Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-05, 20:16
  #13
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Den Argentinska valutan är ju väldigt låg nu. Funderar på att besöka landet för första gången i Januari, måste hitta billig tur retur från Mexiko bara...

Jag vet inte hur det är nu men de har mycket problem med sin valuta, euro går som smort där. Ifall man tar med sig euro och växlar där på svarta marknaden får man ett väldigt bra pris. Ett par extra kronor per euro/us dollar.

Iguazú hade varit dumt att missa enligt mig, sök på vattenfallen och kolla på bilderna på google. Ja, det ser ut som på bilderna.

Bussarna är oftast väldigt bra standard på med ett obs på Bolivia. Kolla upp resebolaget noga antingen på nätet eller med andra resenärer. Du kan verkligen hamna på ruckel till bussar där.
Citera
2018-10-12, 23:17
  #14
Medlem
Sitter i salta just nu och försöker hitta ett smidigt väg att ta mig till Uyuni.

Buss till gränsen är inget problem men sen ? Alla verkar avråda från buss så då är det tåg som gäller, den enda avgång jag kan hitta anländer till Uyuni 23:50 resp 01:15* beroende på vilken dag jag väljer.

Hade varit betydligt trevligare att anlända på morgonen / förmiddagen. Så man har tid att boka en 4x4 tur som man sen åker på dagen efter.

Någon som sitter på någon information? Hemsida för tåg i Bolivia?
Citera
2018-10-13, 00:36
  #15
Medlem
Bussbolag villazon - Uyuni?
Citera
2018-10-14, 19:47
  #16
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nielsen-
Sitter i salta just nu och försöker hitta ett smidigt väg att ta mig till Uyuni.

Buss till gränsen är inget problem men sen ? Alla verkar avråda från buss så då är det tåg som gäller, den enda avgång jag kan hitta anländer till Uyuni 23:50 resp 01:15* beroende på vilken dag jag väljer.

Hade varit betydligt trevligare att anlända på morgonen / förmiddagen. Så man har tid att boka en 4x4 tur som man sen åker på dagen efter.

Någon som sitter på någon information? Hemsida för tåg i Bolivia?

Klart du kan åka buss men förvänta dig inga bra bussar, vissa bolag har det andra inte. Om inte annat får du en bra upplevelse och ett minne. Nu kanske det löste sig då du skrev inlägget för ett par dagar sedan.
Citera
2018-10-14, 22:04
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nielsen-
Bussbolag villazon - Uyuni?


Det är extremt lätt att lifta i den där delen av Sydamerika, ofta stannar första bilen.
Citera
2018-10-15, 14:14
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Klart du kan åka buss men förvänta dig inga bra bussar, vissa bolag har det andra inte. Om inte annat får du en bra upplevelse och ett minne. Nu kanske det löste sig då du skrev inlägget för ett par dagar sedan.

Hade hört så mycket skit om bussarna här i Bolivia så var därför jag nojade lite men kom fram sent i natt, så det gick bra. Gamla buss men det var okej. Vägarna här verkar ju dock vara katastrof, kändes som vi körde rakt igenom vildmarken ett tag....
Citera
2018-10-15, 14:15
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fujian
Det är extremt lätt att lifta i den där delen av Sydamerika, ofta stannar första bilen.

Säkert ett jäkla äventyr men lite över min nivå.
Citera
2018-10-15, 16:50
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nielsen-
Säkert ett jäkla äventyr men lite över min nivå.

Inte alls. Du har den svenska bilden av att lifta inne i huvudet och att det skulle vara "extremt" eller "ovanligt" eller "farligt" på något sätt - men du måste ta dig till den sydamerikanska synen på att lifta. Många lokalbor gör ju det hela tiden. Det är inte extremt, ovanligt eller farligt. Men vill du inte så ska jag inte försöka övertala dig. Det kan ju ändå vara jobbigt att ta sig till startpunkten (i utkanten på staden/byn) och lättare att ta sig till busstationen.
Citera
2018-10-16, 11:52
  #21
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nielsen-
Hade hört så mycket skit om bussarna här i Bolivia så var därför jag nojade lite men kom fram sent i natt, så det gick bra. Gamla buss men det var okej. Vägarna här verkar ju dock vara katastrof, kändes som vi körde rakt igenom vildmarken ett tag....

Ja de är verkligen av varierande kvalité, men det är väl en del av resan och landet som man ska uppleva. Så länge vägarna är rätt så säkra (inte stup på sidorna) så är det en trevlig upplevelse. Ska du uppåt mot Death Road skulle jag vara mer skeptisk och noggrann om du ska färdas längs den vägen.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2964643

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback