Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-25, 13:00
  #769
Medlem
MitchRapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custemo99
Detta är det enda sunda sättet att se på det. Lokala spelare är lokala spelare och bättre för alla om de spelar i Järved eller Nässjö eller Flemingsberg så länge som möjligt istället för att det blir en "egna produkter"-hets bara för att det ska stå på pappret.

Givetvis kan man inte räkna Elias Pettersson som en Växjö-produkt, ingen med vett i huvudet gör det. De gjorde säkert mycket bra med honom men han är givetvis en Timrå-produkt och en Ånge-fostrad spelare. Det enda som är lite synd är att det inte trillar ned särskilt mycket uppmärksamhet eller pengar till Ånge i detta fallet.

Egen junior värvad junior. Spelar väl ingen roll vem som gör vad. Det är ju spelarens marknad. En klubb som fostrar många bra kids för att sedan förlorar dem till någon shl klubb i gymnasie ålder lider ju lika mycket som en klubb som förlorar en supertalang.

Det viktiga är ju att spelarna utvecklad och att klubbarna får betalt vilket tyvärr inte händer så ofta då allsvenska och shl klubbar plockar dem.
Citera
2018-10-25, 13:26
  #770
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Egen junior värvad junior. Spelar väl ingen roll vem som gör vad. Det är ju spelarens marknad. En klubb som fostrar många bra kids för att sedan förlorar dem till någon shl klubb i gymnasie ålder lider ju lika mycket som en klubb som förlorar en supertalang.

Det viktiga är ju att spelarna utvecklad och att klubbarna får betalt vilket tyvärr inte händer så ofta då allsvenska och shl klubbar plockar dem.

Ja, men nu handlade ju inte diskussionen om vad som var bäst för att vinna SM-guld utan det mer oväsentliga kring vad som ska "räknas" som egen spelare, vilket förstås är semantik.
Citera
2018-10-25, 16:35
  #771
Medlem
MitchRapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custemo99
Ja, men nu handlade ju inte diskussionen om vad som var bäst för att vinna SM-guld utan det mer oväsentliga kring vad som ska "räknas" som egen spelare, vilket förstås är semantik.

Var inte det jag menade.

Egna spelare som i föds i staden, börjar i knattelag, Spelar i klubben hela livet blir bara mer och mer sällsynt. Är väl egentligen den enda rimliga definition. Allt annars handlar det ju om att värva spelare.

Så fort spelare byterklubb hjälper ju den ny klubben till med utvecklingen av spelaren oavsätt ålder och det gör det omöjligt att säga vem som har hjälpt spelaren mest.
__________________
Senast redigerad av MitchRapp 2018-10-25 kl. 16:37.
Citera
2018-10-25, 17:30
  #772
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoshTee
Jag tycker nog man ska räkna spelare som gått via juniorlaget. Givetvis ska man ha en bra verksamhet även i yngre år men där handlar det mer om breddidrott och att så många som möjligt ska spela hockey.

I vårt fall så har Sthlm delat upp så man spelar för sin lokala klubb och man har ett upptagningsområde. Vi skulle verkligen kunna ha massa lag och värvat massa talangfulla barn men det tycker man är kontraproduktivt och skulle innebära att det skulle förmodligen bi färre lag.
Men sen ska DIF vara det naturliga steget för alla Stockholmare att ta när de vill satsa i gymnasieålder eller u15.
Därför ser man väldigt få som det står DIF på som moderklubb om man går in i eliteprospects och kollar. Däremot är väldig många stockholmare från den egna juniorvekrsamheten.
Viss skillnad på u15 och j18. Kommer de först till j18 är de invärvade.

Men samtidigt vill alla anpassa verkligheten så man själv framstår som så lite plastig och genuin som möjligt.
Citera
2018-10-25, 17:43
  #773
Medlem
MitchRapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Höja
Viss skillnad på u15 och j18. Kommer de först till j18 är de invärvade.

Men samtidigt vill alla anpassa verkligheten så man själv framstår som så lite plastig och genuin som möjligt.

Skillnad Ja. Men orelevant om vi talar om egna spelare. Inte kan du säga att det är en egenutvecklad spelare?

Alla SHL är väl plastiga. Värvar ju spelare som galningar i alla åldrar.

Jag menar EP40 är väl ändå en ånge-talang? Trots att han lirat i timrå, växjö och Vancouver. Det åtminstone jag är rimligt

Att spelare kallas timråTalang, växjöTalang och nu vancouverTalang är väl inget fel men svårt att hävda att han skulle vara deras egenutvecklade spelare gör det mer plastigt skulle jag säga.
__________________
Senast redigerad av MitchRapp 2018-10-25 kl. 17:54.
Citera
2018-10-25, 17:55
  #774
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Skillnad Ja. Men orelevant om vi talar om egna spelare. Inte kan du säga att det är en egenutvecklad spelare?

Alla SHL är väl plastiga. Värvar ju spelare som galningar i alla åldrar.

Jag menar EP40 är väl ändå en ånge-talang? Trots att han lirat i timrå, växjo och Vancouver. Det åtminstone jag är rimligt

Att spelare kallas timråTalang, växjöTalang och nu vancouverTalang är väl inget fel men svårt att hävda att han skulle vara deras egenutvecklade spelare gör det mer plastigt skulle jag säga.
En egen spelare är en egen spelar. Snackar traktens dialekt och är uppfödd med klubben. Annat är invärvat.

Sen håller jag helt med dig, alla klubbar i SHL + HA är plastklubbar. Värvningar hit och dit, bolagiseringar och många är livrädda för sportslig gång och tänker främst på intäkter och produkter. Finns vissa som är värre än andra, men alla i SHL är plastlag.
Citera
2018-10-25, 18:00
  #775
Medlem
MitchRapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Höja
En egen spelare är en egen spelar. Snackar traktens dialekt och är uppfödd med klubben. Annat är invärvat.

Sen håller jag helt med dig, alla klubbar i SHL + HA är plastklubbar. Värvningar hit och dit, bolagiseringar och många är livrädda för sportslig gång och tänker främst på intäkter och produkter. Finns vissa som är värre än andra, men alla i SHL är plastlag.

Bra. Då är vi på samma sida där.

När det gäller “livrädda” för sportslig gång vet jag dock inte om jag håller med. utan ekonomi ingen klubb?
__________________
Senast redigerad av MitchRapp 2018-10-25 kl. 18:03.
Citera
2018-10-25, 18:03
  #776
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Bra. Då är vi på samma sida där.

När det gäller “livrädda” för sportslig gånger vet jag dock inte om jag håller med. utan ekonomi ingen klubb?
Fungerar i massa andra sporter att låta sporten ha sin gång utan livlinor, fallskärmar, andra chansen, bakvägen, hemlig dörr och sålda trottoarkanter. Då borde även svensk hockey klara av detsamma.
Citera
2018-10-25, 18:45
  #777
Medlem
MitchRapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Höja
Fungerar i massa andra sporter att låta sporten ha sin gång utan livlinor, fallskärmar, andra chansen, bakvägen, hemlig dörr och sålda trottoarkanter. Då borde även svensk hockey klara av detsamma.

Troligen kommer det av att många av de äldre elitserieklubbarna kände sig hotade. Men i grunden tror jag vi måste få en organisation som representerar samtliga svenska ligor för att få till det.
Citera
2018-10-25, 20:20
  #778
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Höja
Som jag kan räkna är det sju egna produkter ert guldår. Pinsamt nog även 2 spelare från värsta rivalen. Vilken klubb med värdighet berör värsta rivalens produkter? :O
Menar du att en klubb ska neka spelare som vill byta lag, bara för att dom kommer från en stad 13 må söderut? Och Elias Pettersson är ju en helt annan sak än några av våra spelare från de egna leden. Om du inte fattar det så är det nog bäst att vi sätter punkt här.
Citera
2018-10-25, 20:22
  #779
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Menar du att en klubb ska neka spelare som vill byta lag, bara för att dom kommer från en stad 13 må söderut? Och Elias Pettersson är ju en helt annan sak än några av våra spelare från de egna leden. Om du inte fattar det så är det nog bäst att vi sätter punkt här.
Klart man ska. Allt annat vore plastigt. Rivalitet är väl ändå rivalitet? Stod två med moderklubb Björklöven på saiks laguppställning. De är inte bara från staden, de är från er värsta antagonist.

Varför så stor skillnad? Värvad junior är väl ändå en värvad junior. Eller är det bara extra illa när en klubb du ogillar gör det?
Citera
2018-10-25, 21:08
  #780
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Höja
Klart man ska. Allt annat vore plastigt. Rivalitet är väl ändå rivalitet? Stod två med moderklubb Björklöven på saiks laguppställning. De är inte bara från staden, de är från er värsta antagonist.
Om Löven ahde haft en fungerande juniorverksamhet och vi hade spelat i samma serie, hade jag hållit med dig. Nu har så inte varit fallet på över 10 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Höja
Varför så stor skillnad? Värvad junior är väl ändå en värvad junior. Eller är det bara extra illa när en klubb du ogillar gör det?
Elias Pettersson hade en och en halv seniorsäsong bakom sig och var inte värvad för att spela J-18 eller J-20, och det tror jag du också vet om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback