Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-31, 21:27
  #1
Medlem
ThePresentMoments avatar
Råkade se några minuter av ett inslag på TV om fotbindning i Kina, där den kvinnliga programledaren verkade vilja få det att låta som att det var det sedvanliga gamla patriarkatet som varit framme igen, men i modern tid hade som tur var kvinnorna blivit befriade från detta mansförtryck som i programmet jämfördes med slöjor tror jag.

Nu kollade jag på Wikipedia om det (se länk längre upp i texten), och där låter det ju mer som att den som kom på idén var nån kejsare, men att det sedan blev populärt inte för att kvinnor blev tvingade till det utan snarare för att de ville se vackra ut och för att det var poppis bland överklassen.

Fick en känsla av att det kanske är en hel del företeelser som av feminister framställs som påtvingade av "patriarkatet", men som i själva verket görs frivilligt av kvinnor för att framstå som vackra, högre status, osv. Skulle inte förvåna mig om feminister om 50 år försöker få det till att kvinnor år 2018 tvingades sminka sig av "patriarkatet".

Diskutera.
Citera
2018-07-31, 21:38
  #2
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePresentMoment
Råkade se några minuter av ett inslag på TV om fotbindning i Kina, där den kvinnliga programledaren verkade vilja få det att låta som att det var det sedvanliga gamla patriarkatet som varit framme igen, men i modern tid hade som tur var kvinnorna blivit befriade från detta mansförtryck som i programmet jämfördes med slöjor tror jag.

Nu kollade jag på Wikipedia om det (se länk längre upp i texten), och där låter det ju mer som att den som kom på idén var nån kejsare, men att det sedan blev populärt inte för att kvinnor blev tvingade till det utan snarare för att de ville se vackra ut och för att det var poppis bland överklassen.

Fick en känsla av att det kanske är en hel del företeelser som av feminister framställs som påtvingade av "patriarkatet", men som i själva verket görs frivilligt av kvinnor för att framstå som vackra, högre status, osv. Skulle inte förvåna mig om feminister om 50 år försöker få det till att kvinnor år 2018 tvingades sminka sig av "patriarkatet".

Diskutera.

Skulle nästan vilja säga att det är väl ingen jävla kille som bryr sig egentligen, det är ju bara tjafs alla tjejer håller på med. De trycker ner varandra och det är synd!
Citera
2018-07-31, 21:38
  #3
Medlem
Det finns folk som ger efter för grupptryck och sociala expektativ eller ideal, hur dumma du kan nu tyckas vara. Det kan vara fel på:
  1. individen som går på/ger efter
  2. omgivningen som trycker på
Sedan ju sökandet efter attraktivitet och gehör inte nödvändigtvis fel (så länge det inte går över styr). Det är ju tråkigt att man ska behöva spendera massor av möda, tid och pengar på det, och att kroppen ska behöva ta skada och risker. Gäller nutidens plastiktrend också.
Citera
2018-07-31, 21:54
  #4
Medlem
Killar tävlar om vem som är starkast, tjejer om vem som är vackrast. Urgamla seder som antagligen var mer relevanta förr:
Stark kille kan fixa mat på bordet till familjen, vacker kvinna är förhoppningsvis frisk och kan ge bra avkomma.

Att män o kvinnor båda söker det bästa dom kan få tag på är ju inte så konstigt, men attributen man letar efter är inte alltid de bästa för en modern tid. Tyvärr sker evolutionen långsamt, men ge det 500 år till så har nog idealen anpassats till tiden.

Kroppsaktivister o andra som inte passar in i idealen försöker förstås påverka och rasera idealen, men dom verkar för sin egen sak, inte för folkets bästa.
Fet o dum kommer nog aldrig att bli ett ideal.
Citera
2018-07-31, 22:39
  #5
Medlem
franges avatar
Vänta bara tills Merapi dyker in i tråden. Då kommer du minsann få höra hur det ändå är männens fel. Även om inte männen ens kom på idén, drev på hela grejen, eller ens tyckte om det - så är det ändå deras fel. Allt ont som någonsin hänt en kvinna - även om det var en annan kvinna som orsakade det, som planerade det, och som genomförde det helt på eget bevåg - så var det ändå männens fel.

För kvinnor är faktiskt sköra små porslinsvaser som aldrig skulle kunna göra fel, eller orsaka någon som helst skada eller onåd någonstans inom något som helst område - och således kan heller inte kvinnor klandras för någonting dåligt som drabbar någon som helst kvinna.

Allt ont är männens fel!

Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Hur är det med fet och smart då? Eller dum och smal? Jag menar, har du fått avkomma?

Och du kunde inte hålla dig förbi första inlägget innan du var tvungen att gå ad hominem?
Citera
2018-07-31, 22:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange



Och du kunde inte hålla dig förbi första inlägget innan du var tvungen att gå ad hominem?

Nope, du är ute och cyklar, jag tror inte du riktigt förstår begreppet, du förstår (eller inte) att jag ställde en fråga om ett påstående från en person som inte vet ett skvatt om evolutionsbiologi. Hur jag vet det?
Evolutionärt är det bättre med en överviktig kvinna, för om det blir svält under graviditet eller amning, så finns det att ta av. Alltså precis tvärtom mot vad denne skrev.
Citera
2018-07-31, 22:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePresentMoment
Råkade se några minuter av ett inslag på TV om fotbindning i Kina, där den kvinnliga programledaren verkade vilja få det att låta som att det var det sedvanliga gamla patriarkatet som varit framme igen, men i modern tid hade som tur var kvinnorna blivit befriade från detta mansförtryck som i programmet jämfördes med slöjor tror jag.

Nu kollade jag på Wikipedia om det (se länk längre upp i texten), och där låter det ju mer som att den som kom på idén var nån kejsare, men att det sedan blev populärt inte för att kvinnor blev tvingade till det utan snarare för att de ville se vackra ut och för att det var poppis bland överklassen.

Fick en känsla av att det kanske är en hel del företeelser som av feminister framställs som påtvingade av "patriarkatet", men som i själva verket görs frivilligt av kvinnor för att framstå som vackra, högre status, osv. Skulle inte förvåna mig om feminister om 50 år försöker få det till att kvinnor år 2018 tvingades sminka sig av "patriarkatet".

Diskutera.

"Vilda svanar" fantastisk bok som tar upp en del om företeelsen. Det var inte kvinnor som utsattes för detta, utan små små flickor, för männen kände sig så manliga om de hade en "skör" fru.
Citera
2018-08-01, 00:04
  #8
Medlem
SarahWhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePresentMoment
Råkade se några minuter av ett inslag på TV om fotbindning i Kina, där den kvinnliga programledaren verkade vilja få det att låta som att det var det sedvanliga gamla patriarkatet som varit framme igen, men i modern tid hade som tur var kvinnorna blivit befriade från detta mansförtryck som i programmet jämfördes med slöjor tror jag.

Nu kollade jag på Wikipedia om det (se länk längre upp i texten), och där låter det ju mer som att den som kom på idén var nån kejsare, men att det sedan blev populärt inte för att kvinnor blev tvingade till det utan snarare för att de ville se vackra ut och för att det var poppis bland överklassen.

Fick en känsla av att det kanske är en hel del företeelser som av feminister framställs som påtvingade av "patriarkatet", men som i själva verket görs frivilligt av kvinnor för att framstå som vackra, högre status, osv. Skulle inte förvåna mig om feminister om 50 år försöker få det till att kvinnor år 2018 tvingades sminka sig av "patriarkatet".

Diskutera.

Har du exempel på det där??? Du skriver "en hel del företeelser" men nämner inte en enda!! Svårt att diskutera då...

Och din kommentar kring smink är bara löjlig. Att vilja vara fin handlar i botten om att vara människa punkt. Och det har med mode att göra... Vilket är jättekul.
Citera
2018-08-01, 06:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Hur är det med fet och smart då? Eller dum och smal? Jag menar, har du fått avkomma?
Om bara dom som uppfyller idealet skulle få barn så skulle världen inte ha något problem med överbefolkning. Tävlingen går så klart ut på att få den bästa partner man kan få. Gym'en lever på det, kosmetikaföretagen erbjuder en lockande genväg.

Fast du skrev förstås för att du tyckte du kom på något fyndigt och ville visa vilken smart person du är.
Starkt jobbat!
Citera
2018-08-01, 07:41
  #10
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Nope, du är ute och cyklar, jag tror inte du riktigt förstår begreppet, du förstår (eller inte) att jag ställde en fråga om ett påstående från en person som inte vet ett skvatt om evolutionsbiologi. Hur jag vet det?
Evolutionärt är det bättre med en överviktig kvinna, för om det blir svält under graviditet eller amning, så finns det att ta av. Alltså precis tvärtom mot vad denne skrev.

Överviktiga kvinnor är mindre fertila och har fler hälsoproblem än normalviktiga. Att det skulle vara en evolutionär fördel ser jag som ganska osannolikt.

När det gäller topic i fråga är det dock ganska svårt att se det som något annat än en skruvad sedvänja.
Citera
2018-08-01, 07:46
  #11
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan

Att män o kvinnor båda söker det bästa dom kan få tag på är ju inte så konstigt, men attributen man letar efter är inte alltid de bästa för en modern tid. Tyvärr sker evolutionen långsamt, men ge det 500 år till så har nog idealen anpassats till tiden.

500 år är en ganska kort tid i evolutionära sammanhang såvida det inte finns någon form av evolutionärt tryck som pressar på i en ny riktning.

Jag tror snarare att vårt moderna överflöd har satt evolutionen lite grann ur spel. ”Alla” får barn och ”alla” barn överlever till vuxen ålder. I den mån det sker en evolution nu kommer det att vara till fördel för de som av olika anledningar väljer att skaffa fler barn än andra. Korrelationen mellan mannens muskelmassa, eller kvinnans fysiska attraktionskraft och antal barn de skaffar är ganska oklar.
Citera
2018-08-01, 09:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePresentMoment

Fick en känsla av att det kanske är en hel del företeelser som av feminister framställs som påtvingade av "patriarkatet", men som i själva verket görs frivilligt av kvinnor för att framstå som vackra, högre status, osv. Skulle inte förvåna mig om feminister om 50 år försöker få det till att kvinnor år 2018 tvingades sminka sig av "patriarkatet".

Diskutera.

Det är inte korsetterig, stympning av könet, eller nu då fotbindning som är själva huvudtvånget.
Det är att födas i ett samhälle där man inte tillåts något annat liv än att leva helt beroende av en man och där ofta hela ens existens handlar om att bli vald och gift. För fanns inget annat val för en kvinna än bli gift eller prostituerad.
och där det enda man har som "värde" att konkurrera med är ens utseende och social status. (dvs en fars namn) .

man band fötter och könstympar i dag sina småflickor för man tror att annars kommer de inte bli gifta utan tvingas leva som "outcasts" utan några möjligheter eller säkerhet.
I många delar av Afrika ex. är en kvinna utan en man, "fritt villebråd".

Idealen för kvinnor i dessa kulturer är att bevisa sin underordning, via att vara tysta, lydande och "kuvade" som människor för detta betraktas som "feminint".


Hade vi levt i en kultur, där män på motsatt sett inte hade haft några andra val än att underordna sig kvinnor, för att kvinnor satt med alla pengar, ärvde marken, gården, hade alla lagar på sin sida, alla möjligheterna i samhället att få arbeten, självständighet, kunna arbeta sig uppåt etc etc. och kvinnor på motsatt sett hade ansett att en "bra" man, tillräckligt manlig, hade varit en med förstörda fötter, förtvinad överkropp eller sned ryggrad eller kuken ihopsydd med låret eller what ever man nu kan hitta på för skit med de manliga kroppen. Så hade småpojkar tvingats på detta.

Men jag antar att då hade där suttit ex. antal kvinnor på ett forum nånstans och menat att äsch! detta gör ju bara småpojkar för att de gillar det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback