Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-03, 18:16
  #1
Medlem
Om denna typ av sommar blir vanlig gissar jag på att konstbevattning ökar i Sverige? Vad tror ni?

Enligt NE (dvs Nationalencyklopedien) 1993 var 4% av Sveriges åkrar konstbevattnade. Andra länder:
Finland 2%, Norge 11%, Danmark 17%, Nederländerna 49% och Egypten 99%.
Varför har Norge och Danmark såpass höga nivåer?
Citera
2018-08-03, 18:41
  #2
Medlem
Finns inget som pekar på att denna typ av torka kommer bli vanligare.
Citera
2018-08-03, 18:44
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Jag bara spånar...

Ja konstbevattning kommer nog att öka i Sverige (men det är ju omöjligt att säga egentligen).

Varför Norge har mer än oss, mindre odlingsareal och mer berg? Dvs en del av bergen lyfter molnen och skapar regn efter dem vilket innebär att vi (Sverige) har större potential att faktiskt få regnet.

Danmark ganska stor odlingsyta, men inga berg och därmed inget som lyfter molnen/kondensen tillräckligt för att regn. Eller så har dom ett mera uträknat sätt att odla på och bevattnar grödor på ett annat sätt än oss...

Som sagt bara lite spån, har ingen som helst aning egentligen.
Citera
2018-08-03, 20:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Om denna typ av sommar blir vanlig gissar jag på att konstbevattning ökar i Sverige? Vad tror ni?

Enligt NE (dvs Nationalencyklopedien) 1993 var 4% av Sveriges åkrar konstbevattnade. Andra länder:
Finland 2%, Norge 11%, Danmark 17%, Nederländerna 49% och Egypten 99%.
Varför har Norge och Danmark såpass höga nivåer?

Gissar att fördelningen av sorten av gröda påverkar. Vetefält bevattnas normal inte medans ett jordgubbs fält bevattnas.

Vinden påverkar även fukt som försvinner.
Citera
2018-08-03, 20:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Jag bara spånar...

Ja konstbevattning kommer nog att öka i Sverige (men det är ju omöjligt att säga egentligen).

Varför Norge har mer än oss, mindre odlingsareal och mer berg? Dvs en del av bergen lyfter molnen och skapar regn efter dem vilket innebär att vi (Sverige) har större potential att faktiskt få regnet.

Danmark ganska stor odlingsyta, men inga berg och därmed inget som lyfter molnen/kondensen tillräckligt för att regn. Eller så har dom ett mera uträknat sätt att odla på och bevattnar grödor på ett annat sätt än oss...

Som sagt bara lite spån, har ingen som helst aning egentligen.

Sveriges största odlingsyta är v/ö-slätten och Skåne där har vi inga berg. Sveriges berg ligger betydligt längre norr ut.
Om vinden kommer från väster så skulle regnet falla i Norge.
Så bergs-teorin tror jag inte på.
Citera
2018-08-03, 20:52
  #6
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Sveriges största odlingsyta är v/ö-slätten och Skåne där har vi inga berg. Sveriges berg ligger betydligt längre norr ut.
Om vinden kommer från väster så skulle regnet falla i Norge.
Så bergs-teorin tror jag inte på.

Som sagt spånade jag bara.

Kollade Wiki (för skojs skull)..

Citat:
The Scandinavian Mountains create a rain shadow for lowland areas east of the mountain chain and prevents the Oceanic climate from penetrating further east; thus Bergen, west of the mountains, receives 2,250 mm precipitation annually while Oslo receives only 760 mm, and Skjåk, a municipality situated in a deep valley, receives only 280 mm.

Och som jag förstår det, så innan berg regnar det normalt, men berg kan skapa en regn skugga och således få kondensen att stiga och bilda regnmoln högre upp (där det även blåser mer) och sedan alltså falla ner en bra bit efter bergen om vinden går så, vilket då hamnar i Sverige.

Skåne är nog det ställe vi konstbevattnar mest. Så detta exempel av att berg inte har med saken att göra kan ju inte stämma riktigt.
Citera
2018-08-03, 20:54
  #7
Medlem
Kanske man i stor utsträckning odlar andra grödor i Danmark och Norge? Jag har sett konstbevattning på svenska jordgubbsodlingar; men aldrig (tror jag) på spannmålsåkrar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback