Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-02, 16:48
  #13
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetsDiscussThis
Exakt i slutet av 2011 bytte SD huvud-ideologi från att vara enbart "demokratiskt, nationalistiskt" till socialkonservativt. Vilket som jag skrev tidigare omfattar och beskriver mer deras politik. Därav hade jag tydligen visst fel i inledningen när jag skrev att SD bytte från naionalkonservatism till socialkonservatism. Men de har tagit inspiration därifrån enligt principprogrammet från 2005.
"Vi har idémässigt låtit oss inspireras av såväl det förra sekelskiftets svenska nationalkonservatism som
delar av den socialdemokratiska folkhemstanken."

Skulle du säga att AfS är MER nationalkonservativa än SD? Och SD är mer socialkonservativa? Eller är ideologierna i princip samma sak?
(AfS är mer tydligare med EU-utträde och återvandring t.ex).
Båda inriktningarna har väl påverkats av varandra.
Ja jag skulle nog påstå det med AfS.
Fast det är ju inte glasklart något för en utomstående utan det är väl bäst att partierna själva definierar politisk hemvist dylika termer. Så får jag läsa på mer om sakpolitiken istället och strunta i definitionen.

För övrigt får jag en väldans omedveten respekt för ditt namn och din avatar
Citera
2018-08-02, 17:17
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Båda inriktningarna har väl påverkats av varandra.
Ja jag skulle nog påstå det med AfS.
Fast det är ju inte glasklart något för en utomstående utan det är väl bäst att partierna själva definierar politisk hemvist dylika termer. Så får jag läsa på mer om sakpolitiken istället och strunta i definitionen.

Okej! Ja, jag håller med dig. Definitionerna är ju egentligen bara en parantes. Men man ska heller inte lita på partierna allt för mycket. T.ex "Demokratiska Folkrepubliken Korea". Jag skulle då inte kalla Nordkorea ett demokratiskt land överhuvudtaget.
Ett annat exempel är dåvarande Östtyskland som kallade sig "Tyska demokratiska republiken".
(Även om det är vad länderna kallas/kallats och inte partierna. Dock är det ju partierna som bestämmer om landets fullständiga namn och statsskick.)
Men finns ju åtskilliga exempel även på partier som säger att de strävar efter en ideologi men fokuserar egentligen på en annan.

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
För övrigt får jag en väldans omedveten respekt för ditt namn och din avatar

Tackar! Då har jag lyckats!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback