Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-02, 14:21
  #1
Medlem
Hej! Är nybörjare på fonder, har i dag ex antal fonder. Bland annat transfer 70 som gått ganska bra för att vara en blandfond.

En sak jag undrar över är så kallade indexfonder. Som jag förstått är Transfer70 en sådan. Dom ska väl logiskt sätt följa alla upp- och nedgångar på börsen, dvs börsindex. Gäller det flera olike börsindex samtidigt? Dvs om fonder har innehav på flera marknader?

För det jag ser är att i bland finns en tydlig koppling då börsen i Sverige slutar på minus, samma sak med plus. Men i bland händer också att nästan samtliga fonder ökar även fast ex OMX går bakåt. Kan någon förklara hur detta ligger till?

Ex på fonder jag har är:

Transfer70
Bas Mix
Access USA
Ny Teknik
Småbolag Sverige
Citera
2018-08-02, 14:27
  #2
Medlem
AquaRegias avatar
Indexfonder följer vanligtvis bara ett enda specifikt index. Olika index kan gå både upp och ned oavsett hur det går "på börsen".
Citera
2018-08-02, 14:38
  #3
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massatassa
Hej! Är nybörjare på fonder, har i dag ex antal fonder. Bland annat transfer 70 som gått ganska bra för att vara en blandfond.

En sak jag undrar över är så kallade indexfonder. Som jag förstått är Transfer70 en sådan. Dom ska väl logiskt sätt följa alla upp- och nedgångar på börsen, dvs börsindex. Gäller det flera olike börsindex samtidigt? Dvs om fonder har innehav på flera marknader?

För det jag ser är att i bland finns en tydlig koppling då börsen i Sverige slutar på minus, samma sak med plus. Men i bland händer också att nästan samtliga fonder ökar även fast ex OMX går bakåt. Kan någon förklara hur detta ligger till?

Ex på fonder jag har är:

Transfer70
Bas Mix
Access USA
Ny Teknik
Småbolag Sverige

Indexfonder följer ett index. Det finns dock vissa index som är ett index av flera olika index.

Transfer70 är inte en indexfond utan en fond som har olika aktier (ex Apple och Nordea, d.v.s i olika länder) och räntepapper.

Ingen av fonderna du räknar upp är indexfonder. Ett exempel på en indexfond är Avanza Zero.
Citera
2018-08-02, 14:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Indexfonder följer ett index. Det finns dock vissa index som är ett index av flera olika index.

Transfer70 är inte en indexfond utan en fond som har olika aktier (ex Apple och Nordea, d.v.s i olika länder) och räntepapper.

Ingen av fonderna du räknar upp är indexfonder. Ett exempel på en indexfond är Avanza Zero.

Så om OMX får upp eller ner påverkar inte i det stora, utan just som börser i dom länderna där företagen som fonden har papper i påverkar mer?
Citera
2018-08-02, 14:58
  #5
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massatassa
Så om OMX får upp eller ner påverkar inte i det stora, utan just som börser i dom länderna där företagen som fonden har papper i påverkar mer?

Hur börserna går spelar ingen roll när det inte är en indexfond, utan det är hur de aktier som den aktuella fonden äger går som avgör. Vanliga fonder har dock ofta så utspridda innehav av storbolag att utvecklingen korrelerar bra med börsutvecklingen.

Se exempelvis Ny Tekniks 10 största innehav: https://www.swedbankrobur.se/fonder/ny-teknik/index.htm

Om Novo Nordisk går upp 10 % en dag kommer fonden gå bra oavsett hur den danska eller svenska börsen går den dagen (givet att något annat innehav inte faller kraftigt).

Säg att du äger en aktie (d.v.s inte en fond), exempelvis Telia. Om Telia går upp 10 % en dag har din aktie gått upp 10 % den dagen oavsett om OMX gått upp 100 % eller ner 80 %. Samma sak gäller fonderna du skriver om, även om det blir lite mer "komplext" eftersom fonderna äger ett större antal aktier och kan ha andra placeringar (ex räntepositioner).
Citera
2018-08-02, 16:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Indexfonder följer ett index. Det finns dock vissa index som är ett index av flera olika index.

Transfer70 är inte en indexfond utan en fond som har olika aktier (ex Apple och Nordea, d.v.s i olika länder) och räntepapper.

Ingen av fonderna du räknar upp är indexfonder. Ett exempel på en indexfond är Avanza Zero.
Tänk på att Avanza Zero följer OMXS30 vilket betyder att aktiernas utdelning inte tillfaller dig. Utdelningarna går till Avanzas aktieägare.
Citera
2018-08-02, 16:54
  #7
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopRider
Tänk på att Avanza Zero följer OMXS30 vilket betyder att aktiernas utdelning inte tillfaller dig. Utdelningarna går till Avanzas aktieägare.

Haha, nej. Det stämmer inte. Avanza Zero följer SIX30 Return Index vilket framgår exempelvis här:

Citat:
Avanza Zero är en passivt förvaltad indexfond som följer indexet SIX30RX

https://www.avanza.se/fonder/vara-eg...anza-zero.html

Det framgår även om du tittar på grafen (titta på grafen på ex Avanza, jämför med SIX30RX - kurvorna går exakt likadant medan OMXS30 förstås gått betydligt sämre).
Citera
2018-08-02, 22:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Haha, nej. Det stämmer inte. Avanza Zero följer SIX30 Return Index vilket framgår exempelvis här:



https://www.avanza.se/fonder/vara-eg...anza-zero.html

Det framgår även om du tittar på grafen (titta på grafen på ex Avanza, jämför med SIX30RX - kurvorna går exakt likadant medan OMXS30 förstås gått betydligt sämre).

Nej, Avanzazero följer OMXS30. Litar inte heller på deras egen graf.
Citera
2018-08-03, 00:08
  #9
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopRider
Nej, Avanzazero följer OMXS30. Litar inte heller på deras egen graf.

Om du har så lågt förtroende att du misstror officiell information som detta så bör du nog undvika sparande i fonder helt och hållet.
Citera
2018-08-03, 11:52
  #10
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopRider
Nej, Avanzazero följer OMXS30. Litar inte heller på deras egen graf.

Vad beror denna idiotiska konspirationsteori på då?
Citera
2018-08-03, 20:35
  #11
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Indexfonder följer ett index. Det finns dock vissa index som är ett index av flera olika index.

Transfer70 är inte en indexfond utan en fond som har olika aktier (ex Apple och Nordea, d.v.s i olika länder) och räntepapper.

Ingen av fonderna du räknar upp är indexfonder. Ett exempel på en indexfond är Avanza Zero.

Access USA är en indexfond :-)

"Kort om fonden
Fonden är en aktiefond som placerar i företag inom olika branscher i USA. Målsättningen är att så långt som möjligt efterlikna utvecklingen av indexet MSCI USA Net, vilket är ett marknadsvärdeindex som följer utvecklingen av stora och medelstora bolag på den amerikanska aktiemarknaden. Förvaltningen av fonden är indexnära och strävar efter att efterlikna sammansättningen av sitt index. Det förväntas dock kunna uppstå skillnader i avkastningen mellan fonden och index eftersom fonden följer fondbolagets policy för ansvarsfulla investeringar samt inom ramen för investeringsprocessen bedriver ett fördjupat hållbarhetsarbete, läs mer i fondens informationsbroschyr. Indexfond USA fusionerades med Access USA den 24/9-15. Fonderna har likartade placeringsinriktningar och värdeutvecklingen fram till 24/9-15 avser Indexfond USA."

http://www.swedbankrobur.se/fonder/access-usa/index.htm
Citera
2018-09-11, 09:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Indexfonder följer ett index. Det finns dock vissa index som är ett index av flera olika index.

Transfer70 är inte en indexfond utan en fond som har olika aktier (ex Apple och Nordea, d.v.s i olika länder) och räntepapper.

Ingen av fonderna du räknar upp är indexfonder. Ett exempel på en indexfond är Avanza Zero.

Men kan någon förklara hur det kommer sig att nästan samtliga av mina fonder går nedåt varje gång Dow Jones ligger på minus? Samma gäller naturligtvis uppåt. Kan det vara så enkelt att majoriteten av mina fonder har aktieinnehav på USA-relaterade företag därav detta?

Det jag också ser är att när både OMX och Dow jones ligger på minus är det 100% säkerhet att dom går minus.

Jag har:

Transfer70
Bas Mix
Access USA
Ny Teknik
KPA Etiskt blandfond 2
__________________
Senast redigerad av massatassa 2018-09-11 kl. 09:42.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback