Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-02, 12:08
  #1
Medlem
Jag mönstrade för flera månader sedan med inställning på en stridande befattning, men tyvärr var jag inte tillräckligt förberedd på cykeltestet, där jag fick en 5:a (6 är kravet för stridande befattning). Jag ska rycka in på Trängregementet som ”soldat logistik” i september och skulle gärna vilja veta vad folk har för erfarenhet av både regementet och befattningen. Yrkesvägledaren som jag har pratat med har sagt att man kan välja olika inriktningar där, som tex sjukvårdare, trafiksoldat osv, undrar hur detta fungerar i praktiken, hur mycket får man själv välja och hur mycket väljer regementet åt en?

Men främst undrar jag om det finns någon möjlighet för mig att kunna byta till skytte/eskort på samma regemente om jag visar mig kompetent i fält och bra på skytte (vilket jag utan att försöka skryta, är) under de tre första GMU-månaderna? Eftersom det var just cykeltestet som satte käppar i hjulet (haha) har jag tränat mycket intervallträning under sommaren, samt även tränat hårt för att få så höga poäng som möjligt på multitestet. Om jag kan uppnå eller till och med överträffa kraven för skytte på beep/fält/multi - testerna, är det då möjligt?

Jag är värnpliktig 99:a och kunde därför inte tacka nej till min befattning när jag mönstrade, annars hade jag förstås väntat och gjort om cykeltestet. Har alltid varit intresserad av att arbeta i Försvarsmakten (då i en stridande befattning), har varit hemvärnsungdom och tränade hårt för att kunna jobba i FM i flera år, tyvärr inte tillräckligt hårt på konditionen, men gjorde enorma framsteg i styrka jämfört med innan jag började träna. Hade för dålig syn för att kunna söka en stridande befattning från början, men arbetade ihop 16.000 kr för att kunna göra en laser-operation för ögonen så att jag skulle kunna ha en chans från början. Jag brinner verkligen för att arbeta i Försvarsmakten och vet att jag vill ha en stridande befattning, skulle det inte gå att ändra under GU kommer jag söka till det efteråt, men vill verkligen komma in på det så snabbt som möjligt. Vad tror ni, är det möjligt? Ska jag ta upp det här med min blivande plutonchef? Ser verkligen inte ner på befattningen jag har nu, men det är helt enkelt inte det här jag vill arbeta med, vill ha en stridande befattning och kommer inte ge upp förens jag får det.
Citera
2018-08-02, 12:35
  #2
Medlem
RobotEds avatar
Olika befattningar på olika regementen går alltid att söka om du tar anställning inom försvarsmakten. Ni kommer gå igenom detta i slutet av GU.

Går att byta befattning, pluton, kompani och även regemente.

Gör klart din befattning där du hamnat först, och bestäm dig senare.
Citera
2018-08-02, 12:43
  #3
Medlem
Pansararmens avatar
Om du inte kan få något högre än en femma oförberedd så har du inget i en stridande befattning att göra. Om det är som du säger att du förberett dig på att jobba i FM, så passar nog en skrivbordstjänst dig bättre.
Citera
2018-08-02, 12:44
  #4
Medlem
Chilla, du kan ingenting, du vet ingenting, du har ingen erfarenhet. Gör utbildningen och se sen om du faktiskt vill ha stridande befattning.
Citera
2018-08-02, 13:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobotEd
Olika befattningar på olika regementen går alltid att söka om du tar anställning inom försvarsmakten. Ni kommer gå igenom detta i slutet av GU.

Går att byta befattning, pluton, kompani och även regemente.

Gör klart din befattning där du hamnat först, och bestäm dig senare.

Okej, brukar det finnas en intern lista med befattningar/jobb som man kan söka på plats eller hänvisas man enbart till ”lediga jobb” på hemsidan?
Citera
2018-08-02, 13:49
  #6
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dovurd
Okej, brukar det finnas en intern lista med befattningar/jobb som man kan söka på plats eller hänvisas man enbart till ”lediga jobb” på hemsidan?

Förbandet där du gjorde din utbildning kommer att erbjuda dig en anställning där det finns behov och som passar dig så vidare du inte har visat dig totalt inkompetent.

Vill du söka dig vidare till andra förband så är det bara att söka dessa tjänster när dessa annonseras eller att helt enkelt först ta den anställningen som du blir erbjuden vid förbandet och sedan söka dig vidare "inofficiellt" genom att t.ex kontakta PC KC och höra efter om det finns luckor som behöver fyllas.

Personal rör på sig inom FM konstant, antingen för att testa på nya tjänster eller för att man vill arbeta på en viss ort.
Citera
2018-08-02, 14:29
  #7
Medlem
RobotEds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dovurd
Okej, brukar det finnas en intern lista med befattningar/jobb som man kan söka på plats eller hänvisas man enbart till ”lediga jobb” på hemsidan?

Om du platsar och blir erbjuden fast anställning, ja.

Gör klart GU och oroa dig över vad du vill senare. Så får du se om du passar in eller är en basse som alla andra inkompetenta vapenkåta tonåringar.
Citera
2018-08-13, 00:39
  #8
Medlem
Det finns stridande befattningar på TrängR.
Eskortplutonen är ytterst vältränad och något du kan satsa mot.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback