Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-31, 23:41
  #1
Medlem
Hej på er, som sagt jag vill gå ner i vikt minst 10kg. och vet inte hur jag ska göra det på ett mest effektiv sätt. Jag har 52 år och sista två år har jag lagt på mig minst 15kg dels pga att jag gick i klimakteriet och dels beroende av min medicinering. Har RA (ledgångs reumatism) och Graves sjukdom (Hypertireos). Har alltid haft normal vikt utom dem sista två år och aldrig aldrig bantat i hela mitt liv. Har också tränat styrketräning men slutat helt när jag började jobba natt för 8 år sedan(orkade inte ).
Det som oroar mig mest är att jag kan inte planera för vad jag ska äta samma dag utan det blir efter frukosten som jag bestämmer mig vad jag ska laga då. Jag har alltid lagad mat och gillar inte att äta samma maträtt två gånger. Ungefär sa här brukar jag äta:
Frukost gillar jag och där brukar det bli 2 kokta ägg och vatten, kaffe med socker och mjölk
Eller 2 röstade vitbröd med ost och skinka,
Eller havregrynsgröt med en bannan och kanel, mjölk. Äter frukost sent runt 11tiden.
Till lunch blir det husmanskost varje dag runt kl. 16
Ibland om jag äter dåligt frukost och har inte hunnit laga lunch blir jag hungrig och sötsugen och då stoppar jag i mig allt som finns hemma tex choklad, jordnötter, några skivor skinka osv
Förut det var inga problem för min vikt men nu vet jag att det ät dåligt val.
Efter lunchen blir jag inte sugen mer på att äta middag eller en lagad varmrätt till utan nöjer mig med en eller två mackor som kvällsmat
Om jag jobbar natt blir jag hungrig och sugen på allt nattetid. Kan stoppa i mig då några kakor, mackor, kaffe med socker och mjölk.
Jag vet att mitt problem ligger främst på att jag kan inte planera rätt utan äter allt som jag blir sugen på. Drycker cola zero under dagen och natten också. Jag gillar att ätta kött och blir alltid mätt när jag har ättit en köttbit
Tränar inte något har inte ork.
Jag vet att jag måste ändra på kosten och har läst mycket om LCHF, Keto, paleo men vet inte vilken skulle passa mig bäst.
Har ni något förslag hur jag ska gå ner i vikt på bästa sätt.
Citera
2018-08-01, 06:29
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passiix
Hej på er, som sagt jag vill gå ner i vikt minst 10kg. och vet inte hur jag ska göra det på ett mest effektiv sätt. Jag har 52 år och sista två år har jag lagt på mig minst 15kg dels pga att jag gick i klimakteriet och dels beroende av min medicinering. Har RA (ledgångs reumatism) och Graves sjukdom (Hypertireos). Har alltid haft normal vikt utom dem sista två år och aldrig aldrig bantat i hela mitt liv. Har också tränat styrketräning men slutat helt när jag började jobba natt för 8 år sedan(orkade inte ).
Det som oroar mig mest är att jag kan inte planera för vad jag ska äta samma dag utan det blir efter frukosten som jag bestämmer mig vad jag ska laga då. Jag har alltid lagad mat och gillar inte att äta samma maträtt två gånger. Ungefär sa här brukar jag äta:
Frukost gillar jag och där brukar det bli 2 kokta ägg och vatten, kaffe med socker och mjölk
Eller 2 röstade vitbröd med ost och skinka,
Eller havregrynsgröt med en bannan och kanel, mjölk. Äter frukost sent runt 11tiden.
Till lunch blir det husmanskost varje dag runt kl. 16
Ibland om jag äter dåligt frukost och har inte hunnit laga lunch blir jag hungrig och sötsugen och då stoppar jag i mig allt som finns hemma tex choklad, jordnötter, några skivor skinka osv
Förut det var inga problem för min vikt men nu vet jag att det ät dåligt val.
Efter lunchen blir jag inte sugen mer på att äta middag eller en lagad varmrätt till utan nöjer mig med en eller två mackor som kvällsmat
Om jag jobbar natt blir jag hungrig och sugen på allt nattetid. Kan stoppa i mig då några kakor, mackor, kaffe med socker och mjölk.
Jag vet att mitt problem ligger främst på att jag kan inte planera rätt utan äter allt som jag blir sugen på. Drycker cola zero under dagen och natten också. Jag gillar att ätta kött och blir alltid mätt när jag har ättit en köttbit
Tränar inte något har inte ork.
Jag vet att jag måste ändra på kosten och har läst mycket om LCHF, Keto, paleo men vet inte vilken skulle passa mig bäst.
Har ni något förslag hur jag ska gå ner i vikt på bästa sätt.
Kosten är högst individuell och får anpassas efter vad man själv trivs med och det som passar ens vardag. Som du är inne på finns det ett flertal metoder för att gå ned i vikt, gemensamt för dessa och viktnedgång är kaloriunderskott. Om du är osäker på hur och vad du ska äta eller lägga upp det så börja med att t.ex minimera det uppenbara skräpet i din kost, cola zero är inga problem, kanske lägga till mer grönsaker om du vet med dig att du äter för lite av detta. Att äta nattetid bör undvikas helt, om möjligt. Rekommenderar även någon form av styrketräning, någon dag i veckan.
Citera
2018-08-01, 08:19
  #3
Medlem
Jernmaskens avatar
Promenera kan alla göra, det är inte jobbigt. Ta för vana att gå minst 30 minuter om dagen i en vecka och öka där efter.
Tänk på att gå ner i vikt i din ålder är väldigt svårt och görs främst genom att inte äta alls. Detta brukar inte vara något problem då de flesta får minskad aptit iom att den sk glupskheten försvinner med åren.
Att sedan utesluta socker i kaffet borde var uppenbart för dig och gör du det ja, då är du igång redan. Låt även bli att äta kött i en period eftersom detta innehåller väldigt mycket fett. det syns inte, jag vet, men det finns där. Ät kyckling istället. Prova det i en vecka.
Försök att byta jobb eller tjänst så att du kan sova på nätterna. att vara vaken nattetid kan vara en kortare period men bör undvikas längre perioder. Tror inte du eller någon kan gå ner i vikt och samtidigt jobba natt.
Citera
2018-08-01, 09:23
  #4
Medlem
Pallestroms avatar
Ärligt talat så är det egentligen inget svårt.
Börja med att äta mycket mindre!
Sen börja röra dig lite.
Citera
2018-08-01, 10:07
  #5
Medlem
Jag tror det vore bättre om du äter lagad mat på kvällen så minskar risken för sötsug under natten. Tycker inte du ska dra ner på mat för jag tror inte maten är problemet i ditt fall utan allt småätande du beskriver. Så försök äta bra riktig mat med mycket grönsaker. Planera in nyttiga mellanmål på de tider du vet att du brukar bli sötsugen och sätt nolltolerans på godis, kakor, snacks osv.
Försök att hitta någon form av träning som du kan uppskatta tillräckligt för att orka utföra det. Simning, cykling, dans, tennis...? Promenad varje dag ska du också göra även om den inte blir så lång.
Specialdieter är jobbiga och för att hålla vikten måste du fortsätta så. Bättre att hitta ett bra sätt att äta med "vanlig" mat. Du kan prova 5:2 dieten under en period, jag vet att det fungerar för många.
Citera
2018-08-01, 10:22
  #6
Medlem
det är helt enkelt frukt som gäller. den läkande dieten. kan fixa både hypertyreos och reumatism. sen finns det en värld av örter att utforska för den som önskar (och jepp, dom gör skillnad).
Citera
2018-08-01, 15:54
  #7
Medlem
BenDaviss avatar
Ät mer frukt och grönsaker.

Om du ska ha sallad till din köttbit, ta en rejäl portion och blanda olika typer av gröna blad (finns färdiga mixpåsar i alla mataffärer). Blanda i tomater, gurka, lök, paprika, groddar, riven morot etc. Men se till att du har minst lika mycket sallad som kött och potatis.

Ät frukt och bär istället för sötsaker. Torkade mullbär smakar som kola och motverkar sötsug samt högt blodsocker. Annars finns andra torkade bär som funkar som godis, eller frukt som det är. Om du håller dig borta från sötsaker ett tag så börjar både frukt och grönsaker att smaka godare och sötare.

Och det viktigaste, drick vatten istället för cola zero. Ramlösa finns med tusen olika smaker nuförtiden.

Det här är inga drastiska ändringar, men om det känns motigt så ta småsteg. Börja med att dricka vatten istället för läsk varannan dag, och börja med att äta frukt till ett mellanmål istället för någon sötsak. Sen bygga vidare på det.

Justja, en promenad om dagen gör underverk om man går i en frisk takt.
Citera
2018-08-01, 15:57
  #8
Medlem
Folkpisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passiix
Hej på er, som sagt jag vill gå ner i vikt minst 10kg. och vet inte hur jag ska göra det på ett mest effektiv sätt.

Gör dig av med mer energi än vad du stoppar i dig. Det är inte raketforskning.
Citera
2018-08-06, 16:32
  #9
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passiix
Hej på er, som sagt jag vill gå ner i vikt minst 10kg. och vet inte hur jag ska göra det på ett mest effektiv sätt. Jag har 52 år och sista två år har jag lagt på mig minst 15kg dels pga att jag gick i klimakteriet och dels beroende av min medicinering. Har RA (ledgångs reumatism) och Graves sjukdom (Hypertireos). Har alltid haft normal vikt utom dem sista två år och aldrig aldrig bantat i hela mitt liv. Har också tränat styrketräning men slutat helt när jag började jobba natt för 8 år sedan(orkade inte ).
Det som oroar mig mest är att jag kan inte planera för vad jag ska äta samma dag utan det blir efter frukosten som jag bestämmer mig vad jag ska laga då. Jag har alltid lagad mat och gillar inte att äta samma maträtt två gånger. Ungefär sa här brukar jag äta:
Frukost gillar jag och där brukar det bli 2 kokta ägg och vatten, kaffe med socker och mjölk
Eller 2 röstade vitbröd med ost och skinka,
Eller havregrynsgröt med en bannan och kanel, mjölk. Äter frukost sent runt 11tiden.
Till lunch blir det husmanskost varje dag runt kl. 16
Ibland om jag äter dåligt frukost och har inte hunnit laga lunch blir jag hungrig och sötsugen och då stoppar jag i mig allt som finns hemma tex choklad, jordnötter, några skivor skinka osv
Förut det var inga problem för min vikt men nu vet jag att det ät dåligt val.
Efter lunchen blir jag inte sugen mer på att äta middag eller en lagad varmrätt till utan nöjer mig med en eller två mackor som kvällsmat
Om jag jobbar natt blir jag hungrig och sugen på allt nattetid. Kan stoppa i mig då några kakor, mackor, kaffe med socker och mjölk.
Jag vet att mitt problem ligger främst på att jag kan inte planera rätt utan äter allt som jag blir sugen på. Drycker cola zero under dagen och natten också. Jag gillar att ätta kött och blir alltid mätt när jag har ättit en köttbit
Tränar inte något har inte ork.
Jag vet att jag måste ändra på kosten och har läst mycket om LCHF, Keto, paleo men vet inte vilken skulle passa mig bäst.
Har ni något förslag hur jag ska gå ner i vikt på bästa sätt.


Tycker du ska testa att köra mealprepp, alltså att laga flera dagars mat samtidigt och förvara i matlådor. Då kan du enkelt räkna ut hur många kalorier du stoppar i dig. Sen skippa alla sötsaker och satsa på mer näringsrika och mer hälsosamma snacks. nötter, frukt med fiber, riskakor, eller ät en morot.

När du gör matlådorna, satsa på att ha en näve kolhydrater, två nävar protein och två nävar fiberrika grönsaker, typ broccoli.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback