Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-04, 23:23
  #13
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkhulken
Tack för utförligt svar!

Ska definitivt läsa på mer om Da Lat och kolla boendemöjligheter nu i helgen



Ligger mycket i det du säger. Har själv badat i denna existensiella ångest till och från nu i flera års tid (är 27 nu). Jobbet har periodvis fungerat som distraktion, men innerst inne vet jag att det bara är bullshit.

Att braka in i den här väggen vid 40 vågar jag inte ens tänka mig. Fyfan i helvete. Hade nog tagit livet av mig om så var fallet. Håller helt med om att det är bättre att få skiten så tidigt som möjligt och få det överstökat (samma sak med krossat hjärta från relationsproblem, fö).

Det finns ett "Best Western" i Da Lat. Bo för fan inte på Best Western bara! Tänk inte ens tanken, bodde där en natt för att det var det första hotellet jag såg när jag klev av bussen och det är inte bara dyrt (pga att det är fkn "Best Western") det sög get ärligt talat! Ett dyrt jävla ingenting totalt utan service och charm.

Egen erfarenhet:
Hitta ett vandrarhem som erbjuder en säng för några dollar per natt och de kommer slänga in klädtvätt, frukost, lunch, middag, kvällsmat och kaffe mellan måltiderna för några extra dollar eller dong i näven per omgång, finns det en son i huset som försöker lära sig engelska erbjud honom hjälp med grammatiken och uttalen, behöver herrskapet hjälp med att bära något (en säck ris eller nåns vespa) hugg tag, bjud fadern i huset på cigg och beröm hans familjs lilla hotell, tala väl om Vietnams historia och hur svenska folket alltid stöttat Vietnams frihet osv osv

Var inte bara en "kund", bjud på dig själv, bete dig som en "gäst" och stämningen kommer bli så mycket bättre än om du bara är en grå och ansiktslös västerlänning som bara tar plats och luktar illa. Kasta bort den tillrättalagda svenska "jante"-mentaliteten du har här hemma och bete dig som en hederlig svensk "bör vara" som bara vill hjälpa till, vill att alla ska må bra och att alla är ens jämlikar

Hederligt bondförnuft (vi gör likadant hemma i Sverige), lagom i allt (erbjuds du mer mat än vad du fick, ta bara lite grann) och "den gyllene regeln" räcker långt.
Citera
2018-08-08, 15:11
  #14
Medlem
Jinja, Uganda, som bas. Afrika kommer ruska om dig ordentligt och få dina dimmor att lätta. Du har det bästa ur två världar inpå knuten. Du kan hänga i baren på något backpackerställe och träffa både färska backpackers och 60-åriga overlanders som tillbringat större delen av de sista 25 åren på dammiga vägar och kanske en och annan krigskorre. Alternativt kan du dra norrut och vara den enda turisten i någon småstad. I Kampala finns all lyx, som nattklubbar, thairestauranger, glassbarer, biografer i normal svensk standard samtidigt som du kan ta dig några timmar åt nordväst och se the big five och massa nationalparker och grejer. Ja, Uganda är ett säkert land att resa i.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2964397

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback