Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-02, 21:34
  #157
Medlem
Tarstans avatar
Det är ju frågan det vad man ska göra åt det.
Sluta köra bil, flyga osv tar oss tillbaka till stenåldern som sagt.
Ingen som vill det.

Därför spelar det ingen roll, människan kommer ändra klimatet, det bara är så.
Anpassa sig är det enda man kan göra.
2018-08-02, 21:52
  #158
Medlem
Hellioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfot
Inget ovanligt med 50°C? Det har aldrig uppmätts i Europa överhuvudtaget, men du kanske menar i en bastu?
Har varit med om 52+ så sluta danka skallen!
__________________
Senast redigerad av Hellios 2018-08-02 kl. 21:53. Anledning: Auto spell
2018-08-02, 22:26
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och jag förstår att du plockat citatet direkt från någon förnekarblogg snarare än att läsa vad IPCC skriver. Inser du inte själv det orimliga i att IPCC i sin egen rapport skulle skriva att det de håller på med är meningslöst? I så fall skulle rapporten bara bli ett par sidor där de påpekar detta.

Jag är ständigt fascinerad av folk som direkt följer upp en utsaga om hur omöjligt det är att säga något bestämt om klimatet med tvärsäkra påståenden om att klimatkänsligheten inte kan vara hög. Sen tror jag inte riktigt du förstått hur vara sig klimatmodeller eller mer empiriska modeller att bestämma klimatkänsligheten fungerar. Du får dock vinna debatten. Värmen gör att jag inte orkar tjafsa mer.
Jag tror citatet kommer från deras första rapport. Det var först i tredje rapporten som budskapet blev alarmistiskt. Jag har förvisso aldrig arbetat med datormodellering av klimatet. Men jag har många års erfarenhet av datormodellering inom naturvetenskaplig forskning. Jag törs påstå att jag har en väldigt god förståelse av vad som går, och vad som inte går att modellera. Försök exempelvis att designa en datormodell som korrekt förutspår hur en tennisboll kommer att studsa när den släpps rakt ner på ett golv. Det är omöjligt.
2018-08-02, 22:46
  #160
Avstängd
Kyzs avatar
Ska de bli grillväder igen? Härligt säger jag ... Nu får man ta med sig engångsgrillen och några ölgubbar och njuta av livet! det var extra härligt under de här senaste veckorna...grillen glödde varenda dag, helt utan bränder... (förutom när steffen sparka omkull grillen så en buske tog eld men den släkte vi snabbt innan de blev brandkår hehe...)))

Mvh Johan
2018-08-02, 22:57
  #161
Medlem
45,2 grader har dagens högsta uppmätta temperatur nått i Portugal, på lördag kommer temperaturen att som högst uppgå till 46 grader, alltså inga 50 grader som klimatalarmisterna fantiserar om. I Spanien har man uppmätt stax under 44 grader idag och på lördag räknar man med 45 grader som mest.

Temperaturer på 42-43 grader har man varenda sommar på den Iberiska halvön oavsett afrikansk varmluft eller inte.

Det som den afrikanska varmluften faktiskt bidrar till är att höja natt-temperaturen med 5-10 grader över det normala, natten mellan Onsdag och Torsdag uppmätte man en lägsta temperatur på 33-34 grader.
__________________
Senast redigerad av Gincan 2018-08-02 kl. 23:01.
2018-08-02, 23:07
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
42 grader nu i Sevilla. Europas varmaste?

Antagligen ja, +44 C imorgon enligt prognosen, sedan lite svalare. Men det är faktiskt en bit kvar till + 50 C, typ. Så att basunera ut extremväder så där, det vet jag inte om det är så motiverat,

Sevilla är alltid varmt på sommaren, bland de varmaste platserna i Europa, faktiskt

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Spå gamla data känner jag också till, men de jag sett visade på en svag ökning men med en osäkerhet som gjorde dem mer eller mindre värdelösa.
Biologer tycks inte hålla med. Man rubbar jonbalansen vilket får fast kalciumkarbonat i skalen att övergå till vätekarbonat, eller i alla fall tvingas organismer förbruka mer energi för att behålla sina skal.

Fast dessa skal beror ju också på tillgången på fosfor ? Sjunker pH lite grand så ökar väl biotillgängligheten på fosfor, enkelt tänkt. Dessutom så är skalen inte bara byggda av kalk och fosfor, även de peptider (proteiner) som håller ihop det strukturellt sett.

Och biologiskt liv kan ju klara sig även under mycket sura förhållanden. Tex i magsäcken är det surt utav bara h-e, ändå så är cellerna fullt funktionella.

Vissa skalbildande organismer, tex koraller kan du ju odla i akvarier. Så prova att öka partialtrycket av CO2 med en kolsyreflaska och se om de klarar sig ?

Ifrån AGA, eller tex Air Liquide så kan du säkert beställa en färdigblandad gas med tex 500 eller 5000 ppm CO2 i och sen se om de fortsätter att växa. Lär blir dyrt i alla fall.

Tycker dock att ämnet är utsatt för mycket miljöalarmism, tex Akaba-viken i Röda Havet har väl konstant högre vattentemperatur än någon annanstans. Ändå så förefaller ju samma arter av koraller och biologiska liv klara sig fint.
Koralldöd är ju ett återkommande fenomen, och kan lätt ses i borrprover runt om i Världen, men den vanligaste orsaken är ju stormarna. Och det är vanligen så korallöarna har bildats.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Plancks strålningslag ger en negativ återkoppling, inte tal om annat, men din procentsiffra är helt meningslös propaganda. Hur glad skulle du bli om du gick till läkaren med feber och han ryckte på axlarna och tyckte att procentuellt var det inte mycket att orda om?

Det är väl bara att parkera ett svart hål rätt så nära Jorden så blir vi av med mera svartkroppstrålning ? Hehe, om man nu vill ta till drastiska åtgärder ?

Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Menar du att NASA är ”klimatalarmister”?

Fast NASA fanns inte på istiden heller. Vi har bara ungefär 40 år av klimatmodellräknande bakom oss, vi har ju ingen annan Jorden att jämföra med heller. Det finns inget "facit" i det här. Så i bästa fall blir våra prognoser bättre efter hand. Golfströmmen tror jag inte kan mattas av, det är alltför stor tröghet, för mycket massa som rör på sig.
Men om tex ett jättelikt vulkanutbrott bildas vid tex Azorerna och bildar en stor ö på kort tid så visst kan ju Golfströmmen ändra riktning lite grand efter hand

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag är ständigt fascinerad av folk som direkt följer upp en utsaga om hur omöjligt det är att säga något bestämt om klimatet med tvärsäkra påståenden om att klimatkänsligheten inte kan vara hög. Sen tror jag inte riktigt du förstått hur vara sig klimatmodeller eller mer empiriska modeller att bestämma klimatkänsligheten fungerar. Du får dock vinna debatten. Värmen gör att jag inte orkar tjafsa mer.

Ja, men nu ska vi vederlägga dessa påståenden en gång för alla, vi gräver upp allt kol vi kan hitta och bränner upp det på en gång, sen bränner vi ner alla skogar på samma gång ! Regnskogen är väl inget att ha, bara djungel -- Sen kan vi se om hur väl modellerna stämmer ?
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2018-08-02 kl. 23:10.
2018-08-02, 23:15
  #163
Moderator
najass avatar
OK, då låser vi denna då det visade sig vara fel + att det bara utvecklats till ännu en klimathot-tråd. Fortsätt i den befintliga (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

/mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback