Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-04, 02:46
  #1
Medlem
Kontext. Jag försöker "lära" mig OpenGL via internet (Cherno och BennyBox) eftersom självlärd är det bästa tydligen, jag är hyfsad på att hitta fel i kod osv, men API dokumentation förstår jag mig inte på, vilka funktioner ska användas och varför? Ni som kan skriva en simpel renderare (till exempel) i OpenGL, kan ni ALL kod (vet att renderare kan skrivas på många olika sätt) utantill eller föreställer ni er en pipeline som ni sen kanske behöver kolla vilka funktioner som behövs osv. Känns svårt att "lära sig själv" när dokumenteringen kan vara svår att förstå. Gick Programmering A på gymnasiet och fick A på det men där körde vi bara enkel java awt. OpenGL känns som att äta en elefant... vart fan ska man börja Har ni några tips hur man lättare kan förstå stora API's som opengl, directx osv. Är tutorials där man blint följer det bästa eller ska man kolla officiell dokumentering? Desperat.
Citera
2018-08-04, 05:57
  #2
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingedRyze
Kontext. Jag försöker "lära" mig OpenGL via internet (Cherno och BennyBox) eftersom självlärd är det bästa tydligen, jag är hyfsad på att hitta fel i kod osv, men API dokumentation förstår jag mig inte på, vilka funktioner ska användas och varför? Ni som kan skriva en simpel renderare (till exempel) i OpenGL, kan ni ALL kod (vet att renderare kan skrivas på många olika sätt) utantill eller föreställer ni er en pipeline som ni sen kanske behöver kolla vilka funktioner som behövs osv. Känns svårt att "lära sig själv" när dokumenteringen kan vara svår att förstå. Gick Programmering A på gymnasiet och fick A på det men där körde vi bara enkel java awt. OpenGL känns som att äta en elefant... vart fan ska man börja Har ni några tips hur man lättare kan förstå stora API's som opengl, directx osv. Är tutorials där man blint följer det bästa eller ska man kolla officiell dokumentering? Desperat.

Ja du bör börja med att följa en tutorial t.ex från lynda.com eller udemy. Du bör ta dig tid till djupinlärning t.ex kan du pausa videon och läsa dokumentation om det dom pratar om i videon. Du kan variera med att läsa om problem och dess lösning på stackoverflow.

Är inte opengl övergivet förövrigt? Lite synd om det vore så..
Citera
2018-08-04, 07:59
  #3
Medlem
Vad är syftet och målet med att lära dig OpenGL? Beroende på det så angriper man det på olika sätt.
Citera
2018-08-04, 11:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Vad är syftet och målet med att lära dig OpenGL? Beroende på det så angriper man det på olika sätt.

Om man vill utveckla nya spelmotorer så är det the way som jag ser det.
Citera
2018-08-04, 16:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingedRyze
Om man vill utveckla nya spelmotorer så är det the way som jag ser det.
Jo, men om du bara ska utveckla för dig själv så lär man sig medan man utvecklar. Så är det oftast i arbetslivet också. Det är sällan man tjänar på att sätta sig och plugga in allt först och sen tro att man därefter sätter sig och utvecklar. Det man gör är att man börjar med ett projekt och läser in sig på just det som behövs för tillfället eller att man följer olika tutorials för att skapa det man vill.

Om jag skulle lära mig OpenGL så hade jag sökt reda på några vettiga tutorials för nybörjare och gått igenom dem. Jag hade även köpt in en bok som går igenom OpenGL och avhandlar det man är intresserad av. När man lärt sig vad man kan göra och hur det görs så kan man gå djupare och förändra hur saker görs.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback