Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-05, 16:50
  #13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Föräldrar har ansvar att se till att sina barn inte begår brott, de har inte ansvar om barnet ”rymmer” eller smiter för att fiska, gå på nattliga upptäcktsfärder etc. ens om barnet blir utsatt för brott.

När jag var barn var det inte konstigt att vara ute själv eller med kompisar och det hade vart skumt om mina föräldrar hade riskerat straff om polisen kommit på mig och mina kompisar bygga en hemlig koja ute i skogen för att de brustit i tillsyn. Lika skumt hade det vart om mina föräldrar hade riskerat straff för att jag ibland ensam stack hemifrån som 10-åring för att fiska eller ännu värre när jag gjorde det som 14-åring.

Sen är det självklart så att vissa barn kräver extra tillsyn, men det ska mycket till för att föräldrar ska dömas även om man kan anse att de brustit i tillsynen.
I det här fallet var det ju dock inte fråga om ett barn utan om en myndig 20-åring så föräldraansvar för barn är ju inte tillämpligt rent juridiskt här.
Citera
2018-08-05, 17:04
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
I det här fallet var det ju dock inte fråga om ett barn utan om en myndig 20-åring så föräldraansvar för barn är ju inte tillämpligt rent juridiskt här.

Nej, men eftersom frågan ställdes svarade jag och du verkar ju hålla med... Eller menar du att du inte håller med mig?
Citera
2018-08-05, 19:28
  #15
Medlem
iSvempas avatar
Inte konstigt att svenska poliser slutar när dom förlöjligas som "Jönsonliganpoliser" hela tiden.

Poliserna gjorde det poliser är till för, skyddade sig själva. Dom visste inte att pistolen var en attrapp, man ser inte skillnaden. Att skytten hade Down Syndron var en ännu större risk för att han kunde använda pistolen. Polisen hade att välja på att bli skjutna eller försvara sig och det har dom rätt till.
Citera
2018-08-05, 20:37
  #16
Medlem
intruders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Om Erik hade varit en fysisk treåring som rymt och blivit hittad mitt i natten av polis hade det blivit ett ramaskri. Nu är sannolikheten obefintlig att vare sig polisen eller den person som ringde polisen känt sig hotad av en treåring och därför hade det inte slutat så tragiskt som det gjorde.

Eftersom det tydligen inte första gången som han rymde anser jag att någon form av åtgärd borde satts in för hans egen säkerhet. Det finns många olika former av barnspärrar, exempelvis en kåpa över låsvredet, som torde ha varit tillräckligt om det stämmer att han hade en treårings utvecklingsnivå. Jag och säkerligen miljontals småbarnsföräldrar har monterat barnspärrar både här och där.

Kan bara hålla med! Naturligtvis möter ansvarig förälder upp vid taxin, för "barnet" till lägenheten, där man har säkra lås. Sjutillhållarlås, där man har nyckeln långt från låset. Som förälder vet jag själv att man kollar och låser (eller på annat sätt) spärrar dörrar och fönster.
Citera
2018-08-06, 09:12
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
I det här fallet var det ju dock inte fråga om ett barn utan om en myndig 20-åring så föräldraansvar för barn är ju inte tillämpligt rent juridiskt här.

Omyndighetsförklaring finns väl inte längre. Men förvaltare eller god man måste han
väl ha haft ?
Citera
2018-08-06, 10:25
  #18
Medlem
iSvempas avatar
Det finns tusentals individer som av olika anledningar inte skall vistas fritt i samhället för att dom är för farliga, både för sig själva och andra som är placerade på boenden med olika säkerhetnivåer.
En fullvuxen man med en treårings förstånd är säkert placerad på ett gruppboende i veckorna och hemma under helgerna och det innebär att ansvaret över honom ligger på gruppboendet och föräldrarna som i detta fall inte tagit sitt ansvar.

Poliserna hade ingen aning om detta, dom visste bara att en fullvuxen man gick omkring i området och viftade med ett vapen som vägrade lägga ner det när poliserna beordrade honom att göra det.
Polisens ansvar var att skydda sig själva och att inte tredje man som fanns i området som kanske gjorde pistolbäraren nervös och trängd som då skulle skjuta, därför gjorde polisen det enda rimliga att skjuta honom.
Citera
2018-08-06, 10:45
  #19
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
I det här fallet vore det att föredra att Polisen backat avvaktat med sin dödliga skottlossning tills föräldrar dök upp med glasspinnar. Men Erik kanske sprang emot poliserna skrek gjorde utfall så de blev rädda? Med tanke på att kulor slog in lite här och var så måste poliserna nästan ha gjort på sig av skräck.


Varför skulle poliserna backa tills föräldrarna kom med glass. Poliserna hade i det läget ingen aning om att mannen var förståndshandikappad. Polisens ansvar och skyldighet var att skydda sig själva och framför allt allmänheten så dom inte också råkade illa ut. Polisen gjorde helt rätt.
Citera
2018-08-06, 11:39
  #20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thunk
Omyndighetsförklaring finns väl inte längre. Men förvaltare eller god man måste han
väl ha haft ?
Fast dessa har väl knappast befogenheter att hålla någon inlåst utan brukar väl mest hjälpa till ekonomiskt?
Citera
2018-08-06, 12:46
  #21
Medlem
Frågan är borde inte föräldrarna haft dörrlarm så att de märks om Eric börjar gå ut från lägenheten?

För kollar man äldreboenden och sånt så finns de dörrlarm på en del avdelningar för att man ska märka om någon försvinner.

Tänker mer eftersom han sägs ha haft förståelse som 3 åring så måste man ju på alla viss försöka att undvika att få en person att försvinna när den är hemma. Sen tycker jag frågan är varför lägger föräldrarna över hela ansvaret om händelsen på polisen? Föräldrarna borde ju tänkt lite också hur ser du ut om en man i 20 års ålder går runt med vapen i stan?

Samtidigt en fundering varför säger alla att man inte ska lyssna på polisen men på föräldrarna om situationen. Då man anser att polisen inte är neutral samtidigt är ju inte föräldrarna de heller dessutom var ju inte föräldrarna där och såg hur allt gick till.
Citera
2018-08-06, 13:41
  #22
Moderator
Gordon Blixts avatar
Rubriken preciserad.

/Mod
Citera
2018-08-13, 10:00
  #23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast dessa har väl knappast befogenheter att hålla någon inlåst utan brukar väl mest hjälpa till ekonomiskt?

Sant. Han kan också ha låtit föräldrarna sköta pappersarbetet. God man kostar ju.

Om vapnet varit målat rosa hade poliserna inte haft någon bra ursäkt. Eller ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback