Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-03, 01:06
  #1
Medlem
Venators avatar
Jag tvekade lite om ifall detta fall hör hemma här, men jag tror det gör det. Det är ju en försvunnen person som söks av myndigheterna, även om vi inte har namn eller andra personuppgifter. Om detta passar bättre i annat forum så ber jag om ursäkt..

Svenska Dagbladet skriver en flicka från Lessbo kommun som berättade för sin lärare att hon var rädd att bli bortgift och hon är nu försvunnen sedan en månad. Smålandsposten rapporterar men den artikeln ligger bakom betalvägg så jag citerar med ett kortare utdrag ur SvD:

https://www.svd.se/flicka-forsvunnen...t-bli-bortgift

Citat:
[...]

Samtalet med läraren ägde rum efter att flickans föräldrar hade ordnat en resa till hemlandet där hon skulle stanna i sex månader. Läraren kontaktade polisen som i sin tur hörde av sig till socialförvaltningen.

Myndigheterna har haft flera kontakter med flickan om hennes rädsla, men sedan slutet av förra månaden har hon alltså inte gått att nå. Hon är nu internationellt efterlyst och en åklagare har kopplats in.

[...]

Sedan står det att hon är saknad sedan slutet av juli, för en månad sedan. Jag förmodar att det är en felskrivning och att det ska vara slutet av juni? En tidning skriver fel och så hänger alla andra på?

Edit: Detta är en tråd för att diskutera själva försvinnandet och vilka typer av efterlysningar, efterforskningar och åtgärder från myndigheternas sida som kan vara fruktbara. Tråden är inte tänkt för diskussioner av former för familjebildning i olika kulturer...
__________________
Senast redigerad av Venator 2018-08-03 kl. 01:23.
Citera
2018-08-03, 01:12
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Stackars tjej, född in i en skitkultur och nu drabbad av den.
Citera
2018-08-03, 07:29
  #3
Medlem
sfrges avatar
Ja. Hon är väl nere i nått ökenland nu och gör sina plikter som nybliven fru.
I skrivande stund så kan hon mycket väl bli våldtagen av en av hennes många kusiner.

Det finns vissa nackdelar med mångkultur.
Citera
2018-08-03, 16:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Ja. Hon är väl nere i nått ökenland nu och gör sina plikter som nybliven fru.
I skrivande stund så kan hon mycket väl bli våldtagen av en av hennes många kusiner.

Det finns vissa nackdelar med mångkultur.
Och på vilket sätt bidrog nu nu till en intressant diskussion om försvinnandet enligt trådskaparens intention? Sådana inlägg som ditt är som en kronisk diarré här på Flashback.
Citera
2018-08-03, 16:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag tvekade lite om ifall detta fall hör hemma här, men jag tror det gör det. Det är ju en försvunnen person som söks av myndigheterna, även om vi inte har namn eller andra personuppgifter. Om detta passar bättre i annat forum så ber jag om ursäkt..

Svenska Dagbladet skriver en flicka från Lessbo kommun som berättade för sin lärare att hon var rädd att bli bortgift och hon är nu försvunnen sedan en månad. Smålandsposten rapporterar men den artikeln ligger bakom betalvägg så jag citerar med ett kortare utdrag ur SvD:

https://www.svd.se/flicka-forsvunnen...t-bli-bortgift



Sedan står det att hon är saknad sedan slutet av juli, för en månad sedan. Jag förmodar att det är en felskrivning och att det ska vara slutet av juni? En tidning skriver fel och så hänger alla andra på?

Edit: Detta är en tråd för att diskutera själva försvinnandet och vilka typer av efterlysningar, efterforskningar och åtgärder från myndigheternas sida som kan vara fruktbara. Tråden är inte tänkt för diskussioner av former för familjebildning i olika kulturer...
Verkligen synd att myndigheterna inte agerade snabbt. Antagligen ett stort steg för flickan att alls prata med sin lärare. Nu har vi ju inte alla fakta men det verkar som att man fortfarande inte tar dessa situationer på tillräckligt stört allvar hos Socialtjänsten. Antagligen för att man inte riktigt vet hur man ska agera. Chansen att få fatt i och hjälpa flickan beror nog rätt mycket på vilket land det handlar om.
Citera
2018-08-03, 17:30
  #6
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleibiza
Och på vilket sätt bidrog nu nu till en intressant diskussion om försvinnandet enligt trådskaparens intention? Sådana inlägg som ditt är som en kronisk diarré här på Flashback.

Vad tror du själv? En ung flicka som själv sagt att hon är rädd för att bli bortgift försvinner.

Vad är det troligaste som hänt?
Tror du hon sitter på en strand på Jersey och dricker paraplydrinkar?
Citera
2018-08-03, 21:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Vad tror du själv? En ung flicka som själv sagt att hon är rädd för att bli bortgift försvinner.

Vad är det troligaste som hänt?
Tror du hon sitter på en strand på Jersey och dricker paraplydrinkar?
Jag tror självklart att hon är just bortgift. Det intressanta är väl dock inte att sitta och ironisera och raljera och frossa i vad du säkert ser som nån slags bekräftelse på dina främlingsfientliga åsikter. Frågan är väl vad som i nuläget är möjligt att göra. Jag gissar tyvärr att det inte är så hoppfullt för flickan. Det finns exempel när tjejer som hamnat i dessa situationer lyckas larma efter hjälp, men omständigheterna vet ju inget om i detta fall.
Citera
2018-08-05, 12:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleibiza
Verkligen synd att myndigheterna inte agerade snabbt. Antagligen ett stort steg för flickan att alls prata med sin lärare. Nu har vi ju inte alla fakta men det verkar som att man fortfarande inte tar dessa situationer på tillräckligt stört allvar hos Socialtjänsten. Antagligen för att man inte riktigt vet hur man ska agera. Chansen att få fatt i och hjälpa flickan beror nog rätt mycket på vilket land det handlar om.
Till att börja med - det är dags att återinföra tjänstemannaansvaret. I dagens läge kan lärare och handläggare hos bl.a. Socialtjänsten åsidosätta sina skyldigheter vad gäller barnperspektivet.

Att föräldrar agerar så här, borde inte vara en nyhet för de anställda inom den "ofantliga" sektorn. Detta har varit på tapeten sedan början av 2000-talet. (Glöm aldrig Pela och Fadime). Runt om i landet finns otaliga föreningar som har stor kännedom om fall som detta - aktiva som själva vuxit upp i familjer som flickan i tråden.

I brist på handledning inom den egna verksamheten går det bra för dessa tjänstemän att googla fram kontaktuppgifter till dem och få handledning.

Citat:
Samband med äktenskap mot en parts vilja
I vissa fall luras barn och unga att åka utomlands, för att där bli gifta mot sin vilja.

Enligt Ungdomsstyrelsens kartläggning Gift mot sin vilja riskerar idag omkring 70 000 ungdomar i Sverige att bli gifta mot sin vilja.
http://gapf.se/hederskultur-och-hedersvald/

http://gapf.se/rapporter-och-statistik/
Citera
2018-08-05, 22:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Till att börja med - det är dags att återinföra tjänstemannaansvaret. I dagens läge kan lärare och handläggare hos bl.a. Socialtjänsten åsidosätta sina skyldigheter vad gäller barnperspektivet.

Att föräldrar agerar så här, borde inte vara en nyhet för de anställda inom den "ofantliga" sektorn. Detta har varit på tapeten sedan början av 2000-talet. (Glöm aldrig Pela och Fadime). Runt om i landet finns otaliga föreningar som har stor kännedom om fall som detta - aktiva som själva vuxit upp i familjer som flickan i tråden.

I brist på handledning inom den egna verksamheten går det bra för dessa tjänstemän att googla fram kontaktuppgifter till dem och få handledning.


http://gapf.se/hederskultur-och-hedersvald/

http://gapf.se/rapporter-och-statistik/

Ja det håller jag med om. Kunskapen och en strategi att handla i dessa situationer borde finnas vid det här laget. När en ung person har modet att berätta borde man agera omedelbart. Rättsläget vad gäller att ta till LVU om den unge inte frivilligt går med på att låta sig skyddas, verkar fortfarande vara lite oklart. Och har den unge hunnit fylla 18 är det ju inye tillämpligt alls.
Citera
2018-08-05, 23:51
  #10
Medlem
Venators avatar
Om hon hade hunnit fylla 18, finns det ju kvinnojourer utöver samhällets skydd... Kvinnojourerna verkar ha koll på detta numer, i alla fall är det intrycket jag får efter en enklare sökning.

Folk som i sitt jobb kommer i kontakt med ungdomar behöver ha bättre koll, det ska inte behöva gå i flera led innan en sådan här tjej får hjälp. Det skulle finnas en broschyr som lärare och skolsystrar har och som skulle finnas exempelvis i skolbibliotek...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback