Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-02, 19:12
  #1
Medlem
Hej!
Jag använder en jacka och ett tält som har behandlats med fluorkarboner.

Ang tältet så fann jag ingen information om detta så det slutade med att jag mejlade producenten (jack Wolfskin) och fick följande svar:

"Our tents are not yet PFC-free. They are still equipped with C6 chemistry. However, there are no health concerns for the users of the tents. The impregnating agent is more critical during the production process, as there is the greatest risk of entering into the Waters.

We hope we were able to help you with our answer. Should you have any further queries, please feel free to contact us."

Jag är ingen expert på ämnet men hade varit intressant att veta vad ni på forumet tycker. Framförallt ni som är insatta i området. Borde jag oroa mig?

Har hört att C6 inte ska vara lika skadligt som C8, men hur skadliga är dessa ämnen?
Citera
2018-08-02, 23:59
  #2
Medlem
Jag föreslår att du ställer din fråga till info@teko.se

De har koll på sånt. Textilföretagens branschorganisation.
Citera
2018-08-03, 13:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Jag föreslår att du ställer din fråga till info@teko.se

De har koll på sånt. Textilföretagens branschorganisation.


Jag var i kontakt med dom idag.
Deras expert vad på semester så jag får återkomma med deras förhållningssätt till dessa kemikalier.
Samtidigt så svarade användaren HAYAO på physicsforums.com såhär på samma fråga:

"Fluorocarbons typically have low affinities toward most compounds. There's an entire area of study called fluorochemistry, which should give you a hint that it is a very important class of study. They are used in chemical engineering as well as on many things, with the one you most likely see in your daily life like frying pans. Fluorocarbons are lipophobic and hydrophobic at the same time, which rejects water and fats and prevent them from sticking on your frying pan. Fluorocarbons (fluoroalkanes) are not bioaccumulate. If you were to consume fluorocarbons, my best bet is that they will just come out as human wastes. You should check the SDS of each specific fluorocarbon you are looking at to make sure they are okay. Most commercial products are fluoroalkanes. Other type of fluorocarbons such as fluoroalkenes and fluoroalkynes are toxic. In more simpler terms, you'll be fine."

De verkar vara ganska lugnt med andra ord.

Det är en del prat om dessa ämnen just nu men jag tänker också att om det hade funnits en reell fara med dessa ämnen så hade det förbjudits direkt.
Kvalitetsmärken som Marmot, Haglöfs och Klättermusen håller på att fasa ut ämnena ur sin produktion vilket innebär att de fortfarande används i produktionen.

Sen är de inte lätta att bryta ner i naturen vilket är en annan sak, om än kanske minst lika viktig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback