Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-01, 10:18
  #1
Medlem
MrRos avatar
Hej

På grund av värmen har det blivit sinnesjukt med sjögräs och näckrosor där jag har min båt. Så mycket att det går bara att köra några meter innan motorn stannar på grund av alla grönsaker som snurrar in sig i propellern. Detta gör det väldigt jobbigt att ta sig ut på sjön eftersom man måste i och rensa propellern hela tiden. Funderar på alternativ. Är det möjligt att flytta en segelbåt med paddel? Ser att en del har kombinerad båtshake och paddel. Antar att det är som reservförfarande. Men ändå känns båten väl stor och tung för att paddla.

Det är en 20 fots kölbåt på 1500kg vi pratar om. Tyvärr är det inget alternativ att lägga ut och till för segel.
Citera
2018-08-01, 10:28
  #2
Medlem
borrizs avatar
Kan du inte förtöja båten vid en boj längre ut i klart vatten och ro/paddla ut till båten?
Citera
2018-08-01, 10:38
  #3
Medlem
Hegamons avatar
Varför ska propellern rensas, det är väl bara köra på? Jag menar du inte bör flytta segelbåten med paddel. Kommer vind när du är ute några hundra meter så orkar du inte ro den i land.

En boj är väldigt bra att lägga en båt vid.
Citera
2018-08-01, 10:45
  #4
Medlem
Man kan inte gallra en gång genom sjögräset så du kan ta dig igenom för motor? Använde en gammal lie när jag behövde göra nått liknande. Men det går ju bort om det är ett för stort område...
Citera
2018-08-01, 11:17
  #5
Medlem
Det går att paddla segelbåtar i 20-fots-klassen. Men med tanke på vikten får det anses som mindre än idealiskt. Det jag skulle gjort är att ro den: om det finns något att fästa årorna vid så går det bra, det har jag gjort med min egen båt ibland. Observera dock att årorna måste sitta fast någonstans, så att kraften överförs till båten. Sitter inte årorna fast kommer det att vara väldigt tungt att ro, precis som att paddla den egentligen.
Citera
2018-08-01, 11:43
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Är det vindstilla eller medvind och inte motström så klarar du det men det är ofta lite obekvämt långt ner till vattnet. Jag paddlade lite i hamnar med min 8,5 m, 2,5 ton segelbåt men det gick ju inte fort precis. När jag hade en 5,5 m segelbåt för länge sedan tänkte jag paddla förbi ett ställe där det blåste djävligt dåligt men där var sån stark motström så jag pallade inte utan fick ge upp och åka tillbaka med strömmen och ta mig hem en annan dag.

Är det väldigt mycket växter kommer de också att göra det jobbigt att paddla, jag tror du kommer att svettas som en gris innan du är ute och kan hissa segel så motorn är nog att föredra även om det snor in sig lite skräp runt propellern. Får du motvind så klarar du nog inte att ta dig dit du vill.

Jag har aldrig fått så mycket sjögräs att motorn inte orkat med det (däremot ett rep en gång...) men har man mycket problem med sådant så finns det ju lite tekniska lösningar på det t.ex. skydd runt propellern https://www.almhultsmarin.se/produkt...skydd-32401837 eller speciella propellrar där skiten inte ska fastna så lätt: https://www.marinaman.se/fritid-vatt...RoCnDIQAvD_BwE

Jag har inte provat någon av produkterna men det låter ju vettigt.
Citera
2018-08-01, 13:04
  #7
Medlem
Heltutanklasss avatar
Kasta annars i ankaret långt ut och dra dig ut med linan på ankaret.. krävs ju att du har en del fart när du ska genom och parkera båten förstås men lite grundkänning har ingen dött av så det fixar du nog.
Citera
2018-08-01, 13:17
  #8
Medlem
Evaristos avatar
Beroende på vad det är för växtlighet, dvs hur seg och trådig den är, så kan det funka att rensa propellern genom att slänga i backen och gasa lite. Det mesta som växer under vattnet är väldigt mört och mjukt eftersom det inte behöver bära sin egen tyngd. Några såna manövrar så är du snart igenom.
Citera
2018-08-02, 02:33
  #9
Medlem
MrRos avatar
Tack för era svar. Här är en bild på hur motorn ser ut efter några meter:

http://forumbilder.se/H7OEA/4085305e...f-52b89a62e092

Problemet är ovanligt. I vanliga fall så blir det inte så mycket växtlighet. Som tur är behöver jag inte ta mig så långt innan jag kommer ut i farleden där det är betydligt mindre växtlighet. Varpa med ankaret är en möjlighet. Tack för den idén. Ska prova innan jag köper en paddel.
Citera
2018-08-15, 04:46
  #10
Medlem
DenRiktigeJesuss avatar
Det är kanske inte så kul att paddla en 20fotare, men det går om man måste.
Jag har alltid paddel med mig i båten. Skulle det hända något så jag inte kan gå för segel och jag är för långt från hamn kanske inte batteriet till elmotorn räcker och då är det bra med en backuplösning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback