Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-01, 15:45
  #1
Medlem
Hej,

Jag har sedan en tid tillbaka pluggat på KTH till dataingenjör (3 år) där jag valt inriktningen mot mjukvara (dvs nästan ren programmering). Jag har dock ett par få kurser kvar innan examen som jag misslyckats med, omtentor osv, som ligger utspridda under kommande året. Detta är fullt normalt då de flesta behöver mer än 3 år på sig pga det höga tempot på utbildningen.

Tycker programmering är intressant och det får tiden att gå under dagarna. Det är mycket roligare än annat jag jobbat med under mina sabbatsår då jag jobbade i butik och på lager osv.

Däremot har jag läst en hel del skräckexempel om folk som blivit utbrända av sina programmeringsjobb pga stress, övertid och deadlines för projekt. Det känns som att programmeringsjobb generellt inkräktar mycket på ens fritid och liv vid sidan av jobbet jämfört med tex ett jobb på ICA. När de på ICA är klara för dagen så släpper de jobbet helt och går hem. En programmerare kanske fortsätter grubbla på problemen som inte blev lösta, måste jobba övertid osv och därav blir det inte samma grej att man släpper allt när man väl gått hem. Det verkar på något vis underförstått att om man är ingenjör så vill man göra karriär och att man vill jobba hur mycket som helst.

Det här är någonting som skrämmer mig. Jag har planer på att driva en Youtube-kanal vid sidan av jobbet och jag vill därför bara göra mitt (8-17), tjäna min lön och sen gå hem. När jag kommer hem kommer allt fokus att ligga på Youtube-kanalen för att den ska lyckas långsiktigt. Om jag tvingas till massa övertid eller har en stressig tillvaro så kommer min Youtube-kanal aldrig att lyckas. Tycker om att programmera men jag vill att det ska vara som ett vanligt jobb utan stress och övertid.

Ni som jobbar med programmering, är det stressigt hos er? Känner ni press att få era uppgifter lösta i tid och känner ni er tvungna att ställa upp på övertid om ni inte lyckas lösa era uppgifter? Vad gör man om man haft dålig sömn eller vaknar upp med ont i huvudet någon dag, har själv upplevt att dom dagarna är riktigt jobbiga att ta sig igenom. Eftersom jobbet bygger på hög koncentration så kan man inte bara gå på autopilot på samma sätt som tex en lagerarbetare hade kunnat göra.

Känner att vi på utbildningen inte fått en särskilt bra inblick i arbetslivet här på KTH. Underlättar det om man jobbar för kommun eller landsting? Hört att de bryr sig mer om sina anställda och att de inte har det lika stressigt.

Om det är så att programmeringsjobb är en stressig tillvaro där man generellt jobbar mer än 40 timmar i veckan så funderar jag starkt på att inte komma tillbaka och göra klart utbildningen utan jobba med något annat istället. Programmering fungerar bara för mig om det är som ett vanligt 8-17 jobb där man gör sitt och sen går hem.

Sist men inte minst. Vilka ramverk, tekniker och språk skulle ni säga är bäst att kunna? Kan det vara mindre stressigt om man väljer att jobba med något man är överkvalificerad för så som att tex göra hemsidor?
Citera
2018-08-01, 16:26
  #2
Medlem
Självklart 'jobbar' en programmerare även på fritiden, men det är på ett annat sätt än t.ex. en lärare tvingas göra. Har du ett problem du inte kunde lösa på arbetstid, kan du lägga fritid på att försöka lösa det, då allt bidrar till att du som programmerare blir bättre. Sen kan man ju frisera tidsrapporten o lägga till lite extra ifall man faktiskt jobbade... En lärare blir ju inte en bättre lärare för att denne är uppe sent och rättar prov.

Sen finns det många olika typer av jobb för programmerare, den tråkigaste formen, den du nog tänker på, är bara kodapor, de får en funktion de ska skriva i ett stort system, inget får gå utanför ramen, allt är satt i sten. Oerhört tråkigt. Själv jobbar jag som systemutvecklare på ett konsultbolag, dels blir det inhouseprojekt där man får möjlighet att bestämma själv eller i den lilla teamet. Sedan projekt ute hos kund, där jag som ensam utvecklare får lösa problemen precis hur jag vill, i vilka språk jag vill, dvs jag får välja den metod som jag väljer själv, som ger mig mest utveckling, bara jag löser uppgiften. Har i princip inte varit stressigt de senaste tre åren, kan bli lite ifall många på kontoret har olika behov som jag försöker att skapa verktyg för, o alla vill ha det samtidigt, o precis då kommer en stor blocker issue som jag måste skapa nått automatiserat test för att reproducera, osv. Men kul som fan.

När det gäller arbetstid är det olika, börjar klockan närma sig fyra och jag får klart en del av en grej, börjar jag inte med nästa utan går hem. Sitter jag inne i ett flow så kan man sitta till sex. Blir ändå att man jobbar mer än 40 per vecka, men sen tar man ut några dagar med flextid. E inget problem ifall man älskar det man jobbar med.


Huvudsaken för att skaffa jobb är att visa att du kan lära dig, jag hade tre språk på mitt cv när jag blev klar med min utbildning, pluggade långt över 200% i slutet med distanskurser. Och när jag fick mitt första jobb fick jag ett nytt språk att lära mig första dagen.
Citera
2018-08-02, 17:28
  #3
Medlem
Jag har inte haft något uppdrag där jag stressat eller jobbat övertid regelbundet. Jag tror att många gånger så blir jobbet det man gör det till. Jag tycker om att gå till jobbet och umgås med mina kollegor och utveckla bra mjukvara. Vi fikar varje dag, vi tränar till och från jobbet och på luncherna, vi har kul på jobbet.
I mitt team så är alla 40+ och har små barn som ska hämtas och lämnas varje dag. Det betyder att det alltid är några som droppar in framåt 09 och några som måste åka hem vid 15. Det går inte att få oss att jobba särskilt mycket övertid.
När jag var runt 30 så jobbade jag mer, men det var snarare att jag då låg på 40 timmar/vecka. Nu jobbar jag oftast runt 35 h.

Det har hänt att jag blivit stressad, men då är det fruktansvärt korta perioder. Exempelvis när jag gjorde en incheckning av x antal olika artefakter där jag stuvat om massor med kod och sänkte fruktansvärt många byggen eftersom de helt plötsligt hade beroende till fel artefakt. Jag visste att de skulle smälla, men inte i den omfattningen som det blev. Det tog några timmar att fixa allt och då stod många andra teams byggen stilla och sen var det efterdyningar i ett par veckor. Då var man lagom stressad

Vad man bör kunna beror på vad man kommer att jobba med. Om man som jag jobbar som konsult så handlar det mer om att kunna anpassa sig till vad kunden använder och hur de jobbar.
Duktiga utvecklare kan applicera sina kunskaper från ett system på ett helt annat.
Det jag tycker är viktigt är att ha goda kunskaper i användning av Linux, Git, CI, Maven, Docker... Dvs. inte programmering i sig utan allt runt omkring. Jag har fått för mig att högskolorna ofta förbiser sånt och fokuserar istället mer på programmeringen.
Citera
2018-08-02, 22:16
  #4
Medlem
Det finns en anledning till att programmerare har relativt hög lön.

1, Det är inte tillräckligt många som vill jobba med skiten
2, Vilket leder in på punkt nr2; det finns inte många som är duktiga på skiten.
3, Det går inte att stänga av jobbet bara för att du går hem, din hjärna kommer vara på högvarv hela tiden av skit du måste lösa.
4, Och slutligen den sista punkten, du kommer arbeta med efterblivna människor som på något lustigt sätt tror de är sociala.

Och jag får önska dig ett extra stort lycka till om du är man. Varför? För att säger du ditt yrke är programmering i kontakt med kvinnor blir deras fittor snustorra.

Lycka till!
Citera
2018-08-03, 11:41
  #5
Medlem
tongzhis avatar
Duktiga programmerare är alltid självlärda, aldrig utbildade. Folk som går kurser för att skaffa "datakörkort" blir altid odugliga och undermåliga för uppgiften och drabbas därför i yrkeslivet av prestationsångest och kravstress då de förväntas utföra ett arbete som de inte klarar av. Dessa "utbildade" "programmerare" kommer alltid in i organisationer som inte har IT som huvudsyssla, varför vi som jobbar där drabbas av de problem som dessa oförmögna individer skapar genom att inte räcka till. Så om du inte är en naturlig programmerare, gör samhället en tjänst och jobba kvar i kassan på ICA.
Citera
2018-08-03, 12:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horss
Det finns en anledning till att programmerare har relativt hög lön.

1, Det är inte tillräckligt många som vill jobba med skiten
2, Vilket leder in på punkt nr2; det finns inte många som är duktiga på skiten.
3, Det går inte att stänga av jobbet bara för att du går hem, din hjärna kommer vara på högvarv hela tiden av skit du måste lösa.
4, Och slutligen den sista punkten, du kommer arbeta med efterblivna människor som på något lustigt sätt tror de är sociala.

Och jag får önska dig ett extra stort lycka till om du är man. Varför? För att säger du ditt yrke är programmering i kontakt med kvinnor blir deras fittor snustorra.

Lycka till!

Verkar vara 50/50 som säger att det är stressigt och att man aldrig på riktigt "går hem" och den andra hälften säger att det är hur lugnt som helst. Antar att det beror på var man söker sig. Kanske kommun/landsting är lugnare?

Det slutliga du skrev är ingen fara. Har styrketränat i 10 år, har bra klädstil, tar en dusch om dagen (haha) och är social.
Citera
2018-08-03, 12:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gottisborgen
Självklart 'jobbar' en programmerare även på fritiden, men det är på ett annat sätt än t.ex. en lärare tvingas göra. Har du ett problem du inte kunde lösa på arbetstid, kan du lägga fritid på att försöka lösa det, då allt bidrar till att du som programmerare blir bättre. Sen kan man ju frisera tidsrapporten o lägga till lite extra ifall man faktiskt jobbade... En lärare blir ju inte en bättre lärare för att denne är uppe sent och rättar prov.

Sen finns det många olika typer av jobb för programmerare, den tråkigaste formen, den du nog tänker på, är bara kodapor, de får en funktion de ska skriva i ett stort system, inget får gå utanför ramen, allt är satt i sten. Oerhört tråkigt. Själv jobbar jag som systemutvecklare på ett konsultbolag, dels blir det inhouseprojekt där man får möjlighet att bestämma själv eller i den lilla teamet. Sedan projekt ute hos kund, där jag som ensam utvecklare får lösa problemen precis hur jag vill, i vilka språk jag vill, dvs jag får välja den metod som jag väljer själv, som ger mig mest utveckling, bara jag löser uppgiften. Har i princip inte varit stressigt de senaste tre åren, kan bli lite ifall många på kontoret har olika behov som jag försöker att skapa verktyg för, o alla vill ha det samtidigt, o precis då kommer en stor blocker issue som jag måste skapa nått automatiserat test för att reproducera, osv. Men kul som fan.

När det gäller arbetstid är det olika, börjar klockan närma sig fyra och jag får klart en del av en grej, börjar jag inte med nästa utan går hem. Sitter jag inne i ett flow så kan man sitta till sex. Blir ändå att man jobbar mer än 40 per vecka, men sen tar man ut några dagar med flextid. E inget problem ifall man älskar det man jobbar med.


Huvudsaken för att skaffa jobb är att visa att du kan lära dig, jag hade tre språk på mitt cv när jag blev klar med min utbildning, pluggade långt över 200% i slutet med distanskurser. Och när jag fick mitt första jobb fick jag ett nytt språk att lära mig första dagen.
Tolkar det du säger som att man kan ha det väldigt bra om man satsar på programmeringen. Kan tänka mig att det tog dig ett tag att bli så duktig som du är. Vet inte om min Youtube-kanal kommer att lyckas om jag ska satsa så pass mycket på programmeringen. Det kan ta upp till 7 år att slå igenom och leva på Youtube.
Citera
2018-08-03, 12:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Jag har inte haft något uppdrag där jag stressat eller jobbat övertid regelbundet. Jag tror att många gånger så blir jobbet det man gör det till. Jag tycker om att gå till jobbet och umgås med mina kollegor och utveckla bra mjukvara. Vi fikar varje dag, vi tränar till och från jobbet och på luncherna, vi har kul på jobbet.
I mitt team så är alla 40+ och har små barn som ska hämtas och lämnas varje dag. Det betyder att det alltid är några som droppar in framåt 09 och några som måste åka hem vid 15. Det går inte att få oss att jobba särskilt mycket övertid.
När jag var runt 30 så jobbade jag mer, men det var snarare att jag då låg på 40 timmar/vecka. Nu jobbar jag oftast runt 35 h.

Det har hänt att jag blivit stressad, men då är det fruktansvärt korta perioder. Exempelvis när jag gjorde en incheckning av x antal olika artefakter där jag stuvat om massor med kod och sänkte fruktansvärt många byggen eftersom de helt plötsligt hade beroende till fel artefakt. Jag visste att de skulle smälla, men inte i den omfattningen som det blev. Det tog några timmar att fixa allt och då stod många andra teams byggen stilla och sen var det efterdyningar i ett par veckor. Då var man lagom stressad

Vad man bör kunna beror på vad man kommer att jobba med. Om man som jag jobbar som konsult så handlar det mer om att kunna anpassa sig till vad kunden använder och hur de jobbar.
Duktiga utvecklare kan applicera sina kunskaper från ett system på ett helt annat.
Det jag tycker är viktigt är att ha goda kunskaper i användning av Linux, Git, CI, Maven, Docker... Dvs. inte programmering i sig utan allt runt omkring. Jag har fått för mig att högskolorna ofta förbiser sånt och fokuserar istället mer på programmeringen.

Det du beskriver låter som drömscenariot för mig, ni verkar ha det väldigt trevligt. Tog det tid för dig att hamna på en så bra arbetsplats, dvs har du jobbat dig uppåt genom åren eller har du alltid haft det bra på alla arbetsplatser? Är bekant med Git, Maven och Docker och har även programmerat i Linux i C, däremot vet jag inte vad CI är. Vilka fler språk och ramverk skulle du säga är viktigast och mest förekommande i arbetslivet? Genom hela utbildningen har vi jobbat mycket i Java SE och EE så Java är det jag är allra bäst på.
Citera
2018-08-03, 12:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Duktiga programmerare är alltid självlärda, aldrig utbildade. Folk som går kurser för att skaffa "datakörkort" blir altid odugliga och undermåliga för uppgiften och drabbas därför i yrkeslivet av prestationsångest och kravstress då de förväntas utföra ett arbete som de inte klarar av. Dessa "utbildade" "programmerare" kommer alltid in i organisationer som inte har IT som huvudsyssla, varför vi som jobbar där drabbas av de problem som dessa oförmögna individer skapar genom att inte räcka till. Så om du inte är en naturlig programmerare, gör samhället en tjänst och jobba kvar i kassan på ICA.
Är du en programmerare som kan väldigt mycket och inte gillar de som kan lite mindre? Sådan kultur på företag vill jag definitivt undvika. Vill att alla hjälps åt och täcker upp varandra på företaget där jag kommer jobba (arbetar agilt) och att man är positiva gentemot varandra.
Citera
2018-08-03, 12:29
  #10
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacaille
Är du en programmerare som kan väldigt mycket och inte gillar de som kan lite mindre? Sådan kultur på företag vill jag definitivt undvika. Vill att alla hjälps åt och täcker upp varandra på företaget där jag kommer jobba (arbetar agilt) och att man är positiva gentemot varandra.

Du förstår inte vad jag försöker kommunicera. Om man ser arbetet som en del av ens identitet och kapacitet att förbättra samhället är det ingen börda att utföra det, oavsett arbetstid eller inte. Är man å andra sidan mer intresserad av att orättfärdigt uppbära en lön på en arbetsplats där alla latar sig och täcker varandras rygg så är man en parasit.

Jag lär gärna ut det lilla jag kan till de som är intresserade och jag lär mig gärna nytt av de som har kompetens. Men parasiter som vill ha utan att ge klarar jag mig utan. Om du verkligen är intresserad av programmering så fixar du enkelt de sista tentorna och ser fram emot att bidra till en bättre värld! Lycka till!

EDIT: Att jobba med programmering är ett tillfredsställande jobb. Produktiva programmerare kommer intervallvis bli tvungna att offra del av sin fritid till jobbet/intresset. Men också tvärtom. Belöningen är förnöjsamhet och yrkeskunskap.
__________________
Senast redigerad av tongzhi 2018-08-03 kl. 12:38.
Citera
2018-08-03, 12:45
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Du förstår inte vad jag försöker kommunicera. Om man ser arbetet som en del av ens identitet och kapacitet att förbättra samhället är det ingen börda att utföra det, oavsett arbetstid eller inte. Är man å andra sidan mer intresserad av att orättfärdigt uppbära en lön på en arbetsplats där alla latar sig och täcker varandras rygg så är man en parasit.

Jag lär gärna ut det lilla jag kan till de som är intresserade och jag lär mig gärna nytt av de som har kompetens. Men parasiter som vill ha utan att ge klarar jag mig utan. Om du verkligen är intresserad av programmering så fixar du enkelt de sista tentorna och ser fram emot att bidra till en bättre värld! Lycka till!

EDIT: Att jobba med programmering är ett tillfredsställande jobb. Produktiva programmerare kommer intervallvis bli tvungna att offra del av sin fritid till jobbet/intresset. Men också tvärtom. Belöningen är förnöjsamhet och yrkeskunskap.

Är inte intresserad av att parasitera. Jag vill jobba hårt 8-17 där jag gör mitt allra bästa för att utvecklas och bidra men sen vill jag släppa jobbet och gå hem och fokusera på mina egna projekt.
Citera
2018-08-03, 12:54
  #12
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacaille
Är inte intresserad av att parasitera. Jag vill jobba hårt 8-17 där jag gör mitt allra bästa för att utvecklas och bidra men sen vill jag släppa jobbet och gå hem och fokusera på mina egna projekt.

Det finns massor av sådana individer på sådana jobb, så det funkar. Tyvärr är dessa oftast "datakörkortare" som inte gör något vettigt varken 8-17 eller andra tider på dygnet. Regelbundna arbetstider bör du glömma, utan det är prestation som räknas - gör du ett bra jobb så gör du och det kan du bara göra om du är intresserad. Så, är du intresserad av det du gör eller är det bara egen vinning som räknas!?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback