Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-04, 19:54
  #13
Medlem
70-talsfilms avatar
Det är ganska vanligt att lämna flera dagars disk på hög. Svenska kök kan se för jävliga ut. Som någon nämnde i tråden: det städas när man ska ha besök.
Citera
2018-08-04, 21:52
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Jag gissar att det här med att svenskar skulle ha smutsiga hem är något som kommit först under senare år. Min farmor, som gick bort för några år sedan, föddes 1922 och städade alltid huset (och sedermera den lilla lägenhet hon kom att bo i under de sista åren) varje måndag, alldeles oavsett om det var smutsigt eller ej. Hon dammtorkade varenda möbel, dammsög och skurade golvet med en närmast mekanisk punktlighet. Vareviga måndag förmiddag.

Jag tror att min farmors generation, som fortfarande hade svaga minnesbilder av det gamla "Lortsverige", utvecklade en oerhört stark aversion mot smuts och oreda.

Detta är Lort-Sverige 2.
Citera
2018-08-06, 03:10
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Det är ganska vanligt att lämna flera dagars disk på hög. Svenska kök kan se för jävliga ut. Som någon nämnde i tråden: det städas när man ska ha besök.

Eller varför inte säga folk som inte tvättar fönstren, ibland kan det bli så smutsigt att att det ser ut som brunfärgat glas...

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Detta är Lort-Sverige 2.

Lortsverige 2, är mer fejk, mycket man gömmer undan. Förr var ju lorten en del av fattigdomen, nu är lorten en del av latheten. Och många tar aldrig in random besök i hemmet då de ej har det städat.
Citera
2018-10-10, 23:24
  #16
Medlem
Jag har varit i lägenheterna ägda av svenskar,både fint rena och sjukt smutsiga.

Det kan vara svårt att har allt rent och ordnad när man bor i en liten lägenhet och jobbar mycket.Jag själv studerar och det är kaos här inne.Det är bara lättare att lämna mina papper runtomkring mig ,på bordet eller även på golvet,för att hitta allt direkt och förtsätta med plugget.Lättare än att anavända pärm

I sydeuropa går man inomhus med skorna eller varmfodrade tofflor när man vaknar.Man får ingen snö eller grus därute,men ändå är gatorna smutsiga iaf.

Turker är inga sydeuropeer,fyfan! De använder tofflor hemma. Man blir tvingad att få tofflor för att tillträda huset där inne.Det känns väldigt smutsig och äcklig,och säkert inte rent att använda begagnade tofflor eller skor.Man kan få nagelsvamp eller anda svamp,och det är färligare än att vara barfot.

Svenskar kör barfota vid gemensamma duscher och bad,och det är väldigt äcklig och smittosam till svamp
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback