Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-08-03, 23:41
  #25
Medlem
För er i början som skrev att jag ska söka egen bostad; jag bodde själv i nästan 4 år innan. Jag vill inte bo hos min pappa (han har frågat mig) å hos min mamma kan jag inte bo, så fick bli där tillfälligt. Och jag har jävligt bra jobb.

Han menar att jaktvapen bara är bolt action gevär i trä. Han har ingen aning om vad buckshot är för något, (då jag frågade honom om han har slugs eller buckshot ammo i sina hagel) han säger att alla pump action shotguns är skräp, han hade ingen aning om att 30-06 även kallas för 30 cal osv. Så säger han att han vill själv köpa en Browning semi auto MK3, när FNAR är i princip samma jävla vapen. Och säger att den FNAR är inget bra gevär osv. Browning har funnits i flera år och FN gör dom bästa vapnen tillsammans med dom Tyska tillverkarna. 60 plus gubbe, som varit jägare i ca 30 år. Jag berättade de för min mamma och hon bara skakade på huvudet. Han förstår nog inte riktigt vad utveckling i vapen är för något. Sen säger han att du kan inte skjuta med detta vapnet liggandes osv. Tänkte säga till han, det är då man använder en bipod. Han hade nog inte fattat vad det är för något..

Jag får väl ringa någon handledare och prata med någon kunnig angående detta. Min pappa sa att jag kan ha dom hemma hos honom, men han har inte licens eller jägarexamen. Angående skåp, så vill jag inte ha dom i samma skåp som honom, nu när jag tänkt på saken. Han har 6 egna plus 3 till som han förvarar åt en annan. Vill inte att han ska ha tillgång till mina vapen. Tycker vapenskåpen inte är så dyra heller. 5-6000, 150kg.

Angående Ruger Precision Rifle, så har jag sätt folk som har licens på den, så den ska nog inte vara några problem. Men den får vänta. Ska man inte kunna få licens på den, så ska den inte säljas bland vapenhandlare som riktar sig till jakt. Plus så är den godkänd för jakt i 223,308 å 6.5 creed. Mina två första kommer att bli FNAR å Mossberg 930.

Jag tycker att jag bör kunna motivera varför jag ska förvara dom hos min pappa och jag ser själv att jag har väldigt bra anledningar. Kommer motivera i detalj. Så blir det en vettig vapenhandläggare, så kan det nog gå vägen. Annars får jag väll ha dom hos min pappa 'olagligt' i skåp där. Ska dom inspektera, så tar jag med dom till inspektionsdatumet. Ska nog kunna lösa detta. Det är två år och inte tre tillståndet gäller.
__________________
Senast redigerad av imunderandoverit 2018-08-03 kl. 23:58.
Citera
2018-08-04, 01:46
  #26
Medlem
Vars har du fått det i bakfoten att det är upp till 2år? Jag har 3 förvaringslicenser, det är upp till 3 år på varenda. 250kr kostar det även att söka. Du får söka för 2 år endast om du vill, om det nu är någon som sagt till dig att dom bara har 2år.
__________________
Senast redigerad av Noccofocus 2018-08-04 kl. 01:53.
Citera
2018-08-04, 06:26
  #27
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imunderandoverit
Det är två år och inte tre tillståndet gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Vars har du fått det i bakfoten att det är upp till 2år? Jag har 3 förvaringslicenser, det är upp till 3 år på varenda. 250kr kostar det även att söka. Du får söka för 2 år endast om du vill, om det nu är någon som sagt till dig att dom bara har 2år.
I min tidigare länk hävdar han av någon anledning att det i regel är max två år.
Vet inte om det är någon gammal regel eller varför han säger så, men det är max tre år som Noccofocus säger
Citera
2018-08-04, 16:03
  #28
Medlem
Kollade inte länken, men hade fått för mig de va 2 år. Läste nåt sånt för länge sen. Kanske var nåt annat som var 2 år.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback