Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-11-16, 10:41
  #49
Medlem
nerdnerds avatar
Vetenskap ifrågasätts bäst med nya experiment och andra sorters observationer. Empiri är kung. Och har man inte möjlighet till det så gäller det att vara väl insatt i vad som hittills har framkommit i experiment och om hur väl hittillsvarande teorier stämmer med dessa.

Dvs att t ex helt ovetande om i stort sett allt återuppfinna Aristoteles fysik som grund för ifrågasättande av modern vetenskap är bara korkat.
Citera
2018-11-16, 10:51
  #50
Avstängd
Det naturvetenskapliga sättet att se på olika påståenden är att dom MÅSTE gå att upprepa och MÅSTE gå att motbevis.

Annars är det religion. Eller historia.
Citera
2018-11-16, 11:17
  #51
Medlem
DeepThroat007s avatar
OM man har goda grunder för att kunna ifrågasätta den rådande vetenskapliga "sanningen" kan man nog även göra det. Risken är dock att man (i vart fall till att börja med) blir idiotförklarad av ens omvärld även om man kan presentera oomkullrunkliga bevis för att man har rätt.

"Bara en anomali", -inget att bry sig om" kan det exempelvis låta från den mindre klyftiga majoriteten när dina bevis utvärderas. Det är förmodligen först om de mer klyftiga visar på den rätta vägen kommer även de mindre klyftiga tvingas att följa i de mer klyftigastes tankebanor.

Ovan är svårt och sällsynt, det är i vart fall min erfarenhet.
Citera
2018-12-09, 16:27
  #52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Det jag inte förstår är den totala arrogansen att som lekman utan ens en doktorshatt inom partikelfysik/teoretisk fysik försöka förstå kvantfysik när de mest erfarna inom fältet säger och jag citerar:


The quote, exact words, "If you think you understand quantum mechanics, you don't understand quantum mechanics." is very very widely attributed to Richard Feynman

Det jag INTE förstår, det är varför fysiker sprider sin kunskap till allmänheten, om de nu INTE vill att människor ska förstå den? Varför håller de INTE vetenskapen hemlig, som man brukar göra med sådant som man har kidnappat?

Kan det kanske bero på att de vill tjäna pengar på att sälja böcker om vetenskap?
Citera
2018-12-09, 17:55
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Det jag INTE förstår, det är varför fysiker sprider sin kunskap till allmänheten, om de nu INTE vill att människor ska förstå den? Varför håller de INTE vetenskapen hemlig, som man brukar göra med sådant som man har kidnappat?

Kan det kanske bero på att de vill tjäna pengar på att sälja böcker om vetenskap?

Det ingår i forskares arbetsuppgifter att sprida den kunskap de kommer fram till. Ibland löser man det enklast genom att skriva en populärvetenskaplig bok i ämnet, ibland gör man något annat. Problemet som uppstår för en del grenar av vetenskap (främst de "hårda" naturvetenskapliga grenarna och matematik) är att man måste ha väldigt mycket kunskap sedan tidigare för att ens förstå vad dagens forskare pratar om, och just kvantmekanik som nämnts tidigare är ett skräckexempel, där inget verkar bete sig på något rationellt eller lättbegripligt sätt.

En bra bok att börja med om du vill ha lite koll på hur vetenskapen vi har idag har kommit fram är "The invention of Science" av David Wootton, en tegelstenstung avhandling på bortåt 600 sidor, som tar sin början någon gång i 1200-1300-talen och följer utveckling av alla möjliga sorters vetenskap till modern tid.
Citera
2018-12-11, 00:12
  #54
Avstängd
Nedanstående citat är från en annan tråd:

Citat:
Ursprungligen postat av a987
Ett skäl till att jag INTE läser ordentligt vad DU skriver till mig, det är att jag störs av massa offtopic i ditt och andras inlägg.

Sen ang. det här med respekt. Tycker du att man ska ta hänsyn till tex döda forskares teorier, och alltså INTE säga något som strider emot dem? Eller tycker du mer som jag, att vetenskap INTE ska vara ett verktyg för människors självförverkligande, och att man därför kan ifrågasätta vilka teorier man vill?

Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
I princip ingenting innan just det inlägget du citerade där hade någonting som var OT i sig. Sen, dålig ursäkt.

Huruvida forskarna är döda eller inte är totalt irrelevant. Naturligtvis ska man ta hänsyn till deras teorier om de håller. Håller de inte så ska man ju säga någonting, men, och nu med respekt, du har inte förmågan att avgöra om de håller eller inte, och opponerar dig med totalt triviala invändningar som du dessutom fortsätter att hålla fast vid efter att hela världen säger att de är fel.

Va? Du tycker inte att vetenskap ska vara ett verktyg för självförverkligande? Ok.

Ja, naturligtvis KAN man ifrågasätta vilka teorier man vill, men det finns ju bättre och sämre sätt att ifrågasätta saker på. Först måste man ju vara insatt i hur de funkar för att sedan kunna identifiera problemen.

Så om du svarar på mina frågor, då måste jag nöja mig med det svaret, och jag får INTE fråga någon annan samma fråga. Är det vad du säger?
Det verkar nämligen så, när du kräver en ursäkt till att jag INTE läser det du skriver ordentligt.

Självklart ska man ta hänsyn till teorier som håller. Men kan du föreställa dig hur det skulle bli om någon geniförklarad död persons teorier, helt skulle motbevisas av experiment, och börja betraktas som galenskap av vissa inom vetenskapen?
Antagligen skulle många som har haft den vetenskapsmannen som idol, vägra acceptera detta. Och det blir då ungefär som jag tror Max Planck en gång sa:

“A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it.”

Håller du med om att det är lite synd att det är så? Och mycket av det beror troligen på att man idoliserar vetenskapsmän. Och om man istället slutar bry sig om de framstående vetenskapsmännens känslor, alltså när det gäller deras vetenskapliga teorier, och behandlar deras teorier med ungefär samma respektlöshet som ni behandlar mina teorier. Då blir det troligen mycket bättre för vetenskapen.
Och det var ungefär så jag menade, när jag skrev att vetenskapen INTE ska vara ett verktyg för människors självförverkligande.

Och nej, man måste INTE vara insatt i hur saker funkar för att kunna identifiera problemen. Det räcker att man kan identifiera problemen.
__________________
Senast redigerad av a987 2018-12-11 kl. 00:15.
Citera
2018-12-11, 00:50
  #55
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Nedanstående citat är från en annan tråd:





Så om du svarar på mina frågor, då måste jag nöja mig med det svaret, och jag får INTE fråga någon annan samma fråga. Är det vad du säger?
Det verkar nämligen så, när du kräver en ursäkt till att jag INTE läser det du skriver ordentligt.

Självklart ska man ta hänsyn till teorier som håller. Men kan du föreställa dig hur det skulle bli om någon geniförklarad död persons teorier, helt skulle motbevisas av experiment, och börja betraktas som galenskap av vissa inom vetenskapen?
Antagligen skulle många som har haft den vetenskapsmannen som idol, vägra acceptera detta. Och det blir då ungefär som jag tror Max Planck en gång sa:

“A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it.”

Håller du med om att det är lite synd att det är så? Och mycket av det beror troligen på att man idoliserar vetenskapsmän. Och om man istället slutar bry sig om de framstående vetenskapsmännens känslor, alltså när det gäller deras vetenskapliga teorier, och behandlar deras teorier med ungefär samma respektlöshet som ni behandlar mina teorier. Då blir det troligen mycket bättre för vetenskapen.
Och det var ungefär så jag menade, när jag skrev att vetenskapen INTE ska vara ett verktyg för människors självförverkligande.

Och nej, man måste INTE vara insatt i hur saker funkar för att kunna identifiera problemen. Det räcker att man kan identifiera problemen.

Kan vi hålla oss till en tråd kanske? Förslagsvis den andra som jag faktiskt skrev i.

(FB) Min (eventuellt felaktiga) syn på kvantmekanik.
Citera
2018-12-11, 01:39
  #56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Kan vi hålla oss till en tråd kanske? Förslagsvis den andra som jag faktiskt skrev i.

(FB) Min (eventuellt felaktiga) syn på kvantmekanik.

Nej, det kan jag INTE, eftersom det är offtopic. Den här tråden blir mycket bättre för diskussioner om ifrågasättande av vetenskapen. Jag ville dock meddela övriga läsare, att diskussionen fortsätter här, därav citatet i den andra tråden.

Hur som helst, nedanstående citat kommer alltså från den andra tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Hahaha va? Kopierar du mitt svar i denna tråden, klistrar in det i en annan tråd och svarar där, för att sedan ta svaret där och citera in det här?

Men okej.

Nej, det är inte det jag säger. Jag säger att om du fått svar på en av dig ställd fråga så bör du inte ställa exakt samma fråga till samma person flera gånger igen. Du "får" naturligtvis göra vad du vill.

Jag har inte krävt en ursäkt.

En avliden persons teorier som senare motbevisas experimentellt skulle knappast leda till att personen i fråga skulle bli misskrediterad. Dennes teorier höll ju för det experimentella underlaget som fanns då, så utifrån vad denne visste så var ju det rätt. Om andra däremot skulle hålla fast vid motbevisade teorier så har dessa fel.
Det är ju ingen som ser Newtons dåtida anhängare som galenpannor bara för att Einstein kom och filade till Newtons teori lite. Däremot om man skulle förkasta Einstein och mena på att Newton fortfarande har rätt så skulle man vara en galenpanna.

Om någon bygger sin vetenskapliga uppfattning på vilka vetenskapsmän som är ens idoler så har man nog större problem än motivationen att ta reda på vad som härleds via vetenskaplig metodik. Man är antagligen en 13 årig flicka.

Sen kommer vi till kärnan i det hela, och herre jävlar vad du tar dina egna teorier på allvar, och totalt förkastar vad alla andra säger.



Tror du alltså på fullaste allvar att de som kritiserar dig gör det eftersom de idoliserar vetenskapsmännen???
Man blir ju för fan paff...

Du menar alltså att dina "teorier" bör bemötas med samma respekt som, låt säga Einsteins, men att de inte gör det eftersom folk har Einstein som idol?

Du har inga "teorier", du bara flummar! Ingenting du säger är någon "teori" eller ens en tes eller något vetenskapligt.



Hur vet du att det är ett problem då?

Om man blir arg på någon för dess beteende, då är det för mig en tydlig markering att man gärna ser ett förbud mot det beteendet. Så genom att bli arg för att jag ställer "samma" fråga igen, så säger du att jag INTE borde "få" göra så.

Att du säger att man är en galenpanna för att man förkastar Einsteins teorier, det tycker jag tyder på att du har en osund relation till Einsteins teorier.
Och om du nu tycker att Einsteins teorier är så starka, och alla alternativa teorier är så svaga. Varför kan du då inte låta Einsteins teorier försvaras genom enbart saklighet?
Varför måste du, och andra, ta till mobbningsliknande metoder för att försvara dem?
Det tyder på att ni tycker att Einsteins teorier har vissa brister, och att ni är rädda att någon ska komma och motbevisa dem. Det är så det ser ut utåt iallafall. Att ni är livrädda att eran världsbild ska raseras.
Och om jag tex hade föreslagit att det är en myra som styr Universum, hade ni brytt er då? Knappast, vilket får mig att tänka att ni tycker att det ändå finns någon slags substans i mina teser och teorier.

Så varför kan ni inte istället tänka, att om Einsteins eller någon annans teorier skulle motbevisas så motbevisas dem? Det är väl bara bra om sanningen kommer fram. Fast det vet man ju INTE om den gör då heller.

Och nej, jag menar INTE att man ska ta samma hänsyn till mina teorier som till tex Einsteins teorier. Jag menar bara att OM man hittar fel i tex Einsteins teorier, då ska man INTE tänka tex "vågar jag kritisera Einsteins teorier?", utan man ska då vara lika respektlös som man är mot alla andra teorier som man hittar fel i, tex mina.
Men med "respektlös" menar jag INTE att man ska vara respektlös mot Einstein. Utan man ska helt enkelt skilja på Einstein och hans teorier.
Och om du frågar mig, så kan man INTE ha ensamrätt på vetenskapliga teorier. Om man tror det, då är man ingen bra vetenskapsman. Då utnyttjar man människors beroende av vetenskapen för sin egen vinnings skull. Bra vetenskapsmän offrar sig för vetenskapen, och nöjer sig med att vetenskapen gör framsteg.

Och jo, mina teser är teser, och mina teorier är teorier. Titta i en ordbok. Sen att de är dåliga är en annan sak, men det har jag INTE hävdat motsatsen.

En del människor kan väldigt snabbt se fel och brister i resonemang, utan att vara särskilt insatta. Ofta kan det tom vara en fördel, att INTE ha massa förutfattade meningar om hur naturen fungerar, utan bara använda sin intuition.
__________________
Senast redigerad av a987 2018-12-11 kl. 02:20.
Citera
2018-12-11, 02:19
  #57
Avstängd
Tillägg till mitt förra inlägg:

Mitt förslag är att man tonar ner detta enorma fokus på, och hyllande av, enskilda vetenskapsmän och deras teorier. För om det skulle visa sig att deras teorier är felaktiga, då finns det risk att mobben vänder sig mot dem, vilket man knappast vill om man ser upp till dem.
Så sluta beskriva enskilda teorier som "den största teorin någonsin". Och sluta hävda att enskilda teorier är "bevisade bortom all rimlighet". För det blir bara så mycket jobbigare och pinsammare då, om teorierna "mot alla odds" skulle motbevisas.
Citera
2018-12-11, 14:07
  #58
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Nej, det kan jag INTE, eftersom det är offtopic. Den här tråden blir mycket bättre för diskussioner om ifrågasättande av vetenskapen. Jag ville dock meddela övriga läsare, att diskussionen fortsätter här, därav citatet i den andra tråden.

Hur som helst, nedanstående citat kommer alltså från den andra tråden:



Om man blir arg på någon för dess beteende, då är det för mig en tydlig markering att man gärna ser ett förbud mot det beteendet. Så genom att bli arg för att jag ställer "samma" fråga igen, så säger du att jag INTE borde "få" göra så.

Att du säger att man är en galenpanna för att man förkastar Einsteins teorier, det tycker jag tyder på att du har en osund relation till Einsteins teorier.
Och om du nu tycker att Einsteins teorier är så starka, och alla alternativa teorier är så svaga. Varför kan du då inte låta Einsteins teorier försvaras genom enbart saklighet?
Varför måste du, och andra, ta till mobbningsliknande metoder för att försvara dem?
Det tyder på att ni tycker att Einsteins teorier har vissa brister, och att ni är rädda att någon ska komma och motbevisa dem. Det är så det ser ut utåt iallafall. Att ni är livrädda att eran världsbild ska raseras.
Och om jag tex hade föreslagit att det är en myra som styr Universum, hade ni brytt er då? Knappast, vilket får mig att tänka att ni tycker att det ändå finns någon slags substans i mina teser och teorier.

Så varför kan ni inte istället tänka, att om Einsteins eller någon annans teorier skulle motbevisas så motbevisas dem? Det är väl bara bra om sanningen kommer fram. Fast det vet man ju INTE om den gör då heller.

Och nej, jag menar INTE att man ska ta samma hänsyn till mina teorier som till tex Einsteins teorier. Jag menar bara att OM man hittar fel i tex Einsteins teorier, då ska man INTE tänka tex "vågar jag kritisera Einsteins teorier?", utan man ska då vara lika respektlös som man är mot alla andra teorier som man hittar fel i, tex mina.
Men med "respektlös" menar jag INTE att man ska vara respektlös mot Einstein. Utan man ska helt enkelt skilja på Einstein och hans teorier.
Och om du frågar mig, så kan man INTE ha ensamrätt på vetenskapliga teorier. Om man tror det, då är man ingen bra vetenskapsman. Då utnyttjar man människors beroende av vetenskapen för sin egen vinnings skull. Bra vetenskapsmän offrar sig för vetenskapen, och nöjer sig med att vetenskapen gör framsteg.

Och jo, mina teser är teser, och mina teorier är teorier. Titta i en ordbok. Sen att de är dåliga är en annan sak, men det har jag INTE hävdat motsatsen.

En del människor kan väldigt snabbt se fel och brister i resonemang, utan att vara särskilt insatta. Ofta kan det tom vara en fördel, att INTE ha massa förutfattade meningar om hur naturen fungerar, utan bara använda sin intuition.

Citat:
Ursprungligen postat av a987
Tillägg till mitt förra inlägg:

Mitt förslag är att man tonar ner detta enorma fokus på, och hyllande av, enskilda vetenskapsmän och deras teorier. För om det skulle visa sig att deras teorier är felaktiga, då finns det risk att mobben vänder sig mot dem, vilket man knappast vill om man ser upp till dem.
Så sluta beskriva enskilda teorier som "den största teorin någonsin". Och sluta hävda att enskilda teorier är "bevisade bortom all rimlighet". För det blir bara så mycket jobbigare och pinsammare då, om teorierna "mot alla odds" skulle motbevisas.

Jag svarar i tråden jag skrev i som handlar om det vi pratar om istället.
Citera
2018-12-17, 13:17
  #59
Medlem
Redoxreaktions avatar
De flesta som ifrågasätter vetenskapen har inte intellektet till att förstå det som de ifrågasätter. Sedan finns det t.ex. fysiker som inte förstår särskilt mycket utanför sitt eget område och inte ens allt inom sitt eget område, men de flesta som "kritiserar" naturvetenskapen förstår den inte själva. Ett bra exempel är idioter som tror att man kan hjärntvätta folk med fluorerad tandkräm. De förstår inte ens grundläggande kemi.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback