Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-03, 08:37
  #1
Medlem
Hur länge pågick steriliseringar/eugenik i Sverige? Hur påverkade steriliseringar/rasbiologiska institutet den svenska genpoolen?

Rätta mig om jag har fel, men utifrån vad jag har förstått så steriliserades folk lite godtyckligt. Förutom uppenbara fall som utvecklingsstörda och kriminella så kunde i princip vem som helst som på något sett ansågs asocial eller rasligt oren steriliseras.
Ser vi resultatet av denna politik idag, att svenskarna består av systemlojala lallande ja-sägande konformistiska fån som genetiskt sett saknar förmågan att ifrågasätta någonting i samhället eftersom gener för kritiskt tänkande "steriliserades" bort? Ett tvåeggat svärd, positiv egenskap under den tiden då politikerna ville skapa ett bättre samhälle, men en negativ egenskap idag då politikerna ej arbetar för svenska intressen.
Positiva effekter av dåtidens rashygienen kan dock vara lägre grad av inavel, uppenbart lågbegåvade eller kriminella människor. Och så en renare ras, om nu superhomogenitet verkligen är något eftersträvansvärt, vilket jag är tveksam till (blir ett samhälle av klonade robotar).
Citera
2018-08-03, 09:41
  #2
Medlem
Antalet steriliserade var cirka 63000. https://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%...ring_i_Sverige Om det skulle ha utrotat det kritiska tänkandet så skulle det ha betytt att kritiska tänkare hade varit en liten minoritet redan före. För övrigt kan jag tänka kritiskt.
Citera
2018-08-03, 09:52
  #3
Medlem
Haha, OK, var det så få som steriliserades? Det var inte så farligt många ändå! Den dokumentären jag tittade på så fick jag bilden av att det var ett mer omfattande fenomen.

Men ändock så antar jag att rashygien har sina fördelar och nackdelar, men att man måste vara försiktig för det kan slå tillbaka pga oväntade yttre faktorer?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback