Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-01, 18:35
  #1
Medlem
God kväll!

Som rubriken avslöjar sitter jag på kraftigt begränsad kunskap kring datorbygge. Jag har givetvis läst i andra trådar kring ämnet och är fullt medveten om att dessa finns. Kommentarer om detta undanbedes. Problemet med äldre trådar är att komponenterna ofta inte finns kvar i lager eller liknande.

Nu till ämnet - Det är så att jag har en uppsatt budget på 10 000 kr för ett datorbygge hos inet. Jag har som ovannämnt väldigt begränsad kunskap när det kommer till ämnet och söker därför efter kunniga personer som kan lämna lite tips och trix hur man bör gå till väga. Vilka delar som skall prioriteras etc. För att förtydliga - det gäller enbart datorn. Inte tangentbord eller liknande tillbehör.

vänligen
Citera
2018-08-01, 20:24
  #2
Medlem
Tja beror lite på vad du ska spela för spel =)
Citera
2018-08-01, 20:47
  #3
Medlem
Det är ju självklart något som jag skulle ha haft med i min inledning. Detta var en liten fadäs. Spelen jag kommer att spela är till absolut majoritet World of Warcraft men även diverse andra spel som CS GO. Jag kommer inte att redigera videos eller liknande. Iallafall inte på den nivån att datan behöver vara anpassad efter liknande aktiviteter!
Citera
2018-08-02, 10:06
  #4
Medlem
Hur ser denna ut enligt er kunniga människor? Samtliga tips/åsikter mottages.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1019392/1
Citera
2018-08-04, 17:02
  #5
Medlem
WOW och CS är cpukrävande så jag skulle iaf gå på en 8600K och ett Z moderkort då finns iaf möjligheten att överklocka.

Skippa chassie med glassidor och annat tjaffs och satsa på en bra ljudisolerad låda istället.
Välj ett bra nätagg med 80+Gold certifiering.

Grafikkortet är bra men ändå mer än vad du kommer nyttja på dessa spel, kanske du klarar dig med ett 1050 TI ?

Välj en bättre SSD och angående den andra disken, ska den bara användas till lagring ?, om inte
välj en snabbare disk-

Behöver du Windows eller andra tillbehör i din maxbudget?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback