Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-02, 01:11
  #13
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Snarare att rälsen "förspänns" för en viss medeltemp. Stål, oavsett sammansättning.. (jag tvivlar på att de använder olika för olika ställen) har ungefär samma expansionskofficient.

Jo, det jag menar är att jag tror att dom förspänner likadant i hela landet. Men det kanske är att ha för långa tankar om banverket. Nej, just ja, banverkets underleverantörers underleverantörer...
Citera
2018-08-02, 05:50
  #14
Medlem
Herkulesbigs avatar
En intressant fråga.

Vi har detta fenomen utanför Helsingborg sista veckorna, på samma ställe (stationen Maria) Samma procedur: Tågen går fint fram till på sena eftermiddagen, sedan blir inställd på grund av "solkurva", det fixas under kvällens lopp, för sedan vara igång under morgonkvisten igen. Detta har pågått sista veckorna, samma ställe. Besynnerligt!

Jag vet att allting rör på sig allt från sten till stål. Tanke på mitt gamla arbetsplats, så hade alla längre "rör" sträcka en fyrkant inbyggda med viss mellanrum/sträcka, för avlasta dess termiska belastningar.
https://www.victaulic.com/assets/upl.../31.08-SWE.pdf

Detta kan knappast man göra med järnvägsräls. Men när rälsen "rör" sig, så måste också den "gräva" i barlasten ? Om den gräver i barlasten, så bör det också bli problem. Är "markgrunden" dålig/slarvig gjord, så bör den bli att den gräver snabbt ner sig och spåret blir ej "körbart".

En tanke bara, på grund av det händer på samma ställe utanför vid stationen Maria, som inte har så många år på nacken.
Citera
2018-08-02, 12:41
  #15
Moderator
Neksnors avatar
Frågan är om temperaturen är så viktig. Jag gissar att temperaturvariationer är viktigare. Är det alltid 43 grader varmt och stekande sol så bör det inte vara några större problem att fixa räls som är anpassad för det
Citera
2018-08-02, 14:03
  #16
Medlem
iSvempas avatar
Nu är det ju så att "Solkurvor" uppstår när rälsen som expanderar av värmen inte kan flytta på sig i längdriktningen för att rälsen framför och bakom hindrar rälsen att flytta på sig, som i stället tvingar rälsen att expandera i sidled för att motståndet är mindre där än på längden som då bildar solkurvor. Tar man bort rälsen framför och bakom då blir det inga solkurvor för rälsen får då fritt utrymme att expandera åt båda hållen.
Citera
2018-08-02, 18:09
  #17
Medlem
Citat:
Solkurvor är vanligare i Norden än i södra Europa, trots att det är mycket varmare där sommartid. Solkurvorna har att göra med de stora temperaturskillnader vi har mellan sommar och vinter. Trafikverkets räls måste fungera när det är minus 40 grader likaväl som när det är 55 grader varmt.

Solkurvor inträffar i alla typer av spår. Skarvspår är enligt statistiken inte mer solkurvebenägna än skarvfria spår. Ca 20% av Trafikverkets huvudspår utgörs av skarvspår och lika stor andel av de konstaterade solkurvorna inträffar i den typen av anläggning.

https://www.trafikverket.se/for-dig-...om-solkurvor1/
Citera
2018-08-08, 09:29
  #18
Medlem
AreYouBacks avatar
Jag bor i Schweiz. Schweiz är berömt för ost, klockor och järnväg. Vi har det lika jävla hett som i Sverige men våra spår kan tydligen ta hettan, inga inställda tåg pga av "solkruva". Kanske sitter inte rälsen fast ordentligt, tydligen så sitter våra spår som ett jävla skruvstäd. Det är lätt att bara skratta åt Sveriges oförmåga att klara sin järnväg men samtidigt bara tragiskt. Symptomatiskt för resten av samhället när allt mer eller mindra rämnar.

edit: läst ovanstående om solkurvor. Jag förstår skillnaden. Det föringar inte verkligheten till elfel, nedrivna ledningar, hjul som går sönder, sönderfallande gamla X2000 lok, havererade biljettsystem, 20 olika entrepreneurer som skall samköra etc etc.
__________________
Senast redigerad av AreYouBack 2018-08-08 kl. 09:31.
Citera
2018-08-08, 11:48
  #19
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Jag bor i Schweiz. Schweiz är berömt för ost, klockor och järnväg. Vi har det lika jävla hett som i Sverige men våra spår kan tydligen ta hettan, inga inställda tåg pga av "solkruva". Kanske sitter inte rälsen fast ordentligt, tydligen så sitter våra spår som ett jävla skruvstäd. Det är lätt att bara skratta åt Sveriges oförmåga att klara sin järnväg men samtidigt bara tragiskt. Symptomatiskt för resten av samhället när allt mer eller mindra rämnar.

edit: läst ovanstående om solkurvor. Jag förstår skillnaden. Det föringar inte verkligheten till elfel, nedrivna ledningar, hjul som går sönder, sönderfallande gamla X2000 lok, havererade biljettsystem, 20 olika entrepreneurer som skall samköra etc etc.
Där snackar du tydligen skit. Enligt den här endast veckogamla artikeln har ni även i Schweiz haft mycket problem med solkurvor på järnvägen denna sommar: https://www.swissinfo.ch/eng/extreme...kling/44287044

"The goal is to keep the metal tracks from deforming or buckling in the heat, which has affected the whole country in one of the hottest Julys on record."

Där står även att det var problem sommaren 2015. Det man testar nu på en kortare provsträcka är att måla sidorna på rälsen vit vilket kan minska dess temperatur med upp till 7 ºC. Försöket är inte utvärderat ännu men metoden praktiseras tydligen bl a i Italien.

Enligt denna tråd http://postvagnen.com/forum/index.php?id=852164 gjorde man försök med vitmålad räls i Sverige redan på 60-talet men såg ingen nämnvärd effekt av det.
Citera
2018-08-14, 10:19
  #20
Medlem
Omaskeradmasks avatar
På en modern höghastighetsjärnväg har man ofta rälsen fastsatt på en gjuten betongbädd istället för på slipers vilande på makadam.

Har man gjuten betongbädd slipper man solkurvor.

Ju äldre och därmed klenare byggda banorna är desto större risk för solkurvor. Det är i princip bara perifera omodern banor som stängts av i förebyggande syfte i år! Inte banor med betongslipers och 60 kilos rälsvikt per meter!
__________________
Senast redigerad av Omaskeradmask 2018-08-14 kl. 10:23.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback