Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-31, 23:07
  #1
Avstängd
creepingdeaths avatar
gör dom det? skulle ni klara en blindtest?

finns det sorter som är att föredra framför andra? kanske nån exklusiv importerad källvattenvariant som säljs i en läcker glasflaska? priset spelar ingen roll! JAG BETALAR.

jag har testat IMSDAL jag ger den 3 av 5 stjärnor! men bättre borde det finnas! ge mig tips.

vatten - en livsviktig fråga.
Citera
2018-07-31, 23:13
  #2
Medlem
Bästa vattnet jag druckit är helt klart FIJI WATER som finns i Amerika och skeppas från fijiöarna. Enligt min mening är det enormt mycket godare än både USA och Sveriges kranvatten. En mycket frisk och ren smak som kan jämföras med kranvatten som ibland kan ha en unken söt smak.
Citera
2018-07-31, 23:30
  #3
Medlem
Ryggradsluss avatar
Evian gav mig en underbar vattenupplevelse efter att ha druckit massa kolsyrat och kranvatten bara i flera år.

Kan inte säga att jag märkte nån större skillnad på vattnet från Grythyttan som jag drack idag.
Ingen större skillnad men evian drog längsta strået.
Kanske placebo då det ju som jag vet är är ett stilla naturligt mineralvatten med en perfekt renhet och unik balans av mineraler.
Evian skapas från snö och regn på topparna av de orörda franska Alperna. Varje droppe filtreras genom lager av mineralrik glaciärsand i över 15 år, skyddat djupt inne i hjärtat av bergen, innan det når källan Evian-Les-Bains. Här har Evian tappats på flaska sedan 1826.
Evian - Pure as nature intended.

Om Grythyttan vet jag inte så mycket ännu. De är säkert precis lika goda.
Citera
2018-07-31, 23:39
  #4
Avstängd
creepingdeaths avatar
evian ska införskaffas! men den får då inte vara kolsyrad, jag kommer betygsätta den imorgon kväll här i den här tråden på flashback.
Citera
2018-07-31, 23:43
  #5
Medlem
Venators avatar
Jag drack nyss Ramlösa Stilla och kan inte säga att det var något speciellt...
Citera
2018-07-31, 23:54
  #6
Medlem
Mackan52s avatar
Det gör det säkert för det är ju inte bara "vatten" (H2O) som flaskorna innehåller.

Beroende på var vattnet kommer ifrån och vad det innehåller (mineraler, flour mm) i vilka mängder så måste ju smaken bli olika.

Finns det egentligen något varumärke som bara är "H2O"? Inga mineraler eller nånting utan bara kemiskt rent väte och syre på flaska?
Citera
2018-08-01, 00:02
  #7
Medlem
NorthSNKRs avatar
Lätt bli bortskämd i ett land med vansinnigt bra kommunalt kranvatten i princip överallt, och ta det för givet...
Får det stå några timmar i kylen och bli riktigt kallt så är det svenska vattnet riktigt gott, iaf i Stockholmsregionen

Men visst håller med om att stilla vatten på flaska också funkar, har testat några stycken men svårt skilja dem åt.
Tycker inte alls det skiljer sig nämnvärt i smak jämför med iskallt kranvatten, men skulle vara intressant med ett blindtest
Citera
2018-08-01, 01:04
  #8
Medlem
4yoonlys avatar
Då jag bott i en kommun och jobbat i en annan så kan jag absolut utan tvekan skilja på dessa vatten.

Det hade faktiskt varit intressant om man kunde få 3-4 st per kommun att ge "realtids" test på vattnet (men vet inte riktigt vad det kräver, en dyr spectrometer?) där man kunde se via en karta (eller en listvy) exakta innehållet av det kommunala kranvattnet.

Men om jag hade kunnat smaka skillnad på flaskvatten.. nej det tror jag inte. Temperaturen ger större skillnad där tror jag.
Citera
2018-08-01, 01:16
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
gör dom det? skulle ni klara en blindtest?

finns det sorter som är att föredra framför andra? kanske nån exklusiv importerad källvattenvariant som säljs i en läcker glasflaska? priset spelar ingen roll! JAG BETALAR.

jag har testat IMSDAL jag ger den 3 av 5 stjärnor! men bättre borde det finnas! ge mig tips.

vatten - en livsviktig fråga.

Jag måste säga att jag anser att stilla vatten på PET-flaska alltid har en tendens att ha en bismak av plast oavsett källan. Smakar ungefär som ett glas kranvatten man häller upp i vattenglaset bredvid sängen på kvällen, så tar man en klunk flera timmar senare. Då är det inget vidare. Enda tillfällena då jag köpt stilla vatten på flaska är när jag i hastigheten tar fel flaska i butiken. Ogillar stilla flaskvatten, då är färsktappat kranvatten ljusår godare. (Såvida det inte är utomlands, där är kranvattnet vedervärdigt). Antar att producenterna av stilla flaskvatten har sin största marknad där.

För att svara på frågan: Skulle jag klara känna skillnad mellan olika stilla flaskvatten? -Nej, tycker de smakar plast och "stailed" allihop. Däremot hade jag garanterat känt att det rörde sig om flaskvatten då de smakar därefter.
Citera
2018-08-01, 01:18
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Det gör det säkert för det är ju inte bara "vatten" (H2O) som flaskorna innehåller.

Beroende på var vattnet kommer ifrån och vad det innehåller (mineraler, flour mm) i vilka mängder så måste ju smaken bli olika.

Finns det egentligen något varumärke som bara är "H2O"? Inga mineraler eller nånting utan bara kemiskt rent väte och syre på flaska?

Testa Biltemas "batterivatten"!
-Anses vara farligt att dricka totalt rent vatten, då man lakar ur kroppen på livsviktiga salter och mineraler.
Citera
2018-08-01, 02:06
  #11
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Det gör det säkert för det är ju inte bara "vatten" (H2O) som flaskorna innehåller.

Beroende på var vattnet kommer ifrån och vad det innehåller (mineraler, flour mm) i vilka mängder så måste ju smaken bli olika.

Finns det egentligen något varumärke som bara är "H2O"? Inga mineraler eller nånting utan bara kemiskt rent väte och syre på flaska?

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Testa Biltemas "batterivatten"!
-Anses vara farligt att dricka totalt rent vatten, då man lakar ur kroppen på livsviktiga salter och mineraler.

Precis, helt rent H20 är destillerat vatten. En viktig poäng när man marknadsför vatten på flaska som ska drickas är ju att det ska innehålla diverse nyttiga salter och annat från den aktuella källan. Men enligt Wikipedia finns det faktiskt försäljning av destillerat vatten på flaska avsett att drickas... Så diskussionen är inte OT.

Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Destillerat_vatten

Destillerat vatten är ur livsmedelssynpunkt likvärdigt med annat dricksvatten, men på grund av det låga innehållet av salter kan det anses fattigt på smak. Om man dricker väldigt mycket vatten (till exempel vid fysisk aktivitet) kan man behöva tillskott av salt om man enbart dricker destillerat vatten. Men samma kan gälla om man dricker vanligt dricksvatten, eftersom även sådant ofta har otillräckligt saltinnehåll när man dricker mycket.[1][2] I många delar av världen säljs destillerat vatten som dricksvatten på flaska.
Citera
2018-08-01, 02:11
  #12
Avstängd
creepingdeaths avatar
ok! bra synpunkter! vattnet ska inte vara i plaskflaska!

då återstår bara stillvatten på GLASFLASKA!

misstänker att utbudet inte är så där jättestort?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback