Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-03, 23:32
  #1
Medlem
Hej

De så jag köpte en dator för drygt 2 veckor sedan. Har endast laddat ner League och fortnite spelar båda spelen med knappt medium/high grafik. Ett konstigt problem som uppstår är att skärmen går helt svart oförväntat efter 3-5 sekunder kommer den tillbaka till liv men alla spel totalt ner stängda. Vad kan de bero på?

Drivrutiner/uppdateringar är senaste nerladdade.
Läste på några sidor att skärmen kan vara orsaken, så har även köpt en ny skärm men problemet kvarstår.

Skärm: Asus 24.5" LED G-Sync ROG Swift PG258Q

Dator:
Operativsystem: Microsoft Windows 10 Home 64-bit
Grafikkort: 1070 Ti
Solid state disk (SSD): WD Black - 512GB (NVMe M.2) 2050/800MB/s
Processor: Intel Core i7 8700K 4.7GHz - Coffee Lake
RAM-minne: Corsair Vengeance 16GB 3000MHz
Nätaggregat: Corsair CX650M Modular - 650W (Bronze 85%)
Vattenkylning (CPU): Cooler Master MasterLiquid Lite 240 (dubbla kylare)
Corsair Air series SP120 (2 st extra Premium fläktar)
Nätverkskort (Trådlöst): 100/1000/Mbit Gigabit LAN
Citera
2018-08-04, 00:27
  #2
Medlem
dovAkins avatar
Pröva köra med ett annat grafikkort om du har eller pröva ett ramminne i taget och se om problemet kvarstår. Haft liknande problem då var det ramminnena som strulade.
Citera
2018-08-04, 00:28
  #3
Medlem
dovAkins avatar
fan har du för moderkort?
Citera
2018-08-04, 00:38
  #4
Medlem
Kolla värmen på grafikkortet.... ladda ner speed fan.

Där ser du tempen på alla sensorer din dator har
Citera
2018-08-04, 05:34
  #5
Medlem
c0rtexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibrelicious
Hej

De så jag köpte en dator för drygt 2 veckor sedan. Har endast laddat ner League och fortnite spelar båda spelen med knappt medium/high grafik. Ett konstigt problem som uppstår är att skärmen går helt svart oförväntat efter 3-5 sekunder kommer den tillbaka till liv men alla spel totalt ner stängda. Vad kan de bero på?

Drivrutiner/uppdateringar är senaste nerladdade.
Läste på några sidor att skärmen kan vara orsaken, så har även köpt en ny skärm men problemet kvarstår.

Skärm: Asus 24.5" LED G-Sync ROG Swift PG258Q

Dator:
Operativsystem: Microsoft Windows 10 Home 64-bit
Grafikkort: 1070 Ti
Solid state disk (SSD): WD Black - 512GB (NVMe M.2) 2050/800MB/s
Processor: Intel Core i7 8700K 4.7GHz - Coffee Lake
RAM-minne: Corsair Vengeance 16GB 3000MHz
Nätaggregat: Corsair CX650M Modular - 650W (Bronze 85%)
Vattenkylning (CPU): Cooler Master MasterLiquid Lite 240 (dubbla kylare)
Corsair Air series SP120 (2 st extra Premium fläktar)
Nätverkskort (Trådlöst): 100/1000/Mbit Gigabit LAN

Testa ett Ramminne åt gången, byt plats och om möjlighet finns så testa med helt andra minnen. Testa utan externt grafikkort om du har en processor som har inbyggd grafik. Men testa också att installera om ditt operativsystem! GLHF
Citera
2018-08-04, 14:13
  #6
Moderator
memymos avatar
Rubrik ändrad!

Gammla: Data problem sökes hjälp

/Mod
Citera
2018-08-04, 22:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
fan har du för moderkort?
PRIME Z370-P

Datorn överhettas inte heller, allting verkar vara normalt förutom med problemet jag angav tidigare.
Jag har aldrig bytt komponenter tidigare, ingen risk jag vågar ta heller plus ramen jag har från min förra datorn lär inte vara bra då den är jätte gammal. Borde jag lämna in den redan?
Citera
2018-08-04, 22:53
  #8
Medlem
dovAkins avatar
Kanske är nätagget som e lite för klent? Osäker hur mkt vattenkylning drar i ström.

Ta ut ett ram i taget det är super enkelt och pröva varje. Om du inte vågar så lämna in den men det kostar, vart köpte du datorn du borde ha garanti?
Citera
2018-08-05, 01:12
  #9
Medlem
Varför sitter du och spelar med låga inställningar i dylika spel på en sådan burk? Jag skulle, som någon annan ovan, chansa på att minnena strular.
Citera
2018-08-05, 06:25
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Kanske är nätagget som e lite för klent? Osäker hur mkt vattenkylning drar i ström.

Ta ut ett ram i taget det är super enkelt och pröva varje. Om du inte vågar så lämna in den men det kostar, vart köpte du datorn du borde ha garanti?

Jag pratade med dom när jag beställde datorn om jag behöver en starkare/bättre nätaggregat och de sa att det skulle aldrig behöva en bättre än den så tror inte vatten kylning kan vara problemet, köpte datorn från greattech, dom har 2 års garanti och skulle kosta mig pengar endast om de inte "hittar" några fel i datorn vilket skulle vara en besvikelse. Anledningen jag inte vill lämna in den direkt är p.g.a tiden jag kmr behöva vänta och resan dit då det blir kollektivt.
Citera
2018-08-05, 06:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Varför sitter du och spelar med låga inställningar i dylika spel på en sådan burk? Jag skulle, som någon annan ovan, chansa på att minnena strular.

Anledningen jag kör med låga inställningar e p.g.a vana från förra datorn, lär gå high senare i tiden obv ^^
Citera
2018-08-05, 06:30
  #12
Medlem
dovAkins avatar
Du har ju en bra burk och har ju lagt ner mycket pengar såklart den ska funka så när den e så ny. Men kolla alla tempar och lägg upp en printscreen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback