Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-04, 09:14
  #1
Medlem
Vilket land utanför EU skulle man lättast kunna flytta till ?
Det ska vara lätt att komma in i samhället, fixa jobb , öppna bankkonton och helst ett varmt land som inte är så himla styrt av staten men inte absolut måste.
Om jag skulle packa min väska o sticka imorgon, vilket land skulle jag då välja ?
Citera
2018-08-04, 09:23
  #2
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JJJohaNNN
Vilket land utanför EU skulle man lättast kunna flytta till ?
Det ska vara lätt att komma in i samhället, fixa jobb , öppna bankkonton och helst ett varmt land som inte är så himla styrt av staten men inte absolut måste.
Om jag skulle packa min väska o sticka imorgon, vilket land skulle jag då välja ?

Du skulle nog behövt stanna i några olika länder. Ofta har vi en idé om ett land och på plats var det inte alls något att ha. Asiatiska länder är generellt svåra att känna sig hemma i som nordeuropé. Sydamerikanska länder är lättare om du har pengar. Östeuropeiska länder tycker jag är intressanta men dom flesta är eu-länder.
Citera
2018-08-04, 09:37
  #3
Medlem
Jthunderas avatar
Australien, Argentina eller Nya Zeeland.

Om du inte pratar Spanska så de andra två då...
Citera
2018-08-04, 10:24
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JJJohaNNN
Vilket land utanför EU skulle man lättast kunna flytta till ?
Det ska vara lätt att komma in i samhället, fixa jobb , öppna bankkonton och helst ett varmt land som inte är så himla styrt av staten men inte absolut måste.
Om jag skulle packa min väska o sticka imorgon, vilket land skulle jag då välja ?
Singapore
Puerto Rico.
Beror på ambitioner.
Pensionär som bara vill leva ut livet ifred?
Ung vill starta företag?
Citera
2018-08-04, 10:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Singapore...

Staten inte lägger sig i så mycket, https://freedomhouse.org/report/free...2018/singapore
Citera
2018-08-04, 10:43
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Staten inte lägger sig i så mycket, https://freedomhouse.org/report/free...2018/singapore
Låga skatter lite reglering.
Företagare lever som kungar.
Citera
2018-08-04, 11:21
  #7
Medlem
Herkulesbigs avatar
Det är inte alltid så grönt som det låter.
Ska du bo där, så måste du undersöka om du får bo där "fast".
Sedan om du får "äga" mark/lägenhet, de flesta ställen får du inte det.
Hur är det med sjukhus?
Hur är det med jobben där? osv..

OSV ...
Citera
2018-08-04, 12:41
  #8
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JJJohaNNN
Vilket land utanför EU skulle man lättast kunna flytta till ?

Det beror ju väldigt mycket på vilka förutsättningar du har. Vad jobbar du med? Vilken utbildning har du? Är du företagare eller anställd? Hur starka ekonomiska muskler har du?

I många utomeuropeiska länder är det generellt lätt att få en hög levnadsstandard som rik, men svårare att få ett bra liv om du saknar ekonomiska medel. I många länder är det också svårare att driva företag än att vara anställd, och vice versa. Tänker då främst på de länder (t.ex. asiatiska länder) som har stora problem med korruption mm.

Sedan skulle jag säga att svaret på din fråga är väldigt avgörande om du tänkt jobba eller pensionera dig. Om det är det senare som gäller skulle de flesta u-länderna vara ett alternativ, då prisnivån i sådana länder generellt är mycket låg, varför det är möjligt att pensionera sig även om man inte är superrik.

Citat:
Ursprungligen postat av JJJohaNNN
Det ska vara lätt att komma in i samhället, fixa jobb , öppna bankkonton och helst ett varmt land som inte är så himla styrt av staten men inte absolut måste.
Om jag skulle packa min väska o sticka imorgon, vilket land skulle jag då välja ?

Lätt att komma in i samhället = undvik asiatiska länder. Ev även sydamerikanska samt USA. I USA är det allt svårare att komma in i samhället pga. all byråkrati, och gissningsvis är det landet inte heller det bästa att satsa på.

Fixa jobb = Precisera dina förutsättningar.

Öppna bankkonto = undvik asiatiska länder. Ev även sydamerikanska. Australien eller Nya Zeeland är nog bra. Afrikanska länder stort nej.

Inte är så himla styrt av staten = många länder har som sagt problem med korruption, vilket är statlig inblandning (men på ett annat sätt). Så rata inte länder som t.ex. har en mindre omfattande formell byråkrati men som istället har ett haltande samhällssystem, då detta gissningsvis kommer att vara ännu sämre.
Citera
2018-08-04, 12:56
  #9
Medlem
tjockballes avatar
Island, Norge och Schweitz är utanför EU. Andorra, Isle of Man, Åland och Kanarieöarna likaså. Sen finns Ryssland, Vitryssland och Ukraina.

Frågan är lite bakvänt ställd. Det första du ska fråga dig är hur ordnar du din försörjning?

Om du är pensionär eller har pengar sparade kan du leva gott i en massa länder.
Om du kan investera några miljoner kan du tex köpa ett hotell i Turkiet (utanför EU) och leva av det. I så fall ska du helst ha en stark koppling till landet. Kanske påbrå därifrån eller en fru som är turkiska.

Det jag misstänker din situation egentligen är, att du behöver arbeta för ditt uppehälle. Då minskar plötsligt antalet kandidater till en handfull.

USA och Kanada är fortfarande möjligheternas länder. Kan du franska språket får du dessutom förtur om du vill flytta till Quebec.

Australien och Nya Zeeland är också länder man kan försörja sig genom arbete.

För 20 år sedan hade jag kanske nämnt Sydafrika, men idag skulle jag allvarligt varna för det landet. De verkar inte gilla vita där.

Chile verkar vara ett framgångsrikt land i Sydamerika, men det är nog ingen vits att flytta dit om du hade tänkt dig köra buss för ditt uppehälle.

Har du vissa kunskaper inom teknik och IT kan Singapor eller Hong Kong vara något.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback