2018-08-03, 11:31
Medlem
Mannen-Legendens avatar
Jag ska börja studera till hösten, vilket innebär att jag blir tvungen att pendla mellan Uppsala och Stockholm. Valet står mellan ett SL/UL-kort för 1065 kr per månad eller ett Movingo-kort som man använder för att resa med SJ för 1650 kr per månad, dvs 585 kr dyrare. Är det värt att köpa Movingo-kortet eller är det bara rena rånet? Det vore bra att veta om någon av er har stått mellan dessa val tidigare och vad ni lärde er av eran erfarenhet.
Citera
2018-08-03, 13:00
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannen-Legenden
Jag ska börja studera till hösten, vilket innebär att jag blir tvungen att pendla mellan Uppsala och Stockholm. Valet står mellan ett SL/UL-kort för 1065 kr per månad eller ett Movingo-kort som man använder för att resa med SJ för 1650 kr per månad, dvs 585 kr dyrare. Är det värt att köpa Movingo-kortet eller är det bara rena rånet? Det vore bra att veta om någon av er har stått mellan dessa val tidigare och vad ni lärde er av eran erfarenhet.

Jag ska börjar pendla Uppsala till Stockholm för jobbet och ska definitivt satsa på movingo. Nu vet jag inte varifrån du pendlar, men om du måste till Stockholm C (eller från) så tjänar du ju massor med tid på att ta SJ iställer för SL + att man kan jobba/plugga på tåget i större utsträckning. Vet inte om det funkar för studier men man får ju dra av allt över 11k för pendlingskostnader på deklarationen, så kommer du över 11k oavsett så kan man lika gärna ta det dyrare alternativet kanske?

EDIT:
Uppsala C - Stockholm C
SL : 54min
SJ : 38min (tidigare har vissa avgångar varit express och varit nere på 30min)
Senast redigerad av IRME 2018-08-03 kl. 13:10.
Citera
2018-08-03, 20:55
Medlem
Mannen-Legendens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Jag ska börjar pendla Uppsala till Stockholm för jobbet och ska definitivt satsa på movingo. Nu vet jag inte varifrån du pendlar, men om du måste till Stockholm C (eller från) så tjänar du ju massor med tid på att ta SJ iställer för SL + att man kan jobba/plugga på tåget i större utsträckning. Vet inte om det funkar för studier men man får ju dra av allt över 11k för pendlingskostnader på deklarationen, så kommer du över 11k oavsett så kan man lika gärna ta det dyrare alternativet kanske?

EDIT:
Uppsala C - Stockholm C

Till skillnad från dig så verkar det vara mer hugget som stucket för mig. Jag kanske kan extrajobba och på så sätt bli berättigad till ett avdrag (och i det fallet är Movingo det uppenbara valet), men kan man göra avdrag om det bara är ett deltidsjobb?
Citera
2018-08-03, 22:36
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannen-Legenden
Till skillnad från dig så verkar det vara mer hugget som stucket för mig. Jag kanske kan extrajobba och på så sätt bli berättigad till ett avdrag (och i det fallet är Movingo det uppenbara valet), men kan man göra avdrag om det bara är ett deltidsjobb?
Hur menar du? Du gör avdraget oavsett - din inkomst är oviktig i sammanhanget.
Citera
2018-08-04, 09:25
Medlem
Mannen-Legendens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Hur menar du? Du gör avdraget oavsett - din inkomst är oviktig i sammanhanget.

Skönt att veta! Men så länge jag inte har en inkomst så står det fortfarande mellan Movingo eller SL/UL.
Citera
2018-08-04, 22:57
Medlem
phosphors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME

EDIT:
Uppsala C - Stockholm C

Är du säker på att du får göra avdrag för Movingo och inte för det billigaste resealternativet istället? Det vill säga att det bara går att göra avdrag för UL+SL-biljetten?

http://www.unt.se/nyheter/uppsala/su...n-4698282.aspx
Citera
2018-08-05, 14:12
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phosphor
Är du säker på att du får göra avdrag för Movingo och inte för det billigaste resealternativet istället? Det vill säga att det bara går att göra avdrag för UL+SL-biljetten?

http://www.unt.se/nyheter/uppsala/su...n-4698282.aspx
Paywall så du får mer än gärna citera. Nä jag vet egentligen inte mer än att jag ögnade skatteverkets hemsida. Hursomhelst så ingick movingokort i min tankegång när jag förhandlade min lön, fick jag inte så jag hade minst det jag får i lön i Uppsala + movingo så hade jag struntat i det.

Edit: http://www.uppgang.com/nyheter/uppsa...n-4698282.aspx
Senast redigerad av IRME 2018-08-05 kl. 14:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in