2011-10-28, 20:34
Medlem
HerrGickhans avatar
TT skriver idag (enligt vissa medier):

Citat:
Tvåhövdad orm siktad i Danmark

...herpetologen Niels Dahlin Lisborg på Naturstyrelsen befarar att den blir kortlivad eftersom naturen utrustat den med samordningsproblem.

Då blir det förstås svårt om den inte utrustats med problem...

...ska vi gissa att det saknas samordningsförmåga.
Citera
2011-10-28, 20:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Hittade en rolig formulering av okänt ursprung:

Citat:
På grund av den dåliga konjunkturen stod vi vid ruinens brant, men genom hårt arbete har vi nu lyckats ta ett avgörande steg framåt.
Citera
2011-10-29, 00:40
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
... Då blir det förstås svårt om den inte utrustats med problem...

...ska vi gissa att det saknas samordningsförmåga.
Nu har TT tydligen börjat snabböversätta även danska källor, inte bara Reuters och The Guardian. TT har utrustat sig med kvalitetsproblem i kölvattnet av dagspressens kris.

Ett enda personnamn gör att man lätt finner källor på ursprungsspråket. Här är en dansk läsövning:
Ref: http://www.naturstyrelsen.dk/Nyheder...to_hoveder.htm

Danska TV2 Nyheterna har originaltexten. Snart levererar väl TT Spectra den sensationella nyheten att forskare har hittat en huggorm med två halvpenisar. (Vilket är det normala för hanar av den arten, liksom hos skallerormar.)
Citera
2011-11-01, 23:49
Medlem
egon2bs avatar
I en signerad artikel på SVT finns följande ingress (här något sammandragen, min markering):
Hört talas om MF Global? [...] En kris som är lök på laxen i den redan infekterade härdsmältan i Europa. Ännu en jättekonkurs bland de kritstrecksrandiga kostymerna är på gång.
Ekonomireportrar tävlar med sporten när det gäller überblommigt språk. Artikeln avslutas:
Här finns det ingen poetisk rättvisa. Vi sitter alla tätt hoppackade i samma läckande finansiella båt, där kapten styr direkt mot stormens öga.
Nu hör det till historien att i stormens öga blåser det inte, men det råder lågtryck. Kanske syftar reportern på att de bonusgiriga suger. Problemet med den finansiella båten är att den har minst tre styrhytter men inget roder.
Senast redigerad av egon2b 2011-11-01 kl. 23:56.
Citera
2011-11-06, 11:01
Medlem
egon2bs avatar
Göteborgs-Posten skriver i dag på ledarsidan om Håkan Juholts fallskärm, den som Expresssen upplyste om i går. I jämförelse med motsvarande avtal för VD i banken Nordea så är förstås Juholts fallskärm närmast ett leksaksparaply. Ändå klämmer G-P:s ledarskribent in en ordlek som kan tolkas som en medveten katakres (min markering här):
Politiken tycks alltmer börja likna näringslivet när det gäller ekonomiska förmåner. Men i Juholts fall bör det nog just nu vara en tryggare lösning att begära fallskärm än att begära bonus.
Med fritt fall i opinionssiffrorna kan fallskärmen komma till nytta fortare än kvickt. I varje fall sägs Juholt redan ha utlöst en fallskärm, när han föll ifrån i positionen som ställföreträdande partisekreterare för ett par år sen. Den fallskärmen har väl gått till återbetalning i fallet med kulbon.
Citera
2011-11-06, 12:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Göteborgs-Posten skriver i dag på ledarsidan om Håkan Juholts fallskärm, den som Expresssen upplyste om i går. I jämförelse med motsvarande avtal för VD i banken Nordea så är förstås Juholts fallskärm närmast ett leksaksparaply. Ändå klämmer G-P:s ledarskribent in en ordlek som kan tolkas som en medveten katakres (min markering här):
Politiken tycks alltmer börja likna näringslivet när det gäller ekonomiska förmåner. Men i Juholts fall bör det nog just nu vara en tryggare lösning att begära fallskärm än att begära bonus.
Med fritt fall i opinionssiffrorna kan fallskärmen komma till nytta fortare än kvickt. I varje fall sägs Juholt redan ha utlöst en fallskärm, när han föll ifrån i positionen som ställföreträdande partisekreterare för ett par år sen. Den fallskärmen har väl gått till återbetalning i fallet med kulbon.

Ett referat av ovanstående i en amerikansk tidning kunde kanske inledas:

Citat:
During the fall...

En smårolig reflektion är att detta inlägg postades kl 11.01 och inlägget före 11-01.
Citera
2011-11-06, 13:01
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
... En smårolig reflektion är att detta inlägg postades kl 11.01 och inlägget före 11-01.
En notationsgnetare som jag skriver klockslaget som 11:01. En hundradels timme efter 11:00 är 36 sekunder efter elva. Vi har ju den anglosaxiska världen att släpa på, där 11.01 är 11 + 1/100.

Kollegan HerrGickhan har tidigare deklarerat en lättsammare attityd till tecknens terror: bindestreck eller pratminus kan gå på ett ut.
Citera
2011-11-06, 13:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
En notationsgnetare som jag skriver klockslaget som 11:01. En hundradels timme efter 11:00 är 36 sekunder efter elva. Vi har ju den anglosaxiska världen att släpa på, där 11.01 är 11 + 1/100.

Kollegan HerrGickhan har tidigare deklarerat en lättsammare attityd till tecknens terror: bindestreck eller pratminus kan gå på ett ut.

Det senare är i sig korrekt uppfattat. Det förstnämnda beror helt på att jag tog Ctrl-C på angivelsen i forumet.

Edit: Trodde jag, men ser nu att det inte är så. Jag får skylla på astigmatism som förenledde att jag missade övre punkten. Jag skriver i normalfallet, precis som du, tiden med kolon som avskiljare.
Senast redigerad av HerrGickhan 2011-11-06 kl. 13:10.
Citera
2011-11-16, 15:28
Medlem
egon2bs avatar
– Han kallpratade så käften gick varm.

Tipstack till kåsören Tyko i Göteborgs-Posten.
Citera
2011-11-16, 15:40
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
– Han kallpratade så käften gick varm.

Tipstack till kåsören Tyko i Göteborgs-Posten.
Med "tipstack", menar du att Tyko har citerat eller själv kåserat formuleringen i fråga? Kul var den hur som helst.
Citera
2011-11-16, 15:58
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Med "tipstack", menar du att Tyko har citerat eller själv kåserat formuleringen i fråga? Kul var den hur som helst.
Ja, jag klippte och modifierade något själva likörlinjen i en obetydligt längre version. Efter en idé av SR-Ring-P1 har Tyko ett ambulerande tält uppställt på olika torg i Göteborg. I tältet kan allmänheten lätta sitt hjärta under anonymitet. Den senare garanteras via alias som Rigmor Mjukman, appmakerska.

Just nämnda Rigmor har tämligen oblygt gjort reklam för appen Wordfreud, via vilken man kan få sina ord analyserade. Det är tänkbart att en viss fru Gates gömmer sig bakom Rigmor Mjukman. Min analys av pseudonymen är att appmakerskan ifråga var ett tuppfjät ifrån en freudiansk katakres: Rigor Mjukman.
Citera
2012-01-07, 16:07
Medlem
petter eremitens avatar
Västerbottens Folkblad har idag, lördag, följande rubrik:
"Satsningen på vindkraft har mojnat".

Med vänlig hälsning

Petter Eremiten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto