Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-03, 16:58
  #1
Medlem
Hej alla glada.

Har precis blivit färdig med en omfattande renovering utav lägenhet. Har nätverksuttag precis vid ytterdörren där fiber är framdraget. Vid samband med renoveringen drog jag Cat 6a kabel fram från dörren till där tvn är tänkt att vara. Verkar som att kabeln har fått någonform utav skada för den har problem att få IP nummer från ISPn (ownit).

Om jag sätter 1 router direkt vid dörren och sedan använder mig utav den kabeln (Cat 6a) så har routern inge problem att skicka en intern (192.168.1.XXX) IP adress till det som jag ansluter på andra sidan.

Dock vill jag inte använda mig utav den lösningen.

Någon som har någon lösning på detta? Har provat att köra 2st olika routrar och båda får samma problem .
Citera
2018-08-03, 17:47
  #2
Medlem
Tripportreats avatar
Har du provat att dra en lös kabel från fiberomvandlaren till enheten?

Om du kan tänka dig en trådlös lösning så kan homeplug vara värt att prova, brukar dock dra mig för att rekommendera trådlös förbindelse när det gäller IP-TV då det kan medföra vissa stabilitetsproblemen. Nu är iofs homeplug inte trådlös men den kan ändå medföra likvärdiga symptom.

//tripportreat
Citera
2018-08-03, 17:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Har du provat att dra en lös kabel från fiberomvandlaren till enheten?

Om du kan tänka dig en trådlös lösning så kan homeplug vara värt att prova, brukar dock dra mig för att rekommendera trådlös förbindelse när det gäller IP-TV då det kan medföra vissa stabilitetsproblemen. Nu är iofs homeplug inte trådlös men den kan ändå medföra likvärdiga symptom.

//tripportreat

Hej.

Tack för svar.

Har provat än annan kabel än den jag vill använda och då fungerar det så kabeln är problemet. Dock så fungerar det om jag kör "fiber - cabel- router - trasig kabel - router" men dock fungerar det inte om jag kör "fiber - trasig kabel - router"

Har inget eluttag i samband med fiberuttaget så vill inte ha routern ståendes där.

Mvh Fredrik
Citera
2018-08-03, 18:06
  #4
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fransico
Hej.

Tack för svar.

Har provat än annan kabel än den jag vill använda och då fungerar det så kabeln är problemet. Dock så fungerar det om jag kör "fiber - cabel- router - trasig kabel - router" men dock fungerar det inte om jag kör "fiber - trasig kabel - router"

Har inget eluttag i samband med fiberuttaget så vill inte ha routern ståendes där.

Mvh Fredrik

Det var konstigt.

Det kan bero på mac-låsning från din isp, det innebär att om man skiftar enhet så tar det ett tag innan nätet accepterar den och tilldelar den en IP. Prova att ha din enhet inkopplad ett tag med den ”trasiga” kabeln.

//tripportreat
Citera
2018-08-03, 20:07
  #5
Medlem
Megaforces avatar
Man skulle kunna testa med att koppla in en miniswitch mellan kabeln och fiberkonvertern. Man kan t.ex. använda lan-portarna på en router om man stänger av DHCP-utdelning och ändrar LAN-ip så att det inte krockar med den router som sitter vid tvn.
Citera
2018-08-03, 21:18
  #6
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fransico
Hej alla glada.

Har precis blivit färdig med en omfattande renovering utav lägenhet. Har nätverksuttag precis vid ytterdörren där fiber är framdraget. Vid samband med renoveringen drog jag Cat 6a kabel fram från dörren till där tvn är tänkt att vara. Verkar som att kabeln har fått någonform utav skada för den har problem att få IP nummer från ISPn (ownit).

Om jag sätter 1 router direkt vid dörren och sedan använder mig utav den kabeln (Cat 6a) så har routern inge problem att skicka en intern (192.168.1.XXX) IP adress till det som jag ansluter på andra sidan.

Dock vill jag inte använda mig utav den lösningen.

Någon som har någon lösning på detta? Har provat att köra 2st olika routrar och båda får samma problem .
Det är ju bara att läsa på din leverantörs hemsida:

Citat:
För att komma ut på internet så krävs en IP-adress. Kopplar du in en enhet till bredbandsuttaget får denna enhet en IP-adress som är knuten till ditt abonnemang. IP-adressen låser sig till enheten i 24 timmar vilket betyder att du kan behöva vänta tills att denna tid har löpt ut innan din nya enhet kommer ut på internet. Vill du byta enhet och inte vänta ut IP-låsningen så kan du frigöra den på egen hand. Koppla först in det som du vill använda och logga sedan in på Mina Sidor. Gå därefter in på Bredband och tryck på knappen Frigör Lease, så släpps den inom 1 minut.

Men nog vill du väl ha mer än din TV kopplad till bredbandet?
Alltså, du måste koppla din TV till din router som du i sin tur kopplar till mediakonverteraren.
Citera
2018-08-03, 21:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man skulle kunna testa med att koppla in en miniswitch mellan kabeln och fiberkonvertern. Man kan t.ex. använda lan-portarna på en router om man stänger av DHCP-utdelning och ändrar LAN-ip så att det inte krockar med den router som sitter vid tvn.

Kräver en miniswitch ström?
Citera
2018-08-03, 21:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det är ju bara att läsa på din leverantörs hemsida:



Men nog vill du väl ha mer än din TV kopplad till bredbandet?
Alltså, du måste koppla din TV till din router som du i sin tur kopplar till mediakonverteraren.

Problemet är att använder jag den trasiga kabeln delar inte min isp ut någon ipadress. Dock så kan min egen router dela ut ip adresser genom kabeln.
Citera
2018-08-03, 22:42
  #9
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fransico
Problemet är att använder jag den trasiga kabeln delar inte min isp ut någon ipadress. Dock så kan min egen router dela ut ip adresser genom kabeln.
Jaha, ja vi säger väl så då. Men då är det ju bara att byta ut den trasiga kabeln.
Lycka till.
Citera
2018-08-03, 23:58
  #10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fransico
Problemet är att använder jag den trasiga kabeln delar inte min isp ut någon ipadress. Dock så kan min egen router dela ut ip adresser genom kabeln.

Delar din ISP ut adresser till routern när den är kopplad direkt mot fiberkonvertern men inte om routern är kopplad via fiberkonvertern?

Jag skulle tro att kabeln inte är 100% korrekt inkopplad. Men eventuellt kan det vara fiberkonvertern eller routern som inte stöder auto-mdi-x vilket innebär att det kanske bara funkar med korsade patchkablar och din cat6-kabel är kanske rak. Ev finns det en bygel på fiberkonvertern som är märkt mdi-x och då kan du testa med att switcha den.
Citera
2018-08-04, 06:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Jaha, ja vi säger väl så då. Men då är det ju bara att byta ut den trasiga kabeln.
Lycka till.

Tack för tipset
Citera
2018-08-04, 06:56
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Delar din ISP ut adresser till routern när den är kopplad direkt mot fiberkonvertern men inte om routern är kopplad via fiberkonvertern?

Jag skulle tro att kabeln inte är 100% korrekt inkopplad. Men eventuellt kan det vara fiberkonvertern eller routern som inte stöder auto-mdi-x vilket innebär att det kanske bara funkar med korsade patchkablar och din cat6-kabel är kanske rak. Ev finns det en bygel på fiberkonvertern som är märkt mdi-x och då kan du testa med att switcha den.

Tack. Ska kolla upp det där med korsade kablar. Använder en kabeltestare från deltaco och den skickar och tar emot i rätt ordning på alla åtta ledare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback