Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-01, 09:01
  #1
Medlem
Olyckor och katastrofer som man minns, samlade på ett ställe, kan ju ha en viss effekt. Blir lite mer personligt, och sen är det ju frågan vilken lärdom man kan få.

En olycka som pockar på sin uppmärksamhet är ett fartyg som medvetet sattes på grund vid Kullens fyr. Detta sker på dagen i fint väder.. och stiltje

Man blev först förvånad - att det ens går på land i fint väder. Ändå mer förvånad blev man när man får läsa att det stått någon på bryggan och helt medvetet kört fartyget på land.

Som jag fick det beskrivet den gången, var det styrmannens fel:
Ytterst ansvarig är förstås kaptenen, för allt som händer ombord. Men det är styrmannens uppgift att ge order om kurs och fart. Det finns ett förfarande med loggbok, där kurs och fart skrivs in och bekräftas. Styrmannen tros ha gett felaktiga order. Kursen leder till kollision med kullens fyr.
Manskapet på bryggan har bara lytt order. Och seglar på.

Bland alla olyckor och katastrofer sticker den ut lite, eftersom det inte finns några yttre omständigheter som bidrar till olyckan. (spekulationerna gick om att styrmannen varit onykter)
Man kunde tro att matrosen på bryggan skulle klara sig från ansvaret, när han lyder order, i ett strikt system. Men vad jag minns blev han fälld i rättegången.

Jag har en svag känsla av att det till och med var en liten färja, men där är jag lite osäker. Vilket årtionde kan det röra sig om? Antagligen sjuttiotalet.
Nu letade jag lite och hittade att färjan hette prinsessen Margerethe från Köpenhamn och året var 1971.
Citera
2018-08-01, 09:24
  #2
Medlem
fermions avatar
Fartygets namn M/S Princesse Margrethe http://www.faktaomfartyg.se/prinsess...rethe_1968.htm
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback