Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-04, 15:59
  #1
Medlem
Har under en tid jobbat som leverantör och då har jag sett olika hem ,både svenska och utländska.Svenska hem är för det mesta inte rena,det är inte ovanligt att en man går ut utan skor i hallen och sedan in i lägenheten igen utan att tvätta fötterna..ofta luktar det instängt,hund osv..ni är dåliga på att lufta och ta bort damm

Arabiska hem luktar pga deras mat

allt som allt har balkanfolk ,turkar osv de mest rena hemmen

vad tycker ni om detta?
Citera
2018-08-04, 16:06
  #2
Medlem
Sten-Ulphs avatar
Vad är det som du levererar?
Citera
2018-08-04, 16:12
  #3
Medlem
Der är tyvärr också min uppfattning. I Sverige ser man ofta en fejk-renhet, det städas bara när gäster kommer. Sofforna är äckliga då det mellan kuddarna ligger det gamla chips.. badkaren är ente hala för att de tvättas inte. Luftcirculationen är dåligt, det är få som gör uppffringen att vädra huset 10 m i januari...
Citera
2018-08-04, 16:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Der är tyvärr också min uppfattning. I Sverige ser man ofta en fejk-renhet, det städas bara när gäster kommer. Sofforna är äckliga då det mellan kuddarna ligger det gamla chips.. badkaren är ente hala för att de tvättas inte. Luftcirculationen är dåligt, det är få som gör uppffringen att vädra huset 10 m i januari...

Precis så.Min mamma tvättar fönster mitt under vintern,tyckte alltid det var onödigt men de skulle tvättas och varje morgon vädrade man huset oavsett vädret,under vintern mindre bara

däremot så håller många svenskar mer koll på den personliga hygienen,dvs fler duschar varje dag osv
__________________
Senast redigerad av repiuho 2018-08-04 kl. 16:31.
Citera
2018-08-04, 16:36
  #5
Avstängd
Så detta handlar om familjer och inte ensamma personer?
Och hus och inte lägenheter?
Citera
2018-08-04, 16:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Så detta handlar om familjer och inte ensamma personer?
Och hus och inte lägenheter?

borde skrivit istället hem

men oviktigt om det handlar om ensamma eller familjer,tror de första är mer orena
Citera
2018-08-04, 16:53
  #7
Medlem
Europes avatar
Svenska hem lär lukta mer instängt än sydländska (d.v.s. hem som ligger i sydligare länder) helt enkelt för att de är mer hårt isolerade och täta p.g.a. det kallare och hårdare klimatet under vinterhalvåret.

Jag skulle gissa att de hem där det finns en hemmafru är i snitt mer rena än andra hem. Åtminstone när det gäller européerna.
Citera
2018-08-04, 18:05
  #8
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Gissar att TS är Alban och bara vill hitta nåt att klaga på hos svenskar pga mindervärdeskomplex.

Ja, svenskar i allmänhet tycker att det finns roligare och viktigare saker att ägna sig åt än att springa runt med trasan i handen fem timmar varje dag. Sunt tycker jag!
Citera
2018-08-04, 18:17
  #9
Medlem
Hannsipannsis avatar
Tyskarna har de renaste hemmen.
I alla fall de tyska hemmen där det går någon äldre "Hausfrau" och städar.
Vet inte hur det är i de yngre hushållen. Jobbar båda hela dagen finns det nog ingen tid att städa med Klorin i vartenda skrymsle?
Citera
2018-08-04, 19:04
  #10
Medlem
Veniconess avatar
Jag gissar att det här med att svenskar skulle ha smutsiga hem är något som kommit först under senare år. Min farmor, som gick bort för några år sedan, föddes 1922 och städade alltid huset (och sedermera den lilla lägenhet hon kom att bo i under de sista åren) varje måndag, alldeles oavsett om det var smutsigt eller ej. Hon dammtorkade varenda möbel, dammsög och skurade golvet med en närmast mekanisk punktlighet. Vareviga måndag förmiddag.

Jag tror att min farmors generation, som fortfarande hade svaga minnesbilder av det gamla "Lortsverige", utvecklade en oerhört stark aversion mot smuts och oreda.
Citera
2018-08-04, 19:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Har under en tid jobbat som leverantör och då har jag sett olika hem ,både svenska och utländska.Svenska hem är för det mesta inte rena,det är inte ovanligt att en man går ut utan skor i hallen och sedan in i lägenheten igen utan att tvätta fötterna..ofta luktar det instängt,hund osv..ni är dåliga på att lufta och ta bort damm

Arabiska hem luktar pga deras mat

allt som allt har balkanfolk ,turkar osv de mest rena hemmen

vad tycker ni om detta?
Turkar är inte sydeuropéer!
Citera
2018-08-04, 19:46
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hope18
Turkar är inte sydeuropéer!
Ja okej men de har rena hem..att komma in i ett smutsigt hem är skam
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback