelen är väl att det kräver lite konfiguration från användarna som vill använda det. Och nån måste orka.

Det räcker egentligen med det Flashback redan gör. Troll brukar bryta mot reglerna så de får ofta en avstängning ändå. Mer "detaljerade" bedömningar är mer godtyckliga och bör endast påverka användarens trovärdighet, men inte förmåga att kommunicera


Kort och gott:
Uppenbart och medvetet trams bör (som idag) resultera i avstängning.
Låg trovärdighet bör signaleras men inte förhindra nya inlägg.

Jag vet inte om det är Flashbscks ansvar att bedöma trovärdigheten på sådan detaljnivå. Det borde väl vara upp till varje användare. Men hur man ska göra det på ett rättvist sätt går väl att diskutera...



Det projekt jag påbörjade handlade helt enkelt om att använda Flashbacks signatur för att ge varje användare möjlighet att recensera varandras trovärdighet via en extern server. Ens egna recensions påverkan hade kanske kunnat baseras på ens egna aktivitet.

Och lite deep learning, typ via olika "trovärdighet skandaler" hade man väl kunnat få till en lösning för alla
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-08-05 kl. 07:49.
Citera
2018-08-05, 07:49
  #3
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
...

Att identifiera ett uppenbart troll-konto är inte svårt, det rör sig ofta om nyreggade konton med få inlägg. Förslagsvis bör man kunna rapportera användarkonton för granskning inom en tid efter registrering, förslagsvis 100 inlägg/tre månader.

...

Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Flashback kommer nog aldrig att godta det eftersom det kan tolkas som spekulation i användarens identitet.
...

Jag stör mig också på de uppenbara dumheterna (inte att någon råkar tycka något annat än jag, för det får de). Jag tycker idén är utmärkt och ser inte hur det skulle innebära att man spekulerar i en användares identitet.

Ett annat sätt att nå något automatiskt, om det går att genomföra tekniskt, är att användare som varit reggade mindre än X månader och fått mer än en viss procent trådstarter i papperskorgen skulle kunna stängas av, ev bannlysas. För att man inte automatiskt skulle bli avstängd om en första trådstart skulle hamna i papperskorgen skulle man kunna få ett visst antal trådstarter som inte räknades - t. ex. 5.

Jag är klart trött på tramsstarterna nu.
Citera
2018-08-05, 07:56
  #4
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Jag stör mig också på de uppenbara dumheterna (inte att någon råkar tycka något annat än jag, för det får de). Jag tycker idén är utmärkt och ser inte hur det skulle innebära att man spekulerar i en användares identitet.

Ett annat sätt att nå något automatiskt, om det går att genomföra tekniskt, är att användare som varit reggade mindre än X månader och fått mer än en viss procent trådstarter i papperskorgen skulle kunna stängas av, ev bannlysas. För att man inte automatiskt skulle bli avstängd om en första trådstart skulle hamna i papperskorgen skulle man kunna få ett visst antal trådstarter som inte räknades - t. ex. 5.

Jag är klart trött på tramsstarterna nu.
Ja, en del användare hade säkert gått att bedöma utan att det var spekulation kring identiteten. Kan nog vara olika från fall till fall. Men en del bedömningar från användarnas sida brukar ju vara i stil med "Jaha, nu är du ung kille. Men i den här andra tråden så var du ju en äldre kvinna"

Det är väl uppenbart trams. Men det borde inte förhindra nya inlägg för det kan kanske vara något viktigt och sant som diskuteras. Där skulle man kanske vilja ha en mildare bestraffning än avstängning, t.ex. någon symbol som indikerade trovärdigheten
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-08-05 kl. 08:00.
Citera
2018-08-05, 07:58
  #5
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Ja, en del användare hade säkert gått att bedöma utan att det var spekulation kring identiteten. Kan nog vara olika från fall till fall. Men en del bedömningar från användarnas sida brukar ju vara i stil med "Jaha, nu är du ung kille. Men i den här andra tråden så var du ju en äldre kvinna"

OK - see what you mean. I de flesta fall är det väl mest för att hitta motsättningar och inkonsekvenser, men visst finns det en teoretisk risk.
Citera
2018-08-05, 08:50
  #6
Medlem
Jag är relativt ny användare av flashback. Något som stör mig mest är alla tramsdiskussioner mellan ett fåtal användare inom en tråd. Oftast hamnar de snabbt utanför ämnet. Tror att de flesta önskar hitta någon ny information i en tråd när de går in igen. Vad finner man ? Sida upp och sida ner av interna dialoger som inte tillför något nytt. Varför inte sätta en begränsning av antal inlägg / tidsenhet så kanske man tänkte till lite mer innan man kastar sig på tangentbordet.
Citera
2018-08-05, 08:50
  #7
Medlem
Psyko-Kodiaks avatar
Bror duktig..

Ja, kränkningar och "skändningar", personangrepp osv skall inte förekomma. Men det bör vara en viss Vilda-Western här i Flashbacks Forum.
Jag trollar väl också någon gång, och gör man det bra så blir det underhållning eller behållning.
En fråga: är det inte ofta så att många som vill ha mer regler även har en blind auktoritetstro?

Det är svårt att definiera "trams". Då kan man lika gärna eliminera allt som är tråkigt och alla som sparkar in redan öppnade dörrar.
Jag tror att det är bättre i längden med för få regler än för många.
Citera
2018-08-05, 09:00
  #8
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko-Kodiak
Bror duktig..

Ja, kränkningar och "skändningar", personangrepp osv skall inte förekomma. Men det bör vara en viss Vilda-Western här i Flashbacks Forum.
Jag trollar väl också någon gång, och gör man det bra så blir det underhållning eller behållning.
En fråga: är det inte ofta så att många som vill ha mer regler även har en blind auktoritetstro?

Det är svårt att definiera "trams". Då kan man lika gärna eliminera allt som är tråkigt och alla som sparkar in redan öppnade dörrar.
Jag tror att det är bättre i längden med för få regler än för många.

Du kom inte ens förbi profilbilden alltså

Syftet skulle inte vara någon slags häxjakt på alla som trollar någon gång ibland utan snarare att snabbare identifiera rena tramskonton som inte har något annat syfte än att snarast möjligt bli avstängda. De som skapar ett nytt konto och inom några dagar startar ett gäng flamstrådar helt utan vettiga inlägg. Det närmaste exemplet är nu avstängda Korvbard som presterade följande innan sin avstängning:

https://www.flashback.org/find_threa...userid=1229113
Citera
2018-08-05, 10:31
  #9
Medlem
Noxyls avatar
Det är väl bara att skriva om 'problemet' och länka till inläggen man har som 'bevis' i samband med rapportering? Jag anser att funktionen redan finns om bara den som rapporterar gör grovjobbet.
Citera
2018-08-05, 10:40
  #10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Dessa sommarmånader ser vi alla en ökning av trollen. De skapar flamstrådar, skriver skräp i befintliga trådar och försöker på alla tänkbara sätt skapa den medmänskliga interaktion de så desperat saknar i sina verkliga liv.

Idag kan man rapportera deras inlägg vilket i förlängningen kan leda till en avstängning. För att snabbare hantera trollen tror jag det skulle vara rimligt att kunna rapportera hela användaren för granskning. Jag har själv kollat den här typen av konton genom att läsa alla inlägg från användaren, och det blir väldigt uppenbart om det är ett troll eller inte.

Att identifiera ett uppenbart troll-konto är inte svårt, det rör sig ofta om nyreggade konton med få inlägg. Förslagsvis bör man kunna rapportera användarkonton för granskning inom en tid efter registrering, förslagsvis 100 inlägg/tre månader.

Tankar och funderingar om detta?

Du kan ju alltid rp:a 0.00, förklara varför och länka till användarens posthistorik.
Citera
2018-08-05, 10:58
  #11
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du kan ju alltid rp:a 0.00, förklara varför och länka till användarens posthistorik.
Det var precis det jag tänkte skriva. Det går även jättebra att skicka ett PM till valfri moderator.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback