Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-03, 21:56
  #1
Medlem
4yoonlys avatar
Själv minns jag inte riktigt Manchurian candidate som var en film, men skall ha sett den.

Har egentligen aldrig kollat/undersökt var ursprunget/betydelsen egentligen kommer ifrån. Men det gick upp ett ljus när jag insåg att japanerna (1931?) startade ett krig emot Kina genom att helt enkelt låta 3 soldater (och enbart 3 som jag förstår det) spränga en järnväg i japansk kontrollerade Manchuriet och sedan skylla på Kina. Alltså, 3 japaner (kanske bara 2 dock) vet om detta i förväg att de har placerat sprängmedel på en järnväg i Manchuriet (typ Kina) stoppar tåget innan kliver ur och säger ducka. Sedan sprängs en del av järnvägen och dessa soldater säger det var "kineser" och därmed startar kriget.

Japanska historiker säger själva att detta är helt otroligt att detta ens blivit känt utanför Japan då detta var väldigt hemligt och som sagt väldigt väldigt få kände till detta.

Så nu undrar jag om detta är något som alla känner till eller bara jag som missat?
Svår googlat då filmen Manchurian candidate dyker upp och wiki's har inget om ursprunget vilket jag tror är just denna händelse.
Citera
2018-08-03, 22:40
  #2
Medlem
Moramannens avatar
Filmen baseras på en roman som utspelar sig i 30-talets Manchuriet. Japanska soldater hjärntvättar (minst) en amerikan till att bli deras sleeper agent. Eftersom filmen är tänkt att utspelas i nutiden så gjorde man om det lite och tog bort japanerna. Det har alltså inget med järnvägssprängningen att göra, även om den händelsen kanske inspirerade författaren.
Citera
2018-08-03, 22:55
  #3
Medlem
Mukdenincidenten inspirerade också en del av handlingen i Hergés Blå Lotus.
Citera
2018-08-03, 23:01
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Filmen baseras på en roman som utspelar sig i 30-talets Manchuriet. Japanska soldater hjärntvättar (minst) en amerikan till att bli deras sleeper agent. Eftersom filmen är tänkt att utspelas i nutiden så gjorde man om det lite och tog bort japanerna. Det har alltså inget med järnvägssprängningen att göra, även om den händelsen kanske inspirerade författaren.

Nu har jag inte läst boken, men utspelar inte den sig under USA/Korea kriget?

Kan det vara så att "the Manchurian plot" inte alls har att göra med Manchurian candidate alls?

Då undrar man hur många egentligen känner till historien om var/hur/varför Japan invadera resten av Kina från Manchuriet. För det är svår googlat då Manchurian candidate hela tiden dyker upp.
Citera
2018-08-03, 23:03
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Mukdenincidenten inspirerade också en del av handlingen i Hergés Blå Lotus.

Aaaah... Tack givetvis sett TinTin och "The Blue Lotus". Men minnet är kort och det enda jag kom ihåg var en järnväg som gick sönder osv...

Men du hittade mer information (och rätt information!).
Det är alltså allmänkunskap vad som hände samt hur var och varför.
Tack!
Citera
2018-08-03, 23:20
  #6
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Nu har jag inte läst boken, men utspelar inte den sig under USA/Korea kriget?
Så var det, jag mindes fel.
Citera
2018-08-24, 19:59
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Så var det, jag mindes fel.

Inga problem! Mitt minne sviker mig titt som tätt!
Citera
2018-08-27, 16:30
  #8
Medlem
Ankdammsmans avatar
The Manchurian Candidate är en kallakrigetthriller om hjärntvätt. Filmad i två lyckade versioner och har blivit så ikonisk att titeln förvandlats till ett begrepp. Det avser en politiker som är styrs av någon annan, eventuellt utan att veta eller fatta det själv. Här är ett rykande färskt exempel:

https://www.washingtonpost.com/news/...=.4e3d48003274

Mukdenkincidenten tillhör en lång tradition av false flag-operationer, inte sällan med inslag av dålig teater, där man fejkar någon annans anfall för att motivera sitt eget. För svensk del har vi Gustav IIs operettiga kosackangrepp som inledde hans ryska krig.

1900-talets viktigaste falskflaggor är nog Mukden och Gleiwitzincidenten, där nazisterna med sedvanlig brutalitet också mördade flera koncentrationslägerfångar och en nyarresterad bonde för att göra det mer trovärdigt med några lik. Sen kan man lägga till 9/11 och i stort sett allt annat enligt vissa...
__________________
Senast redigerad av Ankdammsman 2018-08-27 kl. 16:33.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback