Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-04, 01:49
  #1
Medlem
Rufoss avatar
Det var den svenska gruppen 'Avkriminalisera Cannabis' som uppmärksammade detta.

Facebook har tydligen bestämt sig för att ta upp kampen mot dödsknarket, och "mjukblockerar" numera sidor som innehåller orden "cannabis" eller "marijuana". Det vill säga att sidorna finns kvar, och om man har url:en till dem så kan man besöka dem. Men de visas inte längre om man söker på t.ex "cannabis" eller "marijuana".

Prova själva. Sök på cannabis och klicka sedan på grupper, sidor, o.s.v. Ingenting visas.

Man undrar om Facebook gör andra saker bakom kulisserna för att minska spridningen av inlägg som handlar om cannabis? Varför gör Facebook detta just nu när plantan håller på att legaliseras och avkriminaliseras överallt? Är det ett eget påhitt eller påtryckningar utifrån?

Edit: Hittade en artikel om saken. https://reason.com/blog/2018/08/02/f...for-pages-that
__________________
Senast redigerad av Rufos 2018-08-04 kl. 02:01.
Citera
2018-08-04, 02:49
  #2
Medlem
kalkryggars avatar
Jag sökte och får upp massa resultat. Det fungerar inte som du säger så jag tog screenshots och skickade till Facebook supporten. Hoppas dom fixar det så blocken fungerar. Klart att vi inte vill att folk skall läsa om knark.
Citera
2018-08-04, 03:02
  #3
Medlem
DaChiefs avatar
Har inte testat att söka, men det skulle inte vara förvånande om de gjort så att nyckelord som har med cb att göra inte dyker upp som wordcomplete.

Någon pk-förälder kan ju få hjärtattack och stämma fb för det. Eller starta facebookgrupper om hur hemskt det är att fb tillåter pro-cannabis folk att yttra sina åsikter.

Så i min mening så gör sig facebook pk för att värna om sin pool av potentiella folk som kan se deras reklam vilket är bredden.

Hur som helst är det orelevant eftersom land efter land legaliserar cb,

Visst ni kan inte skriva om Cb-kultur nu på social media. Vänta bara tills alla gamla idioter dör så kommer vi se att det nya paradigmet är mer nyskapande än någon ens kunde fantisera om.
Citera
2018-08-04, 08:29
  #4
Medlem
PotentOpponents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag sökte och får upp massa resultat. Det fungerar inte som du säger så jag tog screenshots och skickade till Facebook supporten. Hoppas dom fixar det så blocken fungerar. Klart att vi inte vill att folk skall läsa om knark.
Brukar inte gapa om saker du anser är odemokratiska?
Anser du att det är demokratiskt att hindra människor att ta del av information?
Citera
2018-08-04, 08:38
  #5
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Tom Facebook har sina ljusa sidor.
Citera
2018-08-04, 10:45
  #6
Medlem
Det är väl bra. Hashpundarna tjatar om sin "cannabis" i varje forum de får tillträde till.
Citera
2018-08-04, 12:12
  #7
Medlem
PotentOpponents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Det är väl bra. Hashpundarna tjatar om sin "cannabis" i varje forum de får tillträde till.
Värst vad vanligt det verkar vara att cannabismotståndare är för inskränkningar i yttrandefriheten?
Inte sällan är det även dom som gapar om att dom själva blir censurerade av media eller lagar som hindrar dom att hetsa mot andra människogrupper.
Citera
2018-08-04, 12:19
  #8
Medlem
Facebook har huvudkontor i Kalifornien, där cannabis nyligen legaliserats. Antagligen en del anställda som puffar.. Vore verkligen intressant att veta hur diskussionerna gått bakom kulisserna.
Citera
BigFatCones avatar

Moderatormeddelande

Postat av BigFatCone 2018-08-04, 12:29
Medlem
Nu är alltså trådens ämne "Hur Facebook hanterar sökningar på 'cannabis'" och inget annat. Vad man tycker om människor som röker cannabis hör inte till frågeställningen och vi ska heller inte dra upp cannabis kontra alkohol. Om man inte gillar Varningar så klart, för nu är det superlätt att få en Varning i den här tråden. Minsta lilla övertramp leder till en sådan.

Mvh,
Moderator
__________________
Senast redigerad av BigFatCone 2018-08-06 kl. 12:50.
2018-08-04, 13:06
  #10
Medlem
PotentOpponents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Tom Facebook har sina ljusa sidor.
Att dom inskränker yttrandefriheten, är det en bra sak tycker du? Gäller det allt eller endast för cannabis?
Citera
2018-08-04, 14:07
  #11
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PotentOpponent
Brukar inte gapa om saker du anser är odemokratiska?

Det behöver du inte heller göra. Gapa om dina egna saker istället.

Citat:
Ursprungligen postat av PotentOpponent
Anser du att det är demokratiskt att hindra människor att ta del av information?

Jag anser att Facebook får bestämma helt själva vad för information dom vill ha och inte vill ha på sin domän. Att Facebook hindrar sånt som propagerar för knark tycker jag ligger i tiden. Nu skulle man vilja ha Facebook att ta bort sånt som propagerar för olika religioner. Men det blir ett svårare jobb då det finns så många sjuka idioter som tror på gud. Men det är nästa steg i ordningen. Fast nu fick vi backa lite när knarkpropaganda sipprar ut.

Edit: Givetvis så är information om knark bra så länge det är bra information. Kan tänka mig att typ statlig information om forskning från Sahlgrenska skulle vara bra. Det visar verkligen hur skadligt det är.
__________________
Senast redigerad av kalkryggar 2018-08-04 kl. 14:12.
Citera
2018-08-04, 14:45
  #12
Medlem
PotentOpponents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det behöver du inte heller göra. Gapa om dina egna saker istället.
Jag missade ett du i det inlägg du citerade, såg jag nu. Det skulle alltså ha stått Brukar inte du gapa om saker du anser är odemokratiska? Och svaret på den frågan som du inte besvarade är såklart ett otvetydigt JA.
Så det jag gapar om nu är alltså att du kastar sten i glashus eftersom frihet till information är en viktig del i ett demokratiskt samhälle och hade saken istället handlat om någonting med att Facebook blockerar sidor med invandringskritisk information så ger jag mig fan på att du hade varit en av dom flitigaste förkämparna här inne på fb för att det var just odemokratiskt.
En stor jävla skandal hade det hetat då, det är jag helt jävla hundra på.


Citat:

Edit: Givetvis så är information om knark bra så länge det är bra information. Kan tänka mig att typ statlig information om forskning från Sahlgrenska skulle vara bra. Det visar verkligen hur skadligt det är.
Såklart rätt sorts information, sett från din synvinkel, är helt ok att man skall låta folk få läsa. Men inte den där andra informationen, som du i ditt svaga sinne anser är felaktig.

Talat som en god indoktrinerad nickedocka!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback