Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-02, 00:17
  #1
Medlem
Idag kör jag tv/film/Netflix från laptop via chromecast som är kopplad till min tv? Ps4 som är kopplad via kabel till TV för spel.

Går i tankarna att köpa en projektor men hur får jag detta att funka på en projektor? Vilka ingångar (eller ngt annat) måste projektorn ha?
__________________
Senast redigerad av help 2018-08-02 kl. 00:19.
Citera
2018-08-02, 00:42
  #2
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av help
Idag kör jag tv/film/Netflix från laptop via chromecast som är kopplad till min tv? Ps4 som är kopplad via kabel till TV för spel.

Går i tankarna att köpa en projektor men hur får jag detta att funka på en projektor? Vilka ingångar (eller ngt annat) måste projektorn ha?

Alla projektorer i dag har HDMI vilket även är det du bör köra för bästa bild.
Föreslår en HDMI växel + splitter, dvs dina källor (Chromecast + tv-box + PS4) går in i växeln, sedan splitta till 2 HDMI, vardera till tv + projektor. Ev kan du hitta en växel med dubbla utgångar så slipper du splittern.

Jag kör själv med en separat 7.2 förstärkare (Sourround) som har flera HDMI in + två HDMI ut så den löser detta åt mig utan extra boxar.
Citera
2018-08-02, 11:50
  #3
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Alla projektorer i dag har HDMI vilket även är det du bör köra för bästa bild.
Föreslår en HDMI växel + splitter, dvs dina källor (Chromecast + tv-box + PS4) går in i växeln, sedan splitta till 2 HDMI, vardera till tv + projektor. Ev kan du hitta en växel med dubbla utgångar så slipper du splittern.Jag kör själv med en separat 7.2 förstärkare (Sourround) som har flera HDMI in + två HDMI ut så den löser detta åt mig utan extra boxar.

Instämmer med detta.

Enda skillnaden mellan en tv och projektor är att projektorn saknar ljud. Så chromecasten behöver en hdmi-splitter med separat ljudutgång.
Citera
2018-08-02, 11:55
  #4
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdonkeySfinx
Instämmer med detta.

Enda skillnaden mellan en tv och projektor är att projektorn saknar ljud. Så chromecasten behöver en hdmi-splitter med separat ljudutgång.

Just det, ljudet blir ju ett problem. iofs brukar projektorerna ha högtalare i dag men oftast pissljud + det kommer att låta från "fel ställe".
Citera
2018-08-02, 15:21
  #5
Moderator
rancors avatar
Många projektorer har ljudutgång så man kan koppla in exempel 3.5mm, står i specifikationen vilka utgångar just din proj har.
Citera
2018-08-16, 20:52
  #6
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Ersätt HDMI-växeln med en beg. förstärkare som har ett par HDMI-ingångar. Så räcker en kabel till projektorn och övriga prylar kopplar du till förstärkaren och plockar ut ljudet den vägen. typ http://www.tradera.com/item/170203/3...l-no-tx-sr-707
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback