Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-04, 18:28
  #1
Medlem
derivats avatar
Tänkte byta bakdrev för att trampa tyngre/åka fortare (7 växlad shimano nexus).

Kan man räkna så här med ett framdrev med 38 taggar
Nuvarande bakdrev är 21 taggar vilket jag finner väldigt lättrampat.
Detta ger en ratio på 38/21 = 1,809 i denna ratio kommer jag upp i ca 25km/h med önskat tempo.
Beräkning med 16 taggar bakdrev istället 38/16 = 2,375
1,809/25 = 0,07236
2,375/0,07236 = 32,8 km/h

Alltså samma tempo med 16 taggar på bakdrevet motsvarar 32,8 km/h. Är detta korrekt och blir det väldigt stor skillnad i tröghet att gå från 21 till 16 eller kan man gå ännu lägre?
__________________
Senast redigerad av derivat 2018-08-04 kl. 18:32.
Citera
2018-08-04, 18:48
  #2
Medlem
jipeesss avatar
momentökningen ökar väl proportionellt med utväxlingen..?
Citera
2018-08-04, 20:14
  #3
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Tänkte byta bakdrev för att trampa tyngre/åka fortare (7 växlad shimano nexus).

Kan man räkna så här med ett framdrev med 38 taggar
Nuvarande bakdrev är 21 taggar vilket jag finner väldigt lättrampat.
Detta ger en ratio på 38/21 = 1,809 i denna ratio kommer jag upp i ca 25km/h med önskat tempo.
Beräkning med 16 taggar bakdrev istället 38/16 = 2,375
1,809/25 = 0,07236
2,375/0,07236 = 32,8 km/h

Alltså samma tempo med 16 taggar på bakdrevet motsvarar 32,8 km/h. Är detta korrekt och blir det väldigt stor skillnad i tröghet att gå från 21 till 16 eller kan man gå ännu lägre?

Jag har bara erfarenhet av racercyklar med 18 växlar och mer men rent generellt att gå från en hastighet på 25 km/h i snitt till nästan 33 km/h i snitt kräver oerhört mycket mer styrka och kraft från cyklisten.
Citera
2018-08-04, 20:38
  #4
Medlem
Kennethkvartings avatar
Du ser väl ut att ha räknat rätt.

Tips: Jag drevade om ungarnas nexusnav i våras och dreven var ju löjligt billiga, typ 25-30 kr styck, köp lite olika storlekar och dribbla dig fram.

Tänk på att du kommer måsta korta av kedjan också.
Citera
2018-08-05, 18:50
  #5
Medlem
Knivur-273s avatar
Beräkningen ser korrekt ut.

Akta dig när du tar av låsringen bara. Använd gärna skyddsglasögon, den kan komma flygande om du gör ett litet misstag. Och så kan du råka klämma dig.

Jag brukar använda två ganska smala flata skruvmejslar, en som jag sätter in i en av de tre urfräsningarna i navet som förhindrar drevet att rotera fritt, bryter ut och lyfter låsringen lite så att jag får grepp under med den andra mejseln, för att ytterligare bryta ut den varvet runt. Börja nära låsringens öppning. Svårt att förklara exakt i text.

Återmontering är enklare, man pressar med två metallföremål klockan 9 och 3 med låsringens öppning klockan 12. Vänd drevet åt rätt håll, så att kuggarna kommer så långt bort från navet som möjligt.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-08-05 kl. 19:14.
Citera
2018-08-05, 23:58
  #6
Medlem
derivats avatar
Tackar för tipsen, ska köpa ett par drev och testa.
Citera
2018-08-06, 00:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Alltså samma tempo med 16 taggar på bakdrevet motsvarar 32,8 km/h. Är detta korrekt och blir det väldigt stor skillnad i tröghet att gå från 21 till 16 eller kan man gå ännu lägre?

16T är minsta som går att använda enligt nedanstående sida.

Citat:
These sprockets are readily available in a range of sizes from 13-24 teeth, though the Nexus and Alfine hubs cannot use ones smaller than 16 teeth, at least not with 1/8" chain, due to interference.

https://sheldonbrown.com/nexus-mech.html
Citera
2018-08-10, 00:29
  #8
Medlem
Knivur-273s avatar
Att köra in en skruvmejsel i handen eller att klämma sig svår med en tång, förhöjer inte dagens skönhet speciellt mycket, så jag vill gärna mana till försiktighet när du skall skifta ett drev på ett Sachs/Sram eller Shimano växelhjul

Låsringen som bara är av den enkla sorten utan verktygsgrepp är ganska svår att lossa, dock betydligt enklare att återmontera.

Den kan såledeles icke demonteras med en låsringstång.

Gör fel och var brutal, du stukar ringen och den kommer inte ligga rätt i spåret, den kommer att glappa och ligga lös. Allt blir fel.

Den minsta expanderingen är det rätta, för att inte skada ringen.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-08-10 kl. 00:51.
Citera
2018-08-19, 22:34
  #9
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Låsringen som bara är av den enkla sorten utan verktygsgrepp är ganska svår att lossa, dock betydligt enklare att återmontera.

Stämde bra, köpte ett drev för 70 spänn i fredags. Fick av låsringen rätt enkelt men tog ett bra tag att få på den igen. Särskilt efter jag kört in en skruvmejsel i tummen.

Men det gick bra ändå, fick korta kedjan lite med ett 16 taggat drev.

Gamla 3:an blev ungefär som nya 1:an och gamla 7:an som nya 5:an.

Har varit uppe i 40km/h+ i en nerförsbacke utan att trampa ihjäl mig på 7:an så det blev önskat resultat.
Citera
2018-08-20, 15:54
  #10
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Stämde bra, köpte ett drev för 70 spänn i fredags. Fick av låsringen rätt enkelt men tog ett bra tag att få på den igen. Särskilt efter jag kört in en skruvmejsel i tummen.

Men det gick bra ändå, fick korta kedjan lite med ett 16 taggat drev.

Gamla 3:an blev ungefär som nya 1:an och gamla 7:an som nya 5:an.

Har varit uppe i 40km/h+ i en nerförsbacke utan att trampa ihjäl mig på 7:an så det blev önskat resultat.
Jag skrev aldrig att återmonteringen skulle ske med skruvmejslar, utan "metallföremål" Min varning om att köra in en skruvmejsel i handen framstår nästan som en profetia...

När jag återmonterar, använder jag vad som finns till hands, ett par skiftnycklar t.ex. Till saken hör att jag borstar bort all smuts och eventuell rost och rengör låsringen, fettar in, före återmontering. Nu går det ganska lätt att pressa ned den i spåret.

Kul att du blev nöjd med drevbytet.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-08-20 kl. 16:03.
Citera
2018-08-24, 23:28
  #11
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Jag har bara erfarenhet av racercyklar med 18 växlar och mer men rent generellt att gå från en hastighet på 25 km/h i snitt till nästan 33 km/h i snitt kräver oerhört mycket mer styrka och kraft från cyklisten.
Inte alls. Att förflytta ett objekt framåt eller uppåt kräver alltid samma energi.
Citera
2018-08-25, 02:35
  #12
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
...att gå från en hastighet på 25 km/h i snitt till nästan 33 km/h i snitt kräver oerhört mycket mer styrka och kraft från cyklisten.

Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Inte alls. Att förflytta ett objekt framåt eller uppåt kräver alltid samma energi.

Den effekt som krävs för att övervinna luftmotståndet är proportionell mot hastigheten^3. En ökning från 25 till 33km innebär att nästan 130% mer effekt behövs. Men luftmotståndet är naturligtvis bara en del av det man behöver övervinna, man har även vanlig friktion i hjullager, mellan däck och mark o.s.v, den är relativt proportionell mot hastigheten så den skiljer inte mycket mellan 25 och 33km/h.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback