Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-08-05, 18:50
  #37
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrimlareN2017
Du menar om en bil kommer från höger, men har stannat till av någon anledning så har han "förbrukat" sitt företräde
Något företräde finns inte. Du har väjningsplikt mot trafik som närmar sig från höger.

En stillastående bil kan du inte väja för, och en stillastående bil närmar sig dessutom inte från höger.
Citera
2018-08-06, 08:39
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Något företräde finns inte. Du har väjningsplikt mot trafik som närmar sig från höger.

En stillastående bil kan du inte väja för, och en stillastående bil närmar sig dessutom inte från höger.

Jag tänker ignorera att du anmärker på ord när du mycket väl förstår vad jag frågar efter!
men om jag måste omformulera mig för att du ska förstå så...

Har jag inte längre väjningsplikt till bilen från höger om den har stannat (detta vid en korsning där högeregel gäller)..pust
Citera
2018-08-06, 11:10
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StrimlareN2017
Jag tänker ignorera att du anmärker på ord när du mycket väl förstår vad jag frågar efter!
men om jag måste omformulera mig för att du ska förstå så...

Har jag inte längre väjningsplikt till bilen från höger om den har stannat (detta vid en korsning där högeregel gäller)..pust
Det är skillnad på företräde och väjningsplikt. Därför är det viktigt att använda rätt ord. Företräde innebär att du har rätt att köra. Det har du aldrig någonsin. Du får endast köra om den som har väjningsplikt väjer.

Du har väjningsplikt även om bilen till höger i en korsning med högerregeln har stannat och det verkar som att den väjer för dig. Du har då två alternativ. Antingen stannar du och väntar på att den andra bilen ska köra eller så kör du försiktigt förbi och är beredd på att väja.
Citera
2018-08-06, 15:46
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det är skillnad på företräde och väjningsplikt. Därför är det viktigt att använda rätt ord. Företräde innebär att du har rätt att köra. Det har du aldrig någonsin. Du får endast köra om den som har väjningsplikt väjer.

Du har väjningsplikt även om bilen till höger i en korsning med högerregeln har stannat och det verkar som att den väjer för dig. Du har då två alternativ. Antingen stannar du och väntar på att den andra bilen ska köra eller så kör du försiktigt förbi och är beredd på att väja.

Jag har trott eller ej koll på både regler och uttryck, att man endast har skyldigheter och inga rättigheter lärde jag mig i körskolan. Sen att jag uttryckte mig fel här är för att det är så de flesta pratar om trafik, säger jag företräde så vet 99% av alla med körkort att det betyder att den andra har väjningsplikt.

Jag tolkade det den förra personen skrev som att väjningsplikten inte gällde längre om en bil hade stannat. Det har jag aldrig hört förut, därav min fråga.
Citera
2018-08-06, 20:53
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StrimlareN2017
Jag har trott eller ej koll på både regler och uttryck, att man endast har skyldigheter och inga rättigheter lärde jag mig i körskolan. Sen att jag uttryckte mig fel här är för att det är så de flesta pratar om trafik, säger jag företräde så vet 99% av alla med körkort att det betyder att den andra har väjningsplikt.

Jag tolkade det den förra personen skrev som att väjningsplikten inte gällde längre om en bil hade stannat. Det har jag aldrig hört förut, därav min fråga.
Det finns många som kör som att de har företräde och rätt att köra så alla har inte lärt sig skillnaden. Man har tillstånd att köra om man kan göra det säkert, dvs om andra stannar. Vid trafikljus ser man ofta felaktigt beteende. Det blir grönt och då anser många att de har rätt att köra oavsett om de kan ta sig igenom korsningen eller inte. De anser att det är vettigt att blockera hela korsningen, cykelpassager och övergångsställen. Man kan göra missbedömningar och det blir fel...någon enstaka gång. Bra bilförare lär sig av sina misstag.

Det där med stillastående bil lät lite märkligt. Om det är högerregeln som gäller så är det så oavsett om bilen stannat eller inte. Om du har väjningsplikt enligt högerregeln, men inte tydligt visar att du tänker väja (vilket du är skyldig att göra) så ska bilen från höger stanna för dig just på grund av att man inte har någon förkörsrätt. Bilen från höger måste se till att du väjer eller att det i alla fall verkar som att du ska väja innan den kan köra.
Citera
2018-08-07, 08:04
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Vad jag vet har man inga rättigheter alls i trafiken. Bara plikter.
Företrädesrätt existerar sålunda inte.

Ja herregud...
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback