Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-04, 16:31
  #13
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Men en baktjänsteman har väl fortfarande tystnadsplikt, eller kan de om de vill springa runt på byn och skvallra om folks förmögenhet?

Banktjänstemän skvaller säkert en hel del. Men det är inte det det handlar om utan om att bankerna lämnar ut uppgifter till svenska myndigheter. Försvårande för bankerna är dessutom att dom lämnar uppgifter till myndigheter och till internationella frågeställare utan att först informera sina bankkunder om att denna information lämnas. Vanstyre och svineri är endast förnamnet på missförhållandena !
Citera
2018-08-04, 18:38
  #14
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Banktjänstemän skvaller säkert en hel del. Men det är inte det det handlar om utan om att bankerna lämnar ut uppgifter till svenska myndigheter. Försvårande för bankerna är dessutom att dom lämnar uppgifter till myndigheter och till internationella frågeställare utan att först informera sina bankkunder om att denna information lämnas. Vanstyre och svineri är endast förnamnet på missförhållandena !

Hur tänkte du nu?

"Goddag Herr Knarklangare, vi har lämnat information om ert bankkonto till Polisen"
Kanske ingen bra idé.
Citera
2018-08-04, 18:51
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Hur tänkte du nu?

"Goddag Herr Knarklangare, vi har lämnat information om ert bankkonto till Polisen"
Kanske ingen bra idé.

Det handlar om bristande respekt för privatpersoner och deras integritet. De borde vara lojala med sin kund först, därefter statsmakten.

Integriteten är satt på undantag dessa dagar. Men som tur är kan man ofta ljuga när dessa as (statsmakter, myndigheter) begär information. Få saker skänker sådant nöje som när någon myndighet skickar något formulär eller en enkät och man fuller i att man heter Warren Buffett och bor på Antarktis till exempel. Undrar hur de hanterar sådan input? Helt sonika raderar? Nej först måste nog dessa djävla byråkrater sitta i möten innan beslut kan fattas. Hoppas många gör som jag gör. Skit ska ha skit!
Citera
2018-08-04, 23:47
  #16
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Hur tänkte du nu?

"Goddag Herr Knarklangare, vi har lämnat information om ert bankkonto till Polisen"
Kanske ingen bra idé.

Du verkar helt allvarligt leva i någon bubbla alternativt under en sten.
Penningtvättsdirektivet och mycket andra direktiv har som yttersta syfte att begränsa vanliga människor.
Citera
2018-08-05, 00:28
  #17
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Du verkar helt allvarligt leva i någon bubbla alternativt under en sten.
Penningtvättsdirektivet och mycket andra direktiv har som yttersta syfte att begränsa vanliga människor.

Ta av dig foliehatten, det blir svettigt för dig i värmen.
Citera
2018-08-05, 00:29
  #18
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Ta av dig foliehatten, det blir svettigt för dig i värmen.

Snälla, gå och läs lite historia om mänskligheten, så inser du att dina raljeringar inte kan ändra på faktumet att historien upprepar sig.
Citera
2018-08-08, 18:59
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Banktjänstemän skvaller säkert en hel del.
Skulle sökt före jag frågade, men frågade i alla fall för det att det lät som att du hade koll på banksekretessen. Hade precis pratat med en gammal klasskompis som försade sig (hans sambo jobbar på banken). Så i alla fall i det är fallet så var banksekretessen inte värd ett skit.

https://www.konsumenternas.se/betala.../banksekretess

Citat:
Men det är inte det det handlar om utan om att bankerna lämnar ut uppgifter till svenska myndigheter. Försvårande för bankerna är dessutom att dom lämnar uppgifter till myndigheter och till internationella frågeställare utan att först informera sina bankkunder om att denna information lämnas. Vanstyre och svineri är endast förnamnet på missförhållandena !
Bänktjäntemän tycks vara stöpta i samma form, och efter att ha haft med dem att göra under många år så förvånar det inte ett dugg.
Citera
2018-08-27, 14:09
  #20
Medlem
Lånar tråden lite grann. Jag kanske är fel ute men då får ni gärna hänvisa mig til rättplats.

Säg, rent hypotetiskt. Om 4 olika personer sätter (banköverföringar) in 80k (25k+20k+10k+25k) till mig. Höjs flaggan för Skatteverket för mig då? Eller kommer då frågan att riktas mot de övriga 4 personerna?
Citera
2018-08-27, 15:13
  #21
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dashio
Lånar tråden lite grann. Jag kanske är fel ute men då får ni gärna hänvisa mig til rättplats.

Säg, rent hypotetiskt. Om 4 olika personer sätter (banköverföringar) in 80k (25k+20k+10k+25k) till mig. Höjs flaggan för Skatteverket för mig då? Eller kommer då frågan att riktas mot de övriga 4 personerna?

I första skedet är det inte Skatteverket som ser dina transaktioner, det är banken. Om banken reagerar beror på om transaktionerna avviker från det normala på ditt konto, du kan få ett brev där du ombeds att förklara insättningarna, förbered dig så att du har bra svar. Vid misstanke gör banken en anmälan till finanspolisen, det är inte säkert att det blir någon utredning men om du blir föremål för utredning då blir även insättarna det.
Citera
2018-09-06, 16:13
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
I första skedet är det inte Skatteverket som ser dina transaktioner, det är banken. Om banken reagerar beror på om transaktionerna avviker från det normala på ditt konto, du kan få ett brev där du ombeds att förklara insättningarna, förbered dig så att du har bra svar. Vid misstanke gör banken en anmälan till finanspolisen, det är inte säkert att det blir någon utredning men om du blir föremål för utredning då blir även insättarna det.

Ok så det är mindre chans i verkligheten att banken ska misstänka något om man redan vid nyöppnat konto får in lön och 2-3 andra överföringar från ett företag varje månad ?
Citera
2018-11-28, 12:07
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Believe.simply
Ok så det är mindre chans i verkligheten att banken ska misstänka något om man redan vid nyöppnat konto får in lön och 2-3 andra överföringar från ett företag varje månad ?

Någon som har något svar på denna fråga ?

Sen undrar jag om jag nu stänger mitt nuvarande konto och öppnar ett nytt hos en annan bank då jag ska flytta till annan ort,
skickas det någon signal till skatteverket när man stänger ett bankkonto och öppnar ett nytt hos annan bank ? Mvh
Citera
2018-11-29, 21:52
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Believe.simply
Någon som har något svar på denna fråga ?

Sen undrar jag om jag nu stänger mitt nuvarande konto och öppnar ett nytt hos en annan bank då jag ska flytta till annan ort,
skickas det någon signal till skatteverket när man stänger ett bankkonto och öppnar ett nytt hos annan bank ? Mvh

Du kan öppna och stänga bankkonton som du vill, det är inget som rapporteras till SKV per automatik.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback