2018-08-02, 10:30
Medlem
sluskjohans avatar
Hej, jag loggade in på försäkringskassan idag och såg en skuld på 4000kr. Felaktig betalning 2500kr och ränta 1500kr.

2011 gick jag i skolan och helt plötsligt fick jah inget bidrag på några månader pga skolk. Detta var felaktig så både jag och min mor gick till rektorn och det kom fram att dom gjort fel. Fick allt i en klumpsumma efter mötet med rektorn.

Nu påstår försäkringskassan att jag är skyldig dom pengar. Dom har inte hört av sog på 7 år men krävrr ränta. Ärendet har enbart varit synligt på deras hemsida dom senaste 8 månaderna. Kan dom verkligen göra så här? FK sa att dom hade ett brev med min signatur, varken jag eller morsan minns något annat än att skolan hade gjort fel. Morsan är en extrem ansvarsfull person och det känns orimligt att hon skulle ha missat detta. Vad gör jag?
Citera
2018-08-02, 10:47
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Vad gör jag?
Fråga om du kan få en kopia av brevet med signaturen så du vet vad du har skrivit på.
Citera
2018-08-02, 10:48
Medlem
det finns alltid någon högre instans att överklaga till... först kan du få ärendet omprövat - då är det försäkringskassan själv som granskar ärendet en gång till. (och det har dom ju redan gjort)

Sen kan du överklaga deras beslut till förvaltningsrätten -

Men det hela måste ses som en mindre grej, tyvärr, så överväg att betala - kanske få en avbetalningsplan. Bara för att få det ur världen - för det är mer kostsamt att ha sånt hängande över sig.

Men det är så mycket regler och konstigheter och snårigt, så man måste nästan vara jurist.
Om dom skulle ha gjort fel, så kan dom i sin tur bli fällda för det. Men med alla konstiga regler hit och dit, kommer dom försöka göra sig oskyldiga. Mitt råd: Du får strunta i den där telefonen - eller vad du siktar på - och betala skiten.
Citera
2018-08-02, 11:19
Medlem
sluskjohans avatar
Om dom har gjort fel så kan jag gärna betala tillbaka 2.500 sek. Räntan är däremot något jag vägrar betala. På 7 år har dom inte sagt ett ord och on jag inte hade kontakta dom så hade detta lika gärna kunnat avskrivas. Efter 10 år försvinner skulden om dom inte skulle ha hört av sig.

Edit: Fick tom en utbetalning av FK år 2015 pga sjukskrivning. Hur kan dom ens betala ut pengar när jag har en skuld? Vid det tillfället borde min skuld ha varit fyra år gammal redan. Låter skumt.
Senast redigerad av sluskjohan 2018-08-02 kl. 11:32.
Citera
2018-08-02, 12:01
Medlem
Min erfarenhet av FK är att de oftare än inte slänger iväg kravbrev eller nekar på rutin. Överklaga samt be om underlag så är de tvungna att gå vidare i sin egen hierarki med någon annan än en ointresserad praktikant som får göra ny bedömning. Detta är inte speciellt komplicerat.

Får du ändå avslag så överklagar du till Förvaltningsrätten, men jag har uppfattningen även här att FK inte vill skicka ärenden till Förvaltningsrätten så det brukar inte hamna här om de inte har 100% rätt.

Ang utbetalningar så får inte fk kvitta en utbetalning mot en annan då en sjukpenning handlar om försörjning. De kommer alltså aldrig att dra pengar från dina framtida utbetalningar för att reglera denna skulden de tycker att du har.
Citera
2018-08-02, 20:29
Medlem
Kontrollera först vad detta är och vad du eller din mor skrivit på - så be att få en kopia på beslutet och det papperet som du ska ha signerat. Då kan du också se om du tycker det är korrekt eller om du kan överklaga beslutet fortfarande.

Du kan pröva att begära eftergift av beloppet. I Försäkringskassans egna dokument hänvisar de till en dom i Högsta domstolen.

Citat:
Det finns flera olika omständigheter som kan göra att Försäkringskassan
beviljar eller inte beviljar den försäkrade eftergift, till exempel den försäkrades
ekonomiska och sociala situation och hur och vem som orsakat den
felaktiga utbetalningen. Det räcker dock inte att bara konstatera att den
försäkrade i nuläget inte har betalningsförmåga, utan även andra omständigheter
ska vägas in i bedömningen.

I RÅ 2008 ref. 2 har Högsta förvaltningsdomstolen ansett att de faktorer
som kan behöva beaktas vid eftergiftsprövningen bland annat är
• orsaken till den felaktiga utbetalningen
• hur lång tid som gått sedan utbetalningen
• beloppets storlek
• den återbetalningsskyldiges ekonomiska förhållanden
• den återbetalningsskyldiges hälsa
• den återbetalningsskyldiges försörjningsmöjligheter.

Du kan även pröva att få eftergift av enbart räntan.

Får du inte eftergift med hela beloppet och inte kan eller vill betala allt på en gång kan du försöka få en avbetalningsplan med dem.

Försäkringskassan kan kvitta din skuld mot andra ersättningar som de betalar ut (108 kap. 22 § Socialförsäkringsbalken) - i den utsträckning det är skäligt. Har man en stor skuld kvittar de inte hela skulden mot utbetalningen. Man måste t.ex. kunna leva på det man får ut om man enbart har inkomst från Försäkringskassan.
Senast redigerad av Askratam 2018-08-02 kl. 20:34.
Citera
2018-08-04, 08:26
Medlem
Be om kopia på kravbeslutet och det papper där ni skrivit på.
Du är förmodligen något sen med att begära omprövning, det ska göras inom 2 månader efter man fått beslutet och har du skickat in någon blankett eller liknande i ärendet så anses det nog att du fått beslutet också.
Det går att begära eftergift enligt fordringsförordningen men det är i praktiken väldigt svårt att få igenom, framförallt om du har en inkomst och skulle kunna betala.
Du kan begära en avbetalningsplan på mina sidor, jag skulle använda mig av den möjligheten då det andra mest innebär massa pappersjobb som förmodligen inte leder någon vart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in