Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-04, 14:46
  #1
Medlem
Håller på att simulera sådana funktioner, frågan handlar om att simulera dem var för sig till skillnad från när jag räknar ihop det slutna systemet GH/(1+GH) och simulerar det.

Men låga samplingstider får jag resultaten att överensstämma men inte när systemet är instabilt, då blir det aldrig rätt när jag simulerar systemen var för sig.
Jag har testat ZOH, tustin, euler, ode45 och tre olika metoder att skapa state space från transfer function.

Nån som har nån idé hur man kan få simulering av funktionerna för sig att stämma bättre med hela loopen ihopräknad?
Citera
2018-08-08, 22:49
  #2
Medlem
Gissar på att du använder MATLAB iom ode45? Är det tidsdiskreta eller kontinuerliga system du vill simulera?

Hur förväntar du dig att systemen ska bete sig och hur är det faktiska beteendet? Även en enkel integrator 1/s kommer sticka iväg mot oändligheten rätt snabbt. Med återkoppling så kan man placera polerna så systemet blir stabilt.

Det skulle underlätta om du kunde ge ett exempel på system du vill simulera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback