Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-02, 15:25
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Tror inte heller de hävdade torr muskelmassa. I övrigt håller jag med, frånsett att jag brukar undvika att säga ”omöjligt”. Osannolikt däremot.

Tio kilo muskelmassa på tolv veckor är helt omöjligt, det kan du mycket väl säga.

Som referens växer en broilerkyckling till en slaktvikt på två kilo extremt snabbt, mellan fem till sju veckor efter kläckning. Då handlar det ändå om djur som avlats fram för maximal tillväxt.

Så glöm att en vuxen människa skulle kunna lägga på sig nästan ett kilo muskler i veckan. Det är ju skrattretande.
Citera
2018-08-02, 15:45
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
En 45-åring på 195cm och 61kg som hela livet har haft problem att lägga på sig vikt ökade 0,45kg(1lb) i veckan i 12 raka veckor.

Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Att öka cirka 10kg på 12 veckor är inte omöjligt, i synnerhet inte om man är 195cm och väger 61kg till att börja med. Då blev han 195cm och 71kg (vilket även det är undervikt).

Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Att öka i vikt är en sak, att öka i muskelmassa en annan och det är ju muskelmassa varje vettig person är ute efter. Då är tio kg på tolv veckor omöjligt.

Fast det var inte 10kg på 12 veckor. Det var 1lb i veckan, vilket blir 5,4kg (12*0,45). Och jag har dessutom för mig att han sa det på ett sätt som att det var mer än vad som var möjligt med traditionell muskelbyggarträning, vilket skulle kunna antyda att han pratar om ren muskelmassa.



Edit:
Kom på att Ben lägger upp transcripts på sina podcasts.
Citat:
Chris: [...] I have a good friend of mine, he’s basically built like a twig, he’s 45 years old, and he had spent a lot of his younger years just taking weight gainers. He’s 6’4” and weighs 135 lbs, and I’ll give you an idea of his size, and he would take weight gainers and lifting all the time and just couldn’t put on weight. Lifting this way with me in the office, he averaged one pound of gain every single week for 12 weeks straight.

Ben: Wow.

Chris: Which is huge gain for somebody. We put on 12 lbs. of muscle on somebody [...]
__________________
Senast redigerad av Anvandarnamn2 2018-08-02 kl. 16:01.
Citera
2018-08-02, 15:58
  #15
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Tio kilo muskelmassa på tolv veckor är helt omöjligt, det kan du mycket väl säga.

Som referens växer en broilerkyckling till en slaktvikt på två kilo extremt snabbt, mellan fem till sju veckor efter kläckning. Då handlar det ändå om djur som avlats fram för maximal tillväxt.

Så glöm att en vuxen människa skulle kunna lägga på sig nästan ett kilo muskler i veckan. Det är ju skrattretande.
Inget jag hävdar heller. Jag ville se undersökning de hänvisar till.
Citera
2018-08-03, 01:01
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
... Jag ville se undersökning de hänvisar till.
Var som sagt ett tag sedan jag lyssnade på podden, men nedan saxning från textversionen är nog det närmaste en undersökning det går att komma i det här fallet. Så man får nog antingen välja att tro på honom eller inte.

Notera också att du räknade/läste fel i mitt första inlägg. Det rör sig alltså om 5,4kg på 12 veckor, och inte 10kg.

Citat:
Chris: [...] I have a good friend of mine, he’s basically built like a twig, he’s 45 years old, and he had spent a lot of his younger years just taking weight gainers. He’s 6’4” and weighs 135 lbs, and I’ll give you an idea of his size, and he would take weight gainers and lifting all the time and just couldn’t put on weight. Lifting this way with me in the office, he averaged one pound of gain every single week for 12 weeks straight.

Ben: Wow.

Chris: Which is huge gain for somebody. We put on 12 lbs. of muscle on somebody [...]
Från: https://bengreenfieldfitness.com/tra...raining-works/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback