Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-04, 11:23
  #1
Medlem
Jag söker hjälmradio som jag ska använda till när vi åker skidor.
Vi har idag en modell som är bluetooth och så länge det fungerar är det kanon, men så fort det går snett så blir det helt galet.

Jag råkade snubbla över en modell som använder comradio teknik, då behöver man inte para ihop enheterna, man behöver inte oroa sig för att avståndet mellan gruppmedlemmarna blir för stort och det bildas smågrupper/eller fallerar totalt.
Detta är den modellen jag har hittat hittills https://m.aliexpress.com/item/328225...platform=msite

Det jag ogillar är fästet, att det bara är klister.
Jag kan såklart överleva det men jag skulle hellre vilja ha så som andra har med skruvar/platta som spänner fast.

Är detta verkligen den enda modellen?
Jag hittar inget annat, det närmsta är annars handhållen radio med handsfree.
Någon som sett en annan modell av hjälmcomradio?
Citera
2018-08-05, 10:08
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHellis
Jag söker hjälmradio som jag ska använda till när vi åker skidor.
Vi har idag en modell som är bluetooth och så länge det fungerar är det kanon, men så fort det går snett så blir det helt galet.

Jag råkade snubbla över en modell som använder comradio teknik, då behöver man inte para ihop enheterna, man behöver inte oroa sig för att avståndet mellan gruppmedlemmarna blir för stort och det bildas smågrupper/eller fallerar totalt.
Detta är den modellen jag har hittat hittills https://m.aliexpress.com/item/328225...platform=msite

Det jag ogillar är fästet, att det bara är klister.
Jag kan såklart överleva det men jag skulle hellre vilja ha så som andra har med skruvar/platta som spänner fast.

Är detta verkligen den enda modellen?
Jag hittar inget annat, det närmsta är annars handhållen radio med handsfree.
Någon som sett en annan modell av hjälmcomradio?
Om radion absolut måste sitta fast på hjälmen är det rätt skralt med utbudet, men om du kan tänka dig att stoppa själva radioenheten i innerfickan (där batteriet antagligen mår bättre) och bara dra upp en sladd till en bom-mic och hörlur så finns det en hel uppsjö av licensfria radiobaserade walkie-talkies av olika grader av kvalitet och pris. Jag har själv några äldre som tyvärr utgått, men som har riktigt bra funktion för att bara öppna när man talar utöver PtT. Nackdelen är en sladd att hålla ordning på, men det tycker jag att det är värt. De är betydligt billigare än hjälmsystemen också.

Har du kollat på de nya kommunikationssystemen som använder BT 4.1? De har betydligt längre räckvidd, fullt jämförbar med licensfri radio, och smartare och stabilare handskakning.
Citera
2018-08-06, 21:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Om radion absolut måste sitta fast på hjälmen är det rätt skralt med utbudet, men om du kan tänka dig att stoppa själva radioenheten i innerfickan (där batteriet antagligen mår bättre) och bara dra upp en sladd till en bom-mic och hörlur så finns det en hel uppsjö av licensfria radiobaserade walkie-talkies av olika grader av kvalitet och pris. Jag har själv några äldre som tyvärr utgått, men som har riktigt bra funktion för att bara öppna när man talar utöver PtT. Nackdelen är en sladd att hålla ordning på, men det tycker jag att det är värt. De är betydligt billigare än hjälmsystemen också.

Har du kollat på de nya kommunikationssystemen som använder BT 4.1? De har betydligt längre räckvidd, fullt jämförbar med licensfri radio, och smartare och stabilare handskakning.


Efter många timmars sökande hittade jag den här som är en kompromiss.
https://m.aliexpress.com/item/328939...platform=msite
Den är mycket dyrare men det kan det vara värt att slippa ha sladdar dragna mellan kläder och hjälm.

Osäker på om det var bluetooth 3 eller 4 den har som vi äger idag men den har ca 1-1,5 km räckvidd mellan två enheter om det är fri sikt.
Lite träd eller en kulle så är det nere på några hundra meter.
När jag tittar på videos på även så dyra och marknadsledande som Sena så är det om en i mitten kopplar ner/tappar mottagning tillfälligt så tappar alla sin kommunikation.
Citera
2018-08-06, 21:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHellis
Efter många timmars sökande hittade jag den här som är en kompromiss.
https://m.aliexpress.com/item/328939...platform=msite
Den är mycket dyrare men det kan det vara värt att slippa ha sladdar dragna mellan kläder och hjälm.

Osäker på om det var bluetooth 3 eller 4 den har som vi äger idag men den har ca 1-1,5 km räckvidd mellan två enheter om det är fri sikt.
Lite träd eller en kulle så är det nere på några hundra meter.
När jag tittar på videos på även så dyra och marknadsledande som Sena så är det om en i mitten kopplar ner/tappar mottagning tillfälligt så tappar alla sin kommunikation.
Jag kör Sena med BT 4.1 i mc-hjälmen och märker en stor skillnad mot äldre BT 3 som jag hade tidigare. Så sent som idag var jag ute på en långtur där sällskapet ibland kom på ganska lång avstånd och det behövdes nästan 2 km innan det blev tyst, men det var ju i ganska öppen och platt terräng. Det riktigt tjusiga var hur smidigt de kopplade upp sig igen när enheterna nådde varandra igen. Nackdelen är ju fortfarande att nätet får en centraliserad topologi när 3-4 st kopplar sig samman med de problem du beskriver.

Dock så är radio ingen magisk lösning när det gäller kommunikation i bergig terräng. Är det radioskugga så är det. BT handlar mer om protokollet bakom och hur enheter skakar hand med varandra. Själva kommunikationen sker ju fysiskt på samma villkor som licensfri radio, även om våglängden är ca 5 ggr längre för radion (433 MHz mot 2.45 GHz) vilket i teorin ger en bättre räckvidd. Lycka till med kommunikationen!
Citera
2018-08-06, 22:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Jag kör Sena med BT 4.1 i mc-hjälmen och märker en stor skillnad mot äldre BT 3 som jag hade tidigare. Så sent som idag var jag ute på en långtur där sällskapet ibland kom på ganska lång avstånd och det behövdes nästan 2 km innan det blev tyst, men det var ju i ganska öppen och platt terräng. Det riktigt tjusiga var hur smidigt de kopplade upp sig igen när enheterna nådde varandra igen. Nackdelen är ju fortfarande att nätet får en centraliserad topologi när 3-4 st kopplar sig samman med de problem du beskriver.

Dock så är radio ingen magisk lösning när det gäller kommunikation i bergig terräng. Är det radioskugga så är det. BT handlar mer om protokollet bakom och hur enheter skakar hand med varandra. Själva kommunikationen sker ju fysiskt på samma villkor som licensfri radio, även om våglängden är ca 5 ggr längre för radion (433 MHz mot 2.45 GHz) vilket i teorin ger en bättre räckvidd. Lycka till med kommunikationen!


Jag vet mycket väl att det är på samma villkor som kommunikationen sker.
Skillnaden är väl att man inte parar ihop enheterna och därför så spelar det ingen roll vilken ordning man befinner sig i, vilket det gör med BT (om maxlängd är nära).

Men du menar alltså att med BT4 så kopplar de ihop sig automatiskt igen när de når varandra?
Det är visserligen bättre men det bästa hade varit om alla hade kunnat para hop sig med varandra och inte alla är beroende av varandra för kommunikationen.
Om "3an" sticker iväg på eget eller behöver göra en "2a" så dödar det hela länken.

Självklart är det helt annat när om/när man kör motorcykel än skidåkning där man mer kan bestämma sig för att ta en paus, åka en annan väg, hoppa av tidigare från liften eller bara bryta upp gruppen i mindre delar.

Jag hade verkligen önskat att BT tekniken var bättre med att just kunna para ihop alla med alla för då hade man haft full duplex och konstant sändning vilket ger betydligt mer än ett PTT system men jag tror att BT tekniken det behöver mogna lite mer.
Det är nog helt klockrent om man håller ihop hela tiden, men så fort gruppen inte är "lojal" så blir det problem som inte bara går att lösa med en eller två knapptryckningar utan det krävs att tömma minnet och para om.

Hade alla i gruppen varit tekniskt kunniga och intresserade så hade det säkert gått smidigt men det är aldrig mer än hälften som vill/kan/har intresset.
"Det ska vara fungera ju"....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback