Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-04, 07:50
  #1
Medlem
Något jag har märkt bland programmerare som sitter i en kund/leverantörsrelation är att programmerare är dåliga på att testa. De har säkert kunskapen i att utföra tester, men av någon anledning så gör de aldrig någon funktionstest. När nya funktioner eller ändringar ska testas så skickar man ett mail "Du kan testa nu", och då funkar det ej: det kraschar, får fel resultat eller nåt annat uppenbart fel som skulle upptäckas vid en enkel koll.

Jag har suttit både som kund och leverantör och känner igen mig i bägge ställena Är detta vanligt, eller är det bara min erfarenhet?
Citera
2018-08-04, 07:55
  #2
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirvaas
Något jag har märkt bland programmerare som sitter i en kund/leverantörsrelation är att programmerare är dåliga på att testa. De har säkert kunskapen i att utföra tester, men av någon anledning så gör de aldrig någon funktionstest. När nya funktioner eller ändringar ska testas så skickar man ett mail "Du kan testa nu", och då funkar det ej: det kraschar, får fel resultat eller nåt annat uppenbart fel som skulle upptäckas vid en enkel koll.

Jag har suttit både som kund och leverantör och känner igen mig i bägge ställena Är detta vanligt, eller är det bara min erfarenhet?

Det känns igen. Många programmerare testar sin kod med fulla rättigheter och då funkar allt. När man kör med normala användarrättigheter funkar det inte. Sedan tar programmerare ofta ansvar för "sin" kod/unit medan man inte är lika bra på integrations- och systemtester. (Eller regressionstester också för den delen).
Citera
2018-08-04, 08:01
  #3
Medlem
Mia-Rovys avatar
Skyldig.

Det sker oftast under press. Det kan även vara så att man fått en specifikation på en ändring som man slutför väl. Men om jag är för fokuserad på just att lösa specifikationen så kanske jag testar endast just den delen utan att testa alla aspekter av helheten.

Om systemet inte har automatiserade tester så är det dessutom väldigt svårt att täcka upp och testa alla tänkbara scenarion.


Mitt tips är att spelarna bör alltid innella en förklaring kring vad syftet med ändringen är. Och inte stressa, tumma på tidsramen eller ständigt pausa utvecklingen. Får man inte tillräckligt med tid så blir testningen lidande, och ständiga avbrott gör att man kanske glömmer att testa en del av koden.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-08-04 kl. 08:10.
Citera
2018-08-04, 08:44
  #4
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirvaas
Något jag har märkt bland programmerare som sitter i en kund/leverantörsrelation är att programmerare är dåliga på att testa. De har säkert kunskapen i att utföra tester, men av någon anledning så gör de aldrig någon funktionstest. När nya funktioner eller ändringar ska testas så skickar man ett mail "Du kan testa nu", och då funkar det ej: det kraschar, får fel resultat eller nåt annat uppenbart fel som skulle upptäckas vid en enkel koll.

Jag har suttit både som kund och leverantör och känner igen mig i bägge ställena Är detta vanligt, eller är det bara min erfarenhet?
Stämmer.

Det är väl ingen nyhet att programmerare inte är speciellt bra testare, speciellt inte när det gäller den egenproducerade koden.

https://simpleprogrammer.com/develop...ters-can-done/ håller med dig om detta fall, dessutom tycker jag personligen att testning är bra, men bara om det är nån annan som gör den. Jag gillar verkligen inte att sitta och klicka runt och försöka leta rätt på buggar, det är sådant man har testarna till.
Citera
2018-08-04, 08:55
  #5
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Stämmer.

Det är väl ingen nyhet att programmerare inte är speciellt bra testare, speciellt inte när det gäller den egenproducerade koden.

https://simpleprogrammer.com/develop...ters-can-done/ håller med dig om detta fall, dessutom tycker jag personligen att testning är bra, men bara om det är nån annan som gör den. Jag gillar verkligen inte att sitta och klicka runt och försöka leta rätt på buggar, det är sådant man har testarna till.

Jag tror på en blandning av att programmerare testar sin kod och att andra gör det. Programmeraren känner sin kod bäst och kan testa gränser etc men riskerar att missa mycket. En duktig testare (och testförfattare) har ett detektivjobb som fordrar kreativitet och bra kunskaper - både om testandet som process och test i det aktuella fallet. Jag tror att programmeraren och testaren kompletterar varandra väl.

Programmeraren ska dessutom testa sin kod till något slags hygiennivå så att testaren inte får kod som inte går att köra överhuvudtaget.
Citera
2018-08-04, 09:20
  #6
Medlem
Luxuss avatar
När det gäller moduler/funktioner eller små delprogram är det ju hugget som stucket vem som testar egentligen.

Gäller det själva systemlösningen däremot kan ju problemet vara att de som byggt lösningen tänkt sig ett visst flöde av in/utdata och då är det lött att man testar enligt hur man tänkt sig. Sen kommer en dum användare å vänder på flödet å då går det åt helvete.
Citera
2018-08-04, 11:51
  #7
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Jag tror på en blandning av att programmerare testar sin kod och att andra gör det. Programmeraren känner sin kod bäst och kan testa gränser etc men riskerar att missa mycket. En duktig testare (och testförfattare) har ett detektivjobb som fordrar kreativitet och bra kunskaper - både om testandet som process och test i det aktuella fallet. Jag tror att programmeraren och testaren kompletterar varandra väl.

Programmeraren ska dessutom testa sin kod till något slags hygiennivå så att testaren inte får kod som inte går att köra överhuvudtaget.
Nej naturligtvis ska den kod som levereras funka på ett rimligt sätt. Det jag upplevt är ju snarare att i programmerar-rollen ingår det såklart att leverera kod med acceptabel kvalitet, men även att upplysa testaren om vad det är koden är tänkt att göra och hur man ska gå tillväga i ett "best case"-scenario.

Utifrån detta kan sedan testaren börja klicka runt och hitta buggar när man inte riktigt gör som det är tänkt så att säga, dvs använder den nya fabulösa funktionen utifrån ett användarperspektiv, sådana gör påfallande ofta inte riktigt det man har tänkt sig att de ska göra

Edit: Ser nu att föregående skribent var inne på samma spår.
Citera
2018-08-04, 12:23
  #8
Medlem
supremanics avatar
Skriver väldigt sällan tester tyvärr och det är absolut något man skulle behöva bli lite bättre på. Men å andra sidan så är mycket av det jag håller på med svårtestat med automation och tar långt tid att sätta upp på ett vettigt vis. Dessutom så kommer jag ju undan med att inte göra det
En annan sak är att mycket av det som går fel vid deployment hos kund sällan är något som har kunnat testas lokalt, så som system som vi ska interagera mot som vi inte får tydliga specar på hur de funkar, rättigheter osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback