Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-08-02, 18:34
  #25
Medlem
Lägst 40% på SD. Högst 53% på FI.

Hade nog blivit annorlunda om man hade fattat krumelurerna.
__________________
Senast redigerad av weallknowit 2018-08-02 kl. 18:35. Anledning: Skickades innan jag var klar
Citera
2018-08-03, 15:58
  #26
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag lärde mig arabiska när jag extraknäckte som stormufti Jordanien! Så jag översätter åt er!

Nä, men jag körde beskrivningen till frågorna i Google Translate (arabiska till svenska), så ha överseende för fel...

Citat:
1
Stockholms-Uttipur, mellan Stockholm och Malmö, kommer att förkorta avstånden dramatiskt. Enligt regeringen kommer genomförandet av projektet att kosta 205 miljarder svenska kronor, men vissa säger att det kommer att kosta mycket mer.

2
Många europeiska länder har antagit olika sätt att förhindra tigger på gatorna. I Sverige finns liknande förslag att ta detta steg för att avsluta debatten om detta fenomen.

3
Nato-länderna är skyldiga att försvara varandra mot nummer från utlandet, med tanke på att de flesta europeiska länder är förenade under försvarsalliansens banner, där USA är den viktigaste medlemmen i det. Sverige har varit borta från alliansen i många år, men idag har det nära samarbete med NATO.

4
Svenska kommuner är fortfarande ansvariga för att organisera och distribuera lokala skolbudgetar och lärares löner. Medan staten är intresserad av planering av läroplaner, övervakning av uppnåendet av mål och utbetalning av bidrag till kommuner.

5
Antalet privata investerare i omsorg, skolor och sjukvård har ökat, vilket finansieras av skattefordringar. Men idag finns det förslag om en vinstdäck.

6


7
Sedan Sverige gick med i Europeiska unionen år 1995, har vissa parter krävt sin avgång, och andra har varit emot att gå med honom, men kom senare överens om att göra det. Medan andra parter vill hålla en ny folkomröstning om medlemskap, som hände i Storbritannien 2016.

8
Det finns förslag som kräver att nyanställda och ungdomar får särskilda anställningskontrakt och får bara 70 procent av lönen inom den sektor där de arbetar. I syfte att tilldela 30% av studietid eller lärande på arbetsplatsen.

9
Människor som kan arbeta, men är i ett tröghetsmoment, får det högsta taket som inte kan överskridas med hjälp eller kompensationsperiod för konsolidering. Det kommer därför att finnas en tydlig skillnad mellan värdet av socialbidrag och den minimilön som godkänts på arbetsmarknaden.

10
Slöjan är slöjan som täcker hela ansiktet utom ögonen. I länder som Norge, Belgien och Frankrike förbjuder lagen att lärare och studenter bär slöjor i skolan.

11
Sverige har 70 grundskolor och gymnasieskolor och det finns ett förslag att strama lagar i detta avseende för att förhindra upprättandet av nya religiösa skolor i landet.

12
Detta är ett förslag enligt vilket arbetstiden sänks från 8 till 6 per dag, samtidigt som samma lön bibehålls.

13
Flygskatten kommer att antas för att skydda miljön, så kostnaden för flygningar i Sverige och inom EU kommer att öka med 60 kronor och 400 kronor för långa resor.

14
Den svenska politiken präglas av nolltolerans för droger och narkotikamissbrukare. Idag kan drogmissbrukare dömas till sex månader i fängelse om test visar effekten av förbjudna ämnen i blodet.

15
Arbetsbyrån spelar idag en nyckelroll för att förmedla arbetslösa och arbetsgivare, men många parter anser att byrån inte kan fullfölja sitt centrala uppdrag. De vill använda privata intressen för att spela roll som medlare mellan arbetsgivare och arbetslösa.

16
Polisens användning av övervakningskameror ökar. Sverige har cirka 170 kameror fördelade på områden där brottsfrekvensen stiger. På nationell nivå försöker polisen fokusera på ett gemensamt och enhetligt övervakningssystem.

17
Sverige har reducerat skatter på pensionärer, men hälften av dem betalar fortfarande skatt mer än löntagare. Det beror främst på den arbetsskattande funktionen, som uppmuntrar till att välja ett jobb innan de får bidrag, samtidigt som man uppmuntrar personer med pensionsålder att fortsätta arbeta.

18
Idag drar medborgaren av RUT-avdraget hushållsavdrag, när hans utgifter når ett tak på 25 000 kronor per år. Men det finns förslag för att begränsa utgifterna för hushållsarbete i sjuttio tusen.

19
En utlänning med permanent uppehållstillstånd har rätt att leva, arbeta och studera i Sverige permanent. Sedan 2016 har emigrationstjänsten dock börjat bevilja tillfällig uppehållstillstånd. Ändringen av lagarna var resultatet av den asylkris som bevittnades av världen år 2015.

20
Förslaget gäller utjämning av tandvård och andra former av vård. Förslaget bygger på tanken på att finansiera tandvård genom skattesystemet, där avgifterna måste minskas och de höga kostnaderna för behandling som omfattas av "höga behandlingskostnader" -kortet, godkända vid andra behandlingar.

21
Förslaget avser att höja pensionsåldern från 61 till 63 år. Det betyder att en medborgare måste arbeta två år mer än han gör idag innan han får pension. Samtidigt har arbetarklassen rätt till arbete fram till 69 års ålder i stället för 67.

22
Svenskarna konsumerar mer kött, vid 88 kg per person per år. Ökad köttproduktion innebär ökad växthusgasutsläpp och påskyndande global uppvärmning. Som öppnade debatten om behovet av att införa en köttskatt för att minska konsumtionen.

23
För att minska koldioxidutsläppen föreslogs skatten på bensin. Sverige började också införa en koldioxidskatt, förutom energibeskattningen på bensin sedan 1995. Idag är skattesatsen plus mervärdesskatt strax under 60% av bensinpriset.

24
Svensk lag straffar alla som stöder terrorismen ekonomiskt. Idag diskuteras frågan om kriminalisering av medlemskap eller moraliskt stöd till terroristorganisationer. Därför gjordes ett förslag för att utveckla lagen för att inkludera andra former av stöd och deltagande i terroristorganisationer. I Norge kriminaliserar lagen till exempel medlemskap i terroristorganisationer.

25
Flyktingar bosätter sig ofta i områden där deras släktingar, vänner eller nära släktingar bor. Vissa kommuner, som Malmö och Suderthalia, har ett högt ansvar för att ta emot flyktingar. Men nu finns det ett förslag att tvinga alla svenska kommuner att dela den här bördan.

Kan tillägga att jag tryckte på knappen i mitten för att komma till nästa fråga, o blev mest moderat. Jag antar att den knappen betyder "neutral" i frågan. Sen fanns det ev. att man skulle märka vilka frågor man tycker är viktigast men det gjorde jag inte.
Citat:
النتائج حسب تعاطفك مع الأحزاب

V 34
MP 42
KD 42
FI 42
C 46
SD 46
L 46
S 49
M 50
Citera
2018-08-04, 14:52
  #27
Medlem
smoerreboms avatar
Väldigt bra exempel på nedmontering av samhället. Hade man haft språkkrav för medborgarskap hade det aldrig hänt.
Citera
2018-08-13, 12:39
  #28
Medlem
Nu idag Dagens dikt på arabiska
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback