Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-01, 08:58
  #1
Medlem
Världens största e-sportturnerning kommer detta år att arrangeras i Vancouver, Kanada. Turneringen inleds med gruppspel som pågår 15-18 augusti, därefter följer huvudturneringen och slutspel 20-25 augusti.

Prispengarna är som tidigare år väldigt stora och till stor del crowdfundade av Dota 2 spelare. Just nu ligger de totala prispengarna på 22 miljoner amerikanska dollar. Denna summa kommer sannolikt att fortsätta öka fram till att finalen spelas 25 augusti. Förra året låg den slutgiltiga prissumman på ungefär 25 miljoner dollar och det vinnande laget vann då över 10 miljoner dollar.

I år deltar 4 spelare från Sverige:

Per Anders Olsson "Pajkatt" (OpTic Gaming)
Johan Åström "pieliedie" (Fnatic)
Gustav Magnusson "s4" (Evil Geniuses)
Ludwig Wåhlberg "zai" (OpTic Gaming)

Nytt för i år är att lag har kunnat säkra sitt deltagande i The International genom att delta i Dota Pro Circuit. Ett system där lag har fått poäng för att delta i olika turneringar under årets lopp. De 8 lag som samlat mest poäng har fått en direktinbjudning till The International.

Favoriter att vinna:

Virtus.Pro (Ryssland)
Team Liquid (Europa)
LGD (Kina)

Kan överraska:

Evil Geniuses (USA)
Mineski (Sydostasien)
Team Secret (Europa)
Fnatic (Sydostasien)

TV6 har sänt från TI tidigare år, ännu oklart om de eller någon annan svensk TV-kanal kommer att sända i år. Turneringen kan annars följas live på webben genom https://www.dota2.com eller https://www.twitch.com.

Kan bli spännande turnering i år med många bra lag!
Citera
2018-08-01, 09:57
  #2
Medlem
MrKleins avatar
Varken Mineski, Team Secret eller Fnatic har chans att överraska. Isåfall har Team Serenity och VG.J.S större chans!

Själv ser jag fram emot detta så det klias i fingrarna

Till er som inte vet vad DotA är: DotA är ett otroligt avancerat Chack. 5 spelare möter 5 andra spelare, och det är alltid 5 spelare per lag och max 2 lag, varken mer eller mindre.

Matchen börjar genom att varje spelare ska välja sin hjälte (karaktär / pjäs). Man får välja vilken som helst, men olika hjältar gör olika saker och alla hjältar passar inte i varje match. Man måste även välja unika hjältar, så om någon av övriga 9 spelare valt en hjälte som du ville spela, så måste du välja något annat.

För att förklara konceptet med olika hjältar så kommer jämförelsen med Chack komma in. Precis som i Chack, så kan den svagaste hjälten i DotA vinna över den starkaste, t.ex. som när man gör Chack Matt med en bonde. Det är det som gör DotA så vackert.

Det finns en hjälte som heter Sven, och han orsakar väldigt mycket skada. Precis som en Bonde dock så är han långsam och "klumpig". Om Sven skulle slåss mot en hjälte som har pilbåge, t.ex. "Drow Ranger" så skulle Sven behöva springa fram för att kunna slå. Om personen som spelar Drow Ranger spelar sin hjälte rätt, så kan man använda en "skill" / färdighet som kallas för "Frost Arrows". Varje hjälte har speciella egenskaper som man kallar för skills, och man har ca 4-7 stycken beroende på hjälte. Har man "bara 4" så innebär det inte att någon med 7 automatiskt är bättre.

Drow Ranger ser att Sven är på väg för att slåss, och användr då som sagt "Frost Arrows". Detta gör att Sven rör sig upp till 50% långsammare, och effekten varar i ca 2 sekunder. Drow Ranger kan dock reapplicera denna effekt genom att skjuta fler pilar, vilket får Sven att fortsätta vara långsam. Eftersom 50% är väldigt högt, så kan Drow Ranger spela så pass avancerat att hon skjuter en "Frost Arrow", sedan springer bort en bit från Sven och sedan upprepar. Sven kommer då aldrig komma ikapp, och även fast Sven är kapabel att döda Drow Ranger med ett slag i vanliga fall, så har han inte en chans i detta scenario!

Det exemplet behandlade 2 hjältar och 1 färdighet. Det finns över 100 hjältar och som sagt varje hjälte har unika färdigheter, minst 4st och mest 7. För att vara en någorlunda spelare så krävs det att man ska veta exakt vad varje hjälte gör, vad varje skill gör, och utöver detta så kan man även köpa saker för att göra sin karaktär starkare - och man måste då veta vilka saker som är bra för just sin karaktär.

Dota är ett fantastiskt spel och det är troligtvis det svåraste spelet på marknaden. Spelet kräver att de 5 spelarna i varje lag samarbetar från början till slut. Om ett lag har motsvarigheten till Messi, Zlatan eller vem som än är bäst i fotboll, och motståndarlaget har 5 idioter, då har fortfarande motståndarlaget en större chans att vinna om dom väljer att samarbeta och denna stjärnspelare anser sig vara för bra och cool så hen spelar ensam.

Kvar lämnar jag er med tre av mina favoritklipp. Dom är korta och jag tycker ni ska se dom oavsett om ni spelar eller inte, för att verkligen förstå hur "seriöst" detta spel är. Med seriöst så menar jag att det är sanslöst komplex och dom som verkligen är bäst i spelet förtjänar oerhörd respekt.

1. EPICENTER XL INTRO (https://youtu.be/ZLKY_Zrc7VU)
Detta är en rysk turnering och deras team som gör specialeffekter och filmer anses vara dom bästa i DotA-industrin. Här har dom gjort en introduktionsvideo till turneringen. Att förklara varför den är så episk skulle kräva ett lika långt inlägg som ovan, men för att göra det kort: Man har gjort en film där hjältarna som är typiska för de medverkande lagen är med. Filmen lyckas även få med en handling trots den korta längden på 5 minuter.

2. A game of chess (https://youtu.be/55fBpL1IFvU)
Denna film visar ungefär hur DotA fungerar. Man ser olika Chackpjäser som representerar olika hjältar, och man ser kaoset som bryter ut när de två lagen ska slåss mot varandra. Allt detta till riktigt episk musik!

3. KingR Black Hole Steal (https://youtu.be/5uUuGG-hMRg)
KingR är en rysk spelare i Team Empire och just denna match så spelar han "Rubick". Det som gör Rubick speciell är att han kan stjäla andra hjältas skills. Denna hjälte väljer man om motståndarlaget har en skill som är ovanligt stark. I denna match så har motståndarlaget (Team Secret) en hjälte som heter Enigma. Enigma kan skapa ett svart hål där alla fiender sugs in och blir förlamade under ca 4 sekunder. Lyckas Enigma fånga hela motståndarlaget så innebär det i princip en automatiskt vunnen teamfight. Det som händer i denna match är att Team Secrets Enigma fångar Team Empires viktigaste hjälte. Rubick stjäl då omedelbart Enigmas "Black Hole", och hoppar in i smeten och använder den. Han lyckas fånga FEM hjältar, hela motståndarlaget. Det spelas tiotals matcher varje dag, tusentals varje månad, och detta har alltså hänt en endaste gång tidigare och det var över fem år sedan. Precis som kommentatorn säger så är det "a moment in a million". Det hela börjar ca 55 sekunder in i videon. Som ni ser så är det helt kaotiskt, det händer 10 olika saker i sekunden. Helt på riktigt så vet alla dessa spelare exakt vad som händer, hela tiden.

DotA är inte ett spel längre, utan det är en otroligt vacker kultur.
Citera
2018-08-01, 10:06
  #3
Medlem
Vad är "crowdfundade"?

/Benny
Citera
2018-08-01, 10:11
  #4
Medlem
MrKleins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belgarhuset
Vad är "crowdfundade"?

/Benny
Tänk dig att du skapat ett spel helt gratis. Spelet blir populärt och du vill arrangera en turnering. Eftersom spelet är gratis så har du dock inga pengar. Då kan du använda dig av crowdfunding. DotA har gjort detta genom att sälja biljetter för att få se turneringen genom deras egna klient. Biljetterna kostar $10. Man kan även se via Twitch gratis. Om man köper denna biljett så får man även en massa annat smått och gott på köpet, t.ex. saker som får karaktärerna att se coolare ut (t.ex. olika mössor ).

Av alla försäljningar som sker fram tills The International så går 25% av intäkterna till prispotten. På så sätt kan spelet fortsätta vara helt gratis samtidigt som man kan få in rejäla inkomster.

Många bäckar små helt enkelt!
Citera
2018-08-01, 10:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKlein
Varken Mineski, Team Secret eller Fnatic har chans att överraska. Isåfall har Team Serenity och VG.J.S större chans!
Mineski vann ju Dota 2 Asia Championships 2018 (DAC) tidigare i år och där deltog alla bra lag (LGD, Virtus pro, Liquid). Mineski är ett mycket bra och rutinerat lag med spelare som iceiceice och Mushi. De har definitivt en chans att vinna.

Team secret har vunnit 3 DPC turneringar och slutat på andra plats en gång. De slutade på plats 4 i DPC rankingen. De har också Puppey, en grym kapten som har visat förut att han har vad som krävs för att vinna TI.

Fnatic har väl inte det bästa laget kanske men de har ju EternalEnvy, han är så pass oförutsägbar att allt kan hända. Får de tur med vilka lag de möter senare i turneringen kan de nog gå ganska långt de också.
Citera
2018-08-01, 10:38
  #6
Medlem
MrKleins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksdagsval2018
Mineski vann ju Dota 2 Asia Championships 2018 (DAC) tidigare i år och där deltog alla bra lag (LGD, Virtus pro, Liquid). Mineski är ett mycket bra och rutinerat lag med spelare som iceiceice och Mushi. De har definitivt en chans att vinna.

Team secret har vunnit 3 DPC turneringar och slutat på andra plats en gång. De slutade på plats 4 i DPC rankingen. De har också Puppey, en grym kapten som har visat förut att han har vad som krävs för att vinna TI.

Fnatic har väl inte det bästa laget kanske men de har ju EternalEnvy, han är så pass oförutsägbar att allt kan hända. Får de tur med vilka lag de möter senare i turneringen kan de nog gå ganska långt de också.
Vi får se
Citera
2018-08-01, 11:38
  #7
Medlem
Alltid lika kul att kolla på även om jag inte spelat dota på sånär 3 år. Gillar att se lite udda picks, men då jag inte följer dota så intensivt längre vet jag inte hur metan ser ut.

Blir kul att se vad som händer.

MrKlein:
Chack - slang för nån typ av drog i min värld, var lite märklig jämförelse innan jag läst en bit
Schack, om du får för dig att ändra
Citera
2018-08-07, 00:28
  #8
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Utmärkt tråd.
Ska bli mycket spännande att följa TI8 i år.

Som vinnare tippar jag VP.

BTW, någon som såg OpenAI Five igår natt? Mycket mycket intressant. Är bara en tidsfråga innan den slår professionella lag utan några restriktioner.
Citera
2018-08-07, 00:30
  #9
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graggen
Alltid lika kul att kolla på även om jag inte spelat dota på sånär 3 år. Gillar att se lite udda picks, men då jag inte följer dota så intensivt längre vet jag inte hur metan ser ut.

Blir kul att se vad som händer.

MrKlein:
Chack - slang för nån typ av drog i min värld, var lite märklig jämförelse innan jag läst en bit
Schack, om du får för dig att ändra

Du kan också ändra, "tjack" är slang för amfetamin....
Citera
2018-08-12, 11:06
  #10
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Officiell hemsida uppe sen igår.
http://www.dota2.com/international/overview/

Saknar dock spelschema fortfarande.
Citera
2018-08-13, 23:27
  #11
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Ikväll släpptes grupperna
https://liquipedia.net/dota2/The_International/2018
Citera
2018-08-14, 06:26
  #12
Avstängd
ihatemes avatar
Första gången som prispotten inte överstiger förrs årets?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback