Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2019-03-24, 12:26
  #73
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callieee
Gottisborgen, du hade skrivit att du tog distanskurser.
Det är jag väldigt intresserad av...
Jag undrar vilka kurser du tog och vilka skolor, som ledde till en anställning för dig?

Bästa du kan göra om du vill jobba som utvecklare är att kolla runt lite, att ta kurser / distanskurser kommer knappt ge dig nånting. "Läst X X på X X". De vill gärna se lite material kanske.

Du verkar ha en dator hemma, där har du allt du behöver.

Java, NODEjs, SQL(MySQL), NoSQL, HTML, du väljer vilken väg du vill gå. I dag sker nästan all kommunikation via microservices, API'er som skickar data/information fram å tillbaka över nätet - ofta via HTTP-protokollet. Sätt dig vid datorn, börja surfa youtube. Mer kostnadsfri och effektiv utbildning kan du knappt få. Du väljer själv vad du lär dig, i vilket tempo osv. Sen kommer du ha kodad massa exempelsaker som du kan göra egna saker av och visa upp.

Ska du bli ingenjör kommer du ändå inte syssla med programmering.

Själv jobbar jag inom sektorn, självlärd, gymnasiekompetens, är inte renodlad programmerare längre utan gör mer projektledning och integrationer. Styvt 520k/år och förmåner. Aldrig övertid.
Citera
2019-04-14, 19:56
  #74
Medlem
Goosebumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacaille
Hej,

Jag har sedan en tid tillbaka pluggat på KTH till dataingenjör (3 år) där jag valt inriktningen mot mjukvara (dvs nästan ren programmering). Jag har dock ett par få kurser kvar innan examen som jag misslyckats med, omtentor osv, som ligger utspridda under kommande året. Detta är fullt normalt då de flesta behöver mer än 3 år på sig pga det höga tempot på utbildningen.

Tycker programmering är intressant och det får tiden att gå under dagarna. Det är mycket roligare än annat jag jobbat med under mina sabbatsår då jag jobbade i butik och på lager osv.

Däremot har jag läst en hel del skräckexempel om folk som blivit utbrända av sina programmeringsjobb pga stress, övertid och deadlines för projekt. Det känns som att programmeringsjobb generellt inkräktar mycket på ens fritid och liv vid sidan av jobbet jämfört med tex ett jobb på ICA. När de på ICA är klara för dagen så släpper de jobbet helt och går hem. En programmerare kanske fortsätter grubbla på problemen som inte blev lösta, måste jobba övertid osv och därav blir det inte samma grej att man släpper allt när man väl gått hem. Det verkar på något vis underförstått att om man är ingenjör så vill man göra karriär och att man vill jobba hur mycket som helst.

Det här är någonting som skrämmer mig. Jag har planer på att driva en Youtube-kanal vid sidan av jobbet och jag vill därför bara göra mitt (8-17), tjäna min lön och sen gå hem. När jag kommer hem kommer allt fokus att ligga på Youtube-kanalen för att den ska lyckas långsiktigt. Om jag tvingas till massa övertid eller har en stressig tillvaro så kommer min Youtube-kanal aldrig att lyckas. Tycker om att programmera men jag vill att det ska vara som ett vanligt jobb utan stress och övertid.

Ni som jobbar med programmering, är det stressigt hos er? Känner ni press att få era uppgifter lösta i tid och känner ni er tvungna att ställa upp på övertid om ni inte lyckas lösa era uppgifter? Vad gör man om man haft dålig sömn eller vaknar upp med ont i huvudet någon dag, har själv upplevt att dom dagarna är riktigt jobbiga att ta sig igenom. Eftersom jobbet bygger på hög koncentration så kan man inte bara gå på autopilot på samma sätt som tex en lagerarbetare hade kunnat göra.

Känner att vi på utbildningen inte fått en särskilt bra inblick i arbetslivet här på KTH. Underlättar det om man jobbar för kommun eller landsting? Hört att de bryr sig mer om sina anställda och att de inte har det lika stressigt.

Om det är så att programmeringsjobb är en stressig tillvaro där man generellt jobbar mer än 40 timmar i veckan så funderar jag starkt på att inte komma tillbaka och göra klart utbildningen utan jobba med något annat istället. Programmering fungerar bara för mig om det är som ett vanligt 8-17 jobb där man gör sitt och sen går hem.

Sist men inte minst. Vilka ramverk, tekniker och språk skulle ni säga är bäst att kunna? Kan det vara mindre stressigt om man väljer att jobba med något man är överkvalificerad för så som att tex göra hemsidor?

Jag jobbar som inhouseprogrammerare åt ett medelstort företag och gjort det i snart tre år. Är självlärd och har inte gått någon utbildning alls. Det är otroligt givande, roligt, stimulerande och inte alls stressigt.

För mig känns det som att jag får sitta och lösa klurigheter och problem på dagarna, och dessutom få betalt för det. Det är ytterst sällan jag jobbar över och gör jag det är det för att jag vill. Att ha flexibla arbetstider, bra kollegor samt en fantastisk lön är bara ett plus i kanten.

Gällande stress och att ta med sig jobbet hem tror jag att mycket handlar om vilken arbetsgivare man hamnar på, och vad man själv har för inställning till saker och ting. Om du som person har lätt för att kontrollera dina tankar och inte stressa upp dig för småsaker så är det bara att släppa jobbet när du kommer hem. När jag är på jobbet är jag på jobbet, och när jag är hemma är jag hemma. Inga konstigheter.

Jag programmerar i c# och JavaScript om du undrar. :-)
Citera
2019-05-12, 01:27
  #75
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Bästa du kan göra om du vill jobba som utvecklare är att kolla runt lite, att ta kurser / distanskurser kommer knappt ge dig nånting. "Läst X X på X X". De vill gärna se lite material kanske.

Du verkar ha en dator hemma, där har du allt du behöver.

Java, NODEjs, SQL(MySQL), NoSQL, HTML, du väljer vilken väg du vill gå. I dag sker nästan all kommunikation via microservices, API'er som skickar data/information fram å tillbaka över nätet - ofta via HTTP-protokollet. Sätt dig vid datorn, börja surfa youtube. Mer kostnadsfri och effektiv utbildning kan du knappt få. Du väljer själv vad du lär dig, i vilket tempo osv. Sen kommer du ha kodad massa exempelsaker som du kan göra egna saker av och visa upp.

Ska du bli ingenjör kommer du ändå inte syssla med programmering.

Själv jobbar jag inom sektorn, självlärd, gymnasiekompetens, är inte renodlad programmerare längre utan gör mer projektledning och integrationer. Styvt 520k/år och förmåner. Aldrig övertid.

Vad menar du med att om man ska bli ingejör så kommer man inte syssla med programmering?
I princip alla jobb jag sett kräver ju ingenjörsutbildning inom data eller liknande
Citera
2019-05-12, 12:34
  #76
Medlem
Sados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Vad menar du med att om man ska bli ingejör så kommer man inte syssla med programmering?
I princip alla jobb jag sett kräver ju ingenjörsutbildning inom data eller liknande
Ja, det var ett märkligt påstående. Jag är ingenjör och har jobbat som programmerare i 15 år.
Citera
2019-05-12, 13:13
  #77
Medlem
Vad jag förundras över är varför det finns så många som talar om hur de blev programmerare. Kryllar liksom inte av sportfånar som berättar om hur de blev fotbollsproffs. Så vad är det med programmerare som ska berätta för en om man kan bli programmerare?
Det är väl bara att sätta igång och inte ge upp.
Citera
2019-06-10, 11:27
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goosebump
Jag jobbar som inhouseprogrammerare åt ett medelstort företag och gjort det i snart tre år. Är självlärd och har inte gått någon utbildning alls. Det är otroligt givande, roligt, stimulerande och inte alls stressigt.

För mig känns det som att jag får sitta och lösa klurigheter och problem på dagarna, och dessutom få betalt för det. Det är ytterst sällan jag jobbar över och gör jag det är det för att jag vill. Att ha flexibla arbetstider, bra kollegor samt en fantastisk lön är bara ett plus i kanten.

Gällande stress och att ta med sig jobbet hem tror jag att mycket handlar om vilken arbetsgivare man hamnar på, och vad man själv har för inställning till saker och ting. Om du som person har lätt för att kontrollera dina tankar och inte stressa upp dig för småsaker så är det bara att släppa jobbet när du kommer hem. När jag är på jobbet är jag på jobbet, och när jag är hemma är jag hemma. Inga konstigheter.

Jag programmerar i c# och JavaScript om du undrar. :-)

Jag har en fråga, är relativt okunnig inom datorer men har börjar fundera på min framtid inom yrkeslivet.

Alla ni verkar ha ett stort datorintresse och håller/har hållit på med programmering privat också.

Är det ett behov att kunna mycket inom programmering före man tar sig an en utbildning inom programmering eller lär man sig likt alla andra utbildningar det man behöver under utbildningen?

Jag har ett stort krav på mig själv att vara väl förberedd och vill inte kasta mig in i någonting där jag inte kommer nå ”standarden”

Jag har börjat fundera på att studera programmering men blir avskräckt av att det verkar krävas ett stort privat intresse också.

Ni får gärna svara i DM om ni är beredd på frågor och diskussion.
Citera
2019-06-10, 18:22
  #79
Medlem
Goosebumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goddens
Jag har en fråga, är relativt okunnig inom datorer men har börjar fundera på min framtid inom yrkeslivet.

Alla ni verkar ha ett stort datorintresse och håller/har hållit på med programmering privat också.

Är det ett behov att kunna mycket inom programmering före man tar sig an en utbildning inom programmering eller lär man sig likt alla andra utbildningar det man behöver under utbildningen?

Jag har ett stort krav på mig själv att vara väl förberedd och vill inte kasta mig in i någonting där jag inte kommer nå ”standarden”

Jag har börjat fundera på att studera programmering men blir avskräckt av att det verkar krävas ett stort privat intresse också.

Ni får gärna svara i DM om ni är beredd på frågor och diskussion.

Jag har inte programmerat på fritiden och gör det inte nu heller. Fråga gärna frågor i DM om du vill!
Citera
2019-06-10, 19:34
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goddens
Jag har en fråga, är relativt okunnig inom datorer men har börjar fundera på min framtid inom yrkeslivet.

Alla ni verkar ha ett stort datorintresse och håller/har hållit på med programmering privat också.

Är det ett behov att kunna mycket inom programmering före man tar sig an en utbildning inom programmering eller lär man sig likt alla andra utbildningar det man behöver under utbildningen?

Jag har ett stort krav på mig själv att vara väl förberedd och vill inte kasta mig in i någonting där jag inte kommer nå ”standarden”

Jag har börjat fundera på att studera programmering men blir avskräckt av att det verkar krävas ett stort privat intresse också.

Ni får gärna svara i DM om ni är beredd på frågor och diskussion.
Jag kunde inte programmera alls när jag började läsa på högskolan. Jag läste Elektroteknik på Chalmers och skulle syssla med elektronik hade jag tänkt mig, men sen började intresset gro då vi hade programmeringskurser så jag svängde om och valde en inriktning inom dator- och programsystem. Jag tog ändå en examen i Elektroteknik så jag bytte inte helt till Datorteknik.

Det var först när intresset kom som jag började programmera på fritiden. På den tiden var det ganska komplicerat (och samtidigt enkelt då det inte fanns så många sätt att göra saker på) och det man kunde hitta på nätet var inte jättemycket. Internet var fortfarande relativt nytt. Exempelvis så existerade inte ens Stack Overflow. Det kom först 2008. Undrade man över något så fick man läsa en bok om hur man skulle göra eller ta hjälp av en fysisk människa som fått det att fungera. Det gick inte att bara googla och få svar. Google var till och med okänt för oss. Vi satt med Altavista, Lycos med flera och man var alltid tvungen att använda flera för att få vettiga resultat.
Ja, jag levde på stenåldern Det var runt år 2000. Jag tog examen 2002.

Nu för tiden allt väldigt mycket lättare. Saker fungerar nu oftast out of the box (coding by convention) istället för förr i tiden då man skulle konfigurera det mesta i oändlighet innan det ens startade.
Samtidigt som det är lättare nu så är det också mycket svårare på andra plan. Valfriheten är enorm och det kommer nya ramverk precis hela tiden. Det man får inse är att man inte måste springa på varenda boll utan man väljer något som fungerar för en själv. Jag är old school och kör fortfarande mycket PHP och jQuery för mina privata projekt för det är enkelt och jag kan det. Sen blandar man in lite nytt här och där, men nu är jag så gammal så det ska oftast bara fungera och prototyping ska gå snabbt. Det gör det inte om man ska lära sig något helt nytt.

Min fru är också utvecklare och har nära nog inget privat intresse. Hon utvecklar i alla fall inget på fritiden. Det går bra för henne ändå.

Det man lär sig på högskolan är vissa grunder, men det är långt i från så man jobbar i verkliga livet. När man sen kommer ut i arbetslivet så får man lära sig hur det verkligen fungerar.
Citera
2021-04-05, 13:32
  #81
Medlem
Cameltotems avatar
Underbart oftast.

Sitta och komma på lösningar som anstränger hjärnan, skönt och sitta ner. Tiden går sjukt fort, glöm ditt lagerjobb där man står och glor på klockan och räknar timmar kvar till hemmet.

Nu är de sambon som ringer klockan 6 och undrar när fan du ska hämta barnen på dagis.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback